Cara mandi wajib yang betul|Tidak keterlaluam jika aku katakan, ramai di kalangan kita yang tidak tahu cara sebenar untuk mandi wajib. Ya, mandi wajib. Sebelum aku kongsikan bagaimana caranya mandi wajib yang betul, haruslah diketahui atas sebab apakah perlunya seseorang itu mandi wajib.

Sebab perlunya mandi wajib. Ada 6 sebab perlunya seseorang itu mandi wajib. Ianya adalah kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani samada secara sengaja atau tidak dan meninggal dunia. Manakala bagi kaum hawa pula, keluarnya darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah).

Niat mandi wajib. 


" Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala" atau "Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala".

Niat mandi wajib bagi perempuan yang sudah habis haid pula adalah:


" Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala"

Manakala niat mandi wajib bagi perempuan yang sudah habis nifas pula adalah:


" Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala"

Di sini aku ingin kongsikan apakah turutan atau cara mandi wajib yang betul, supaya perkongsian ini dapat membantu semua dalam membersihkan diri cara yang betul,

http://ift.tt/1Si96R5