Hargai masa anak-anak|Semalam sewaktu aku masih di tempat kerja, ada seorang rakan sekerja tegur aku, " Dah la bang, balik la, bawak anak jalan-jalan, asyik kerja je", aku yang dengar, cuma tersenyum je. Aku punya alasan aku sendiri kenapa aku perlu lebihkan kerja. Bukan aku tidak hargai masa anak-anak aku, tapi benar, aku punya alasan aku yang tersendiri.

Selepas pulang dari kerja, sewaktu duduk berbual dengan wife aku, aku nyatakan sedikit keinginan aku perihal apa yang aku impikan. Impian yang hanya boleh aku lakukan untuk diri aku dan mungkin wife aku. Tetapi anak kami masih kecil dan aku diamkan sahaja impian aku ini. Kata wife aku, " Sayang, anak-anak cepat membesar, tahu-tahu dah mula sekolah dah". Bila aku dengar ayat ini, apa yang terlintas di fikiran aku adalah, adakah aku benar-benar menghargai masa aku bersama anak-anak aku?


Benar apa yang isteri aku katakan. Masa sememangnya cepat berlalu. Dan sedar tak sedar, segalanya sudah berubah. Jika dulu aku adalah seorang anak, tetapi kini aku adalah seorang ayah. Dan mungkin antara sedar tak sedar juga, anak aku juga akan menjadi seorang ayah dan seorang ibu. Persoalannya, adakah aku benar-benar hargai masa anak-anak aku ketika ini?

Orang cakap, masa sewaktu anak-anak masih kecil adalah masa yang paling berharga. Setiap ibubapa pastinya akan merindui masa anak-anak sewaktu mereka masih kecil. Aku dan isteri juga sama. Tetapi bukan aku sengaja hendak membiarkan masa ini berlalu semacam itu sahaja. Ada perkara yang lebih penting daripada masa-masa ini. Bukan aku sengaja tidak menghargai masa anak-anak aku.

Mungkin inilah pengorbanan seorang ayah. Perlu menghabiskan masa untuk mencari pendapatan keluarga, untuk kesenangan dan kelesaan semua. Benar, masa itu tidak boleh dibeli dengan wang, tetapi wang jugalah yang akan memberi mereka keselesaan. Bukan mahu meminta menjadi kaya raya, cukup sekadar merasa senang. Inilah harga yang aku perlu bayar untuk memberi anak-anak dan isteri kesenangan. Bukan aku tidak menghargai masa anak-anak. Tidak sama sekali.

Ada masanya, aku lihat semula gambar anak sulung aku. Yang usianya kini bakal mencecah 3 tahun. Ada masanya aku tergelak melihat wajahnya ketika usia 3 bulan. Hahahahha. Macam tak percaya pun ada. Apa yang pasti, aku sebenarnya rindukan saat itu. Apa yang aku boleh cakap, hargailah masa bersama anak-anak. Kerana masa itu akan berlalu tanpa kita sedari. Dan aku? Masih perlu korbankan masa mereka, untuk pastikan mereka selesa dan senang di dalam kehidupan mereka. InsyaAllah.