Perkara yang anda tidak patut lakukan selepas selesai makan|Kali ini aku ingin berkongsi sedikit ilmu. Yang mungkin ada yang dah tahu dan mungkin ada yang tidak pernah tahu. Semua kehidupan di dunia ini mesti makan kan? Makan untuk meneruskan kehidupan. Tak kisahlah apa yang mereka makan. Namun, tahukah anda, terdapat perkara yang anda tidak patut lakukan selepas selesai makan? Dan jika anda ingin melakukan perkara ini, anda perlu menunggu 30 minit hingga 1 jam. Jom ketahui apakah perkara itu.

#1. Jangan mandi.

Ketika pencernaan makanan berlaku, aliran darah akan meransang ke perut. Apabila tubuh kita terkena air (mandi), pengaliran darah akan beralih kepada tangan dan kaki, situasi ini akan menyebabkan pencernaan makanan tadi menjadi tidak sempurna, dan seterusnya membawa kepada masalah kesihatan. Pakar mengesyorkan tempoh masa kira-kira setengah jam sebelum dibolehkan mandi.

#2. Jangan tidur.

Graviti memainkan peranannya di sini. Sebaik sahaja anda baring, jus penghadaman mula mengalir dari perut, dan ini boleh menyebabkan keradangan usus. Ini adalah sebab mengapa ramai orang merasakan rasa panas di mulut mereka jika mereka tidur selepas mengambil makan berat (Heavy meal). Tidur selepas makan akan meletakkan tekanan tambahan ke atas diafragma anda.


#3. Jangan terus berjalan. (Ini yang biasa aku lakukan)

Hilangkan kepercayaan lama yang berjalan selepas makan akan membantu dalam pencernaan yang lebih baik. Berjalan sememangnya membantu dalam pembakaran tenaga tetapi melakukannya sebaik sahaja anda menghabiskan makanan anda hanya membawa kepada refluks asid dan mencegah jus pencernaan daripada menyerap nutrien daripada makanan.

#4. Jangan minum teh.

Teh mempunyai manfaat sendiri. Tetapi apabila ianya di ambil tidak kena dengan masanya. ia akan menyebarkan penyakit kardiovaskular. Polifenol dalam teh menyukarkan badan untuk menyerap zat besi daripada makanan. Kandungan asid dalam teh juga mengganggu protein dalam makanan. Ini adalah sebab disyorkan untuk tidak minum teh dengan serta-merta selepas makan.

Jadi inilah antara Perkara yang anda tidak patut lakukan selepas selesai makan. Selesai sahaja pembacaan ini, mungkin ramai yang tersedar akan perkara yang biasa mereka lakukan sebenarnya adalah tidak bagus untuk jangka masa panjang. Di harap perkongsian ini membawa kepada perubahan yang lebih baik.