A partially collpased residential building after an explosion reportedly caused by explosives hidden in parcels, in Liucheng county, China.
A partially collpased residential building after an explosion reportedly caused by explosives hidden in parcels, in Liucheng county, China.

7 terbunuh, 51 cedera dalam letupan bungkusan besar-besaran di China. 7 orang terbunuh hari ini dan 51 yang lain cedera selepas 15 bungkusan bom meletup. Letupan yang menyasarkan bangunan kerajaan di wilayah Guangxi,China. Letupan dilaporkan di 17 lokasi termasuk pusat membeli-belah, penjara, daerah pejabat kerajaan, pasar raya, stesen pengangkutan, hospital, asrama kakitangan penternakan, pasaran sayur-sayuran dan pusat kawalan penyakit.

Polis telah mengenal pasti seorang lelaki berusia 33 tahun dengan nama keluarga Wei, berasal dari daerah Liucheng, yang disyaki telah menyebabkan letupan. Bagaimanapun polis tidak memberikan butiran lain. Komisar politik keselamatan awam daerah Liucheng, Cai Tianlai memberitahu media bahawa sejumlah 60 bungkusan kurier mencurigakan telah dikenal pasti. Bungkusan-bungkusan ini telah di letakkan di bawah kawalan sementara menunggu proses selanjutnya oleh skuad bom.




5 orang mati di tempat kejadian manakala 2 meninggal dunia di hospital, manakala dua lagi hilang. Letupan memusnahkan daerah Liucheng dan kawasan sekitarnya. Seorang saksi berusia 30 tahun, Li Acheng dari bandar Dapu yang memiliki sebuah kedai buah-buahan hanya 350 meter dari sebuah bangunan yang runtuh dalam satu letupan memberitahu bahawa dia pada mulanya menyangka itu adalah serangan keganasan.

"Saya sedang duduk di dalam kedai dan letupan kuat secara tiba-tiba kedengaran. Ada tingkap di kedai saya patah, saya berjalan keluar untuk melihat apa yang berlaku. Saya melihat separuh daripada bangunan yang berhampiran runtuh. Kami semua sangat terkejut dan fikir ia mungkin sesuatu perbuatan keganasan. Semua kedai-kedai ditutup dan bandar adalah di bawah perintah berkurung dengan polis berada pada setiap jalan, "kata Li.


Liucheng


Letupan dilihat sebagai memperingati mereka yang meletakkan nyawa mereka berjuang untuk kemerdekaan negara dan semasa revolusi yang dipimpin oleh Parti pemerintah Komunis China (CPC) yang diketuai oleh Mao Zedong. China telah menyaksikan serangan bom oleh orang-orang yang tidak berpuas hati sejak kebelakangan ini. Pegawai keselamatan mengesyaki, lokasi kawasan yang jauh mungkin telah disasarkan memandangkan keselamatan tidak begitu ketat seperti di bandar-bandar utama di seluruh negara.

Semua bandar di China di bawah pemantauan keselamatan tahun ini berikutan beberapa serangan oleh East Turkestan Islamic Movement (ETIM) yang aktif di wilayah Xinjiang.