Jangan cium anak masa tidur!|Ok, ini rare! Hahaha. Anak aku dah masuk 2 dan ini pertama kali aku baca yang tidak boleh cium anak masa mereka tidur. Hahaha. Dah kenapa kan? Anak kita kut, takkan tak boleh cium, takkan nak kiss wife je? *bacaan 18 tahun ke atas ya!* hahahaha.

Semuanya bermula dengan bacaan aku di blog Viva merah. Bila baca tajuk je, terus aku bukak blog ni dan teruskan bacaan. Kenapa tak boleh cium anak waktu mereka tidur kan? Apa sebabnya? Lepas habis bacaan, apa yang aku dapat adalah "Jangan cium anak masa tidur kerana itu adalah penyebab anak menjadi semakin nakal". Ha?? Biar kebenaran? Betul ke?

Aku sangat kerap cium anak aku waktu mereka tidur *pada waktu malam*. Ini kerana masa aku bersama anak-anak adalah sangat kurang. Aku lebih dengan kerjaya aku. Ada masanya mereka langsung tidak melihat aku. Kerana aku ke tempat kerja, mereka masih tidur, aku pulang bekerja, mereka sudahpun tertidur. Jadi, ciuman aku itu menunjukkan rasa rindu yang sangat-sangat kepada anak aku. Jadinya bila terbaca Jangan cium anak masa tidur aku jadi pelik. Kenapa? Kenapa tak boleh?

Aku teruskan bacaan dari 1 blog ke 1 blog untuk cari kepastian. Apa benar ada hukum yang mengatakan Jangan cium anak masa tidur ni. Setelah hampir puas hati, apa yang dapat aku simpulkan adalah, ianya adalah 1 kepercayaan orang tua-tua dahulu. Ini yang hampir kebanyakkan blogger malaysia cakap. 

Kalau kita rujuk semula hadis ini:

"Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam mencium Al-Hasan bin 'Ali, dan di sisi Nabi ada Al-Aqro' bin Haabis At-Tamimiy yang sedang duduk. Maka Al-Aqro' berkata, "Aku punya 10 orang anak, tidak seorangpun dari mereka yang pernah kucium". Maka Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallampun melihat kepada Al-'Aqro' lalu beliau berkata, "Barangsiapa yang tidak merahmati/menyayangi maka ia tidak akan dirahmati

(HR Al-Bukhari no 5997 dan Muslim no 2318)

Dari apa yang aku faham, kalau kita tidak mengasihani anak kita *melalui cara ciuman* kita juga tidak akan dikasihi. Tapi bila aku cuba cari apa-apa hadis berkaitan larangan atau Jangan cium anak masa tidur ni, tak juga aku jumpa. Jadinya, dari bacaan dan andaian aku, ada benarnya ia adalah kata-kata orang tua dahulu yang mungkin ada maksud yang lain. Antaranya mungkin tidak mahu tidur sang anak terganggu.

Apapun, ini semua kuasa yang maha esa. Kita sebagai hamba dan ibubapa, perlulah selalu mendoakan yang baik-baik untuk anak kita. Usahlah berkata apa-apa yang tidak elok kepada anak-anak. Amarah itu pasti ada di dalam proses didikan, tapi ingatlah, mereka adalah kurniaan yang tidak terhingga. Hargailah mereka seadanya. Jangan cium anak masa tidur!

#cerita tambahan.


Baca dan anda pasti bersetuju dengan aku.