Logo Merdeka Hari Kebangsaan 2015

Tema hari kemerdekaan 2015. Sehati sejiwa. Itulah tema bagi tahun 2015. Tema ini dipilih bagi mencerminkan kesepaduan, kesefahaman, dan kemanusian seluruh rakyat malaysia tidak kira di mana mereka berada. Ia juga bertujuan menyatupadukan semula hati rakyat malaysia dalam apa jua keadaan.

Setelah hampir 58 tahun kemerdekaan negara malaysia, pelbagai perkara yang telah di tempuh. Pelbagai peristiwa pahit manis yang berlaku dinegara kita, Bukan mudah untuk kita mengekalkan kesepakatan yang telah lama dibina ini. Kemerdekaan yang terhasil juga bukan mudah untuk di perolehi.

Jika di tanya apakah erti kemerdekaan kepada anak-anak muda, sudah pasti jawapan kebebasan yang diberikan. Kemerdekaan bukan bermaksud kebebasan sahaja. Malah ia lebih dari itu. Jika dahulu, negara kita dijajah oleh orang luar, kini kita juga masih dijajah! Pemikiran kita masih lagi di jajah oleh anasir-anasir luar. Kemerdekaan dalam erti kata lainnya, masih wujud di dalam diri rakyat malaysia.

Oleh yang demikian, Tema hari kemerdekaan 2015 membawa maksud lebih dari itu. Sehati sejiwa dalam pelbagai aspek dan perkara. Kesepaduan yang terhasil mampu menangkis pelbagai hasutan yang boleh merosakkan keharmonian yang ada. Marilah kita rakyat malaysia bersatu padu! Huh! Semangat patriotik pula aku pagi-pagi ni.

Sebelum terlupa, mulai tahun 2015, sambutan hari kebangsaan di sambut mengikut tahun dan bukannya ulang tahun. Sebagai contoh, sambutan hari kemerdekaan 2015 dan bukannya sambutan hari kemerdekaan ke 58. Ha. Macam itu. Tapikan, pada aku, aku lebih suka ianya di sambut mengikut ulang tahun. Kerana kita dengan mudahnya tahu, tempoh masa malaysia sudah merdeka. Bagaimanapun, mereka pasti ada jawapan mereka yang tersendiri kenapa ianya ditukar.