http://ift.tt/1Si96R5

Punca masalah kerap kencing atau Overactive Bladder (OAB)|Siapa yang mengalami masalah terlalu kerap buang air kecil atau tidak mampu untuk menahan rasa ingin membuang air kecil? Jika ada, anda mungkin mengalami masalah pundi kencing terlalu aktif atau overactive bladder (OAB).

Ini bukanlah sesuatu yang normal. Ia adalah suatu penyakit dan boleh di rawat. Dan tahukah anda jika ianya dibiarkan, ia boleh mengundang masalah yang lebih besar? Kebanyakkan orang beranggapan sintom ini hanya melibatkan mereka yang sudah berusia, tetapi ternyata ianya silap. Mereka di dalam usia muda juga tidak terkecuali mengalami masalah kerap kencing atau Overactive Bladder (OAB) ini.


Apakah penyebab kepada pemasalahan ini? Sudah tentulah berpunca daripada pundi kencing yang terlalu aktif yang menyebabkan penghidapnya perlu kerap ke tandas. Tanda seseorang itu mengalami masalah kerap kencing atau Overactive Bladder (OAB) ini adalah kerap buang air kecil dan kekerapan bangun pada waktu malam untuk membuang air kecil.

Mereka yang mempunyai sistem saraf yang normal juga tidak terkecuali mengalami masalah kerap kencing atau Overactive Bladder (OAB) ini. Ianya mungkin berpunca daripada jangkitan saluran kencing, batu karang atau ketumbuhan pada pundi kencing. Namun, punca sebenar kepada masalah Overactive Bladder (OAB) masih tidak dapat dikenalpasti.

Bagaimana anda boleh menangani masalah kerap kencing atau Overactive Bladder (OAB).

1. Elakkan minuman berkafein.
2. Lebihkan makanan yang penuh serat.
3. Latih otot pelvik bagi menguatkan otot berkenaan dan saluran kencing.
4. Kekalkan berat badan ideal.
5. Tunggu beberapa minit selepas buang air kecil untuk membuang air kecil kali kedua. Ini untuk memastikan pundi kencing benar-benar kosong.