Tolong peka dengan keadaan sekeliling|Entry khas untuk rakan-rakan atau anak-anak kecil yang suka main mercun. Tolonglah peka dengan keadaan sekeliling. Malam tadi, dekat kawasan perumahan, bukan dekat area kampung ya. Dekat kawasan perumahan. Ada ke patut main mercun bola depan rumah. Huhuhu.

Anak aku 2 orang kecik lagi. Yang sulung 2 tahun lebih, yang bongsu baru nak masuk 3 tahun. Baru nak tertidur, dah terperanjat. Nak tidurkan semula bukan mudah. Ini semua sebab ada jiran yang langsung tak peka dengan keadaan sekeliling mereka. Nak main mercun, pergilah ke padang bola, ha, dekat situ luas, boleh main dengan puasnya, ini main depan rumah. Duduk dekat pagar, bakar, lepas tu campak depan pagar. Hish!

Yang seronoknya, bila aku keluar nak tengok siapa yang main tu, cepat-cepat anak-anak ini berlari masuk rumah. Tak ada masalahnya kalau main di kawasan kampung *main mercun tu salah sebenarnya* sebab kawasan kampung luas, banyak pokok-pokok, jadinya bunyi yang terhasil kurang kuat jadinya.

Yang jadi masalah kalau main dekat kawasan taman perumahan. Rumah dalam kawasan perumahan ni rapat-rapat. Tak usah cerita pasal pokok-pokok yang ada dalam kawasan perumahan, berapa batang je yang ada. Oleh hal yang demikian, bunyi yang terhasil tersangatlah menyakitkan hati. Huhuhu.

Yang buatkan jadi lebih tak seronok adalah, bila di tegur kang, bermasam muka pula dengan jiran. Aii, lebih baik tegur dari terus buat report polis. Kan? Tolonglah peka sedikit dengan keadaan sekeliling anda. Orang tak marah kalau nak main tu, tapi carilah tempat yang sesuai, bukan main depan rumah. Kan?