Ekonomi Hancur Jika Najib Masih Kekal Sebagai PM


Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, rakyat Malaysia perlu menghadapi keadaan lebih buruk apabila ekonomi negara jatuh teruk jika Datuk Seri Najib Razak kekal sebagai perdana menteri.

Reaksi ekonomi pada masa ini sudahpun menunjukkan kejatuhan ketara namun ia akan lebih merosot jika Najib terus kekal, kata Dr Mahathir dalam tulisan di blog chedet.cc.

“Najib mungkin boleh membayar wang untuk menang dalam pilihan raya umum akan datang tetapi dia tidak akan boleh mendapatkan dana untuk menampung pembelian popularitinya.

“Kerajaan yang dipimpinnya tidak akan dapat meminjam wang. Ekonomi negara akan jatuh. Inilah alamat buruk yang menanti rakyat Malaysia kerana Najib sudah mencuri kerajaan,” kata Mahathir.

Dr Mahathir berkata ekonomi memberi tindak balas terhadap krisis politik yang berlaku apabila kadar ringgit mencatatnya kejatuhan.

Menurutnya, kadar sebelum ini pada RM3.80 bagi AS$1 tetapi kini mencecah lebih RM4 dan dilihat terus menjunam pada masa akan datang.

"Kesannya ia menjadikan negara miskin. Membayar hutang oleh 1MDB dalam Dolar Amerika akan lebih mahal. Dan 1MDB tidak mampu walaupun untuk perkhidmatan hutangnya," katanya.

Dr Mahathir berkata, pasaran saham semua akan runtuh apabila para pelabur, terutamanya dari luar memindahkan dana mereka ke tempat yang lebih selamat.

Selain itu, beliau berkata Putrajaya kini kekurangan wang dan telah mengurangkan peruntukan bajet bagi banyak kementerian.

"Pengenalan GST hanya menyebabkan peningkatan kos sara hidup membuatkan kejatuhan nilai ringgit lebih teruk," kata Mahathir, yang pernah menjadi menteri kewangan.

sumber