Bloglist Blogspot. Ramai yang memperkatakan, adalah menjadi satu kelebihan kepada blog kita apabila berada di dalam bloglist rakan lain. Sememangnya ianya memberikan 1 kelebihan kepada pemilik blog tersebut, apatah lagi apabila berada di dalam sebuah blog besar. Tetapi dalam edisi kali ini *macam nak jual produk pula kan? * aku nak kongsikan kelebihan bloglist di dalam blog kita sendiri. Ahha!



Baik. Mungkin ada yang cakap, tiada kelebihan, tapi aku nak juga cakap, ada kelebihannya bloglist di dalam blog kita sendiri. Aku tidak menghadkan mana-mana blog pun, untuk berada di dalam bloglist ceritaejoy. Ini adalah kerana, aku bukanlah sesiapa untuk melakukan perkara sedemikian. Aku hanya dikenali rakan-rakan terdekat sahaja. Kalaupun, 1 hari nanti aku menjadi terkenal *insyaAllah* pasti ada ruang untuk kalian berada di dalam bloglist ceritaejoy. Ya!

Orait. Apakah kelebihannya? Ini berlaku kepada aku sendiri. Apabila aku cuba search tajuk entry blog ceritaejoy di enjin carian. Tujuannya adalah untuk melihat samada tajuk itu berjaya berada di halaman utama. Alhamdulillah, ada beberapa tajuk yang berada di halaman pertama. Aku teruskan carian dan apa yang berlaku adalah, aku dibawa kepada rakan-rakan yang memaparkan blog aku di bloglist mereka.

Bayangkan, dari sini kita akan mendapat traffic secara percuma hanya dengan memaparkan blog rakan lain di blog kita. Kalau masih ada yang belum nampak, konsepnya mudah. Macam ni, katakan aku masukkan blog A kedalam bloglist aku. Dan blog A sememangnya kerap menulis entry-entry yang berkualiti. Setiap kali blog A memuat naik entry baru, ianya juga terupdate di blog aku.

Dan jika ada pembaca yang mencari tajuk berkaitan penulisan yang bersangkutan dengan tulisan di blog A, mereka juga akan di bawa ke blog aku. Hebat kan! Senang-senang je dapat traffic. Hehehe. Jadi siapa yang cakap, bloglist di blog kita tidak bagus?

Oleh yang demikian, aku menyeru kepada semua, masukkanlah blog aku di dalam bloglist kalian semua. Hahahaha. Gurau sahajalah. Jadi itulah yang aku lihat, jika kita pandai memilih blog dan kemudiannya meletakkan blog itu di dalam bloglist kita, maka sudah pasti, kita boleh memperolehi pageview yang tinggi tanpa menulis apa-apa di blog. Hebat bukan?