Pages

komli

Friday, 31 July 2015

Haiwan dalam bidang fotografi.

Haiwan dalam bidang fotografi.|Seringkali kita melihat jurugambar dengan set camera semacam senjata di mana-mana ruang di muka bumi, mengambil dan menghasilkan gambar yang penuh epik! Tetapi pernahkah anda melihat haiwan dengan gadget yang sama di mana-mana ruang di muka bumi ini? Anda sesunguhnya bertuah kerana anda kini boleh melihatnya di blog ceritaejoy ini. hehehe.

Haiwan dalam bidang fotografi.

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Animals That are Really Photographers in Disguise

Musim demam melanda!

Musim demam melanda!|Mulanya anak-anak yang demam, mungkin kerana antibody mereka masih belum kuat. Jadinya, ayahnya terpaksa beri dua badan ni. Satu untuk fokus kepada kerjaya dan keduanya kepada anak-anak. Alhamdulilah anak bongsu dah baik dari demam. Kemudian anak kedua sulung pula demam. Ish!

Demamnya bukan biasa-biasa. Sampai tak boleh jalan! Serius. Wife call cakap, anak yang sulung demam. Aku ok lagi, sebabnya takut cuaca panas beri efek pada tubuh badan anak kecil. Tapi bila wife cakap, anak aku takleh jalan, aku dah mula risau. Dah kenapa kan? Fikiran aku, mesti beri efek pada sendi ni. Bila dah dua-dua anak demam, aku dah mula fikir, musim demam melanda lagi.

Macamana aku tak cakap musim, yelah, ada satu-satu masa tu, budak-budak je ramai dekat klinik. Dan kesemuanya demam. Kan ke bermusim tu? Kan? Semalam, lepas buat pemeriksaan doktor, terus je aku bagi anak aku makan ubat. Mulanya ok la, dalam hati dah bersyukur yang panas badan anak aku dah kurung, jadinya berilah dia tidur.

Tapi pagi tadi, bila aku bangun untuk tukar pampers anak aku, aku rasa badan dia panas balik. Arghh sudah. Demam balik ke? Aku kejut la wife aku, terus dia bangun dan ambil kain basah kemudiannya lap satu badan anak aku. Yelah, kita takut jadi benda yang lebih teruk dari tu kalau tak kawal suhu badan anak kita ni. Kan? Aku paling risau kalau musim demam melanda ni, sebabnya, cuaca ketika itu adalah sangat panas dan boleh dikatakan klinik juga bukanlah suatu tempat yang selamat kerana dipenuhi dengan anak-anak kecil yang sakit.

Sekarang, wife aku masih pantau anak sulung kami ni. Takut-takut suhu badan dia meningkat. Dan aku juga lupa nak kasitau dekat wife aku yang aku pun rasa macam nak demam. Sebab dah mula selsema ni. Pening tu takda, tapi tak mula panas dekat hidung. Arghh, takkan aku pun berjangkit juga? Ini yang aku kata musim demam melanda ni.

Thursday, 30 July 2015

Anak jatuh katil!

Anak jatuh katil!|Ha,anak aku yang kedua jatuh katil malam tadi. Uish. Aku macam pelik. Macamana dia boleh jatuh, meniarap pun tak tahu lagi. Umur baru nak masuk 3 bulan. Aku tersedar sebab wife aku bising-bising suruh bangun buka lampu bilik. Orang kalau dah tertidur, kemudian di paksa bangun, memang pening kepala di buatnya kan. Aku bangun terus buka lampu. Tengok anak aku yang kecil ni dah menangis. Huh! Macamana anak aku boleh jatuh katil ni?

Lama jugalah dia menangis. Lepas wife dah peluk dan pujuk, barulah anak aku ni sambung balik tidur. Alhamdulilah wife aku ada dekat bawah. Kalau tidak, mesti anak aku jatuh atas lantai. Lagi parah di buatnya nanti. Lepas dah ada 2 orang anak ni, memang wife aku memilih untuk tidur di bawah *ada tilam single ya* sebagai persedian kes seperti anak jatuh katil ni, dan malam tadi betul-betul dia jatuh.


Sebenarnya, aku masih tercari-cari apakah punca terjadinya kes semacam ini. Mengikut rujukan dan pemantauan semasa, berikutan daripada laporan wife aku, anak kami mungkin dalam proses pembelajaran meniarap yang mana mengakibatkan beliau jatuh katil. Tetapi fakta kes menyatakan sebaliknya. Mengikut daripada kronologi yang aku buat berkaitan bagaimana anak boleh jatuh katil ni, tiada bukti-bukti yang mengukuhkan dakwaan wife aku ni. Hmm.

Bukti yang sangat kukuh adalah, waktu terjadinya anak jatuh katil ini adalah sekitar jam 0245. Waktu di mana anak-anak aku sedang nyenyak tidur. Ini sama sekali menidakkan dakwaan wife aku yang menyatakan anak kami dalam proses pembelajaran meniarap. Aku perlu mencari punca kepada pemasalahan ini.

Selepas bertungkus lumus, aku akhirnya mendapat jawapan dan bukti kes. Punca kepada terjadinya anak jatuh katil ini adalah, berlaku tolakan yang kuat dari pihak lain. Dan suspeknya adalah anak sulung kami. Yeah! Wahahahha. Memang tak lain tak bukan, anak sulung kami yang tolak. Takkan aku pulak kan? Mustahil. hehehe. Anak sulung aku rilek je tidur, walhal adik dia ni menangis sikit punya kuat lagi. Selamatlah wife ada dekat bawah. hish. Hehehe.

Punca ibu jari tangan kiri sakit disebabkan sihir?

Punca ibu jari tangan kiri sakit|Selepas pulang sahaja beraya dari kampung nun jauh di utara, terus ibu jari tangan sebelah kiri aku sakit. Nak gengam tangan pun susah. Nak pegang barang pun tak kuat. Entah kenapa pun aku sendiri tak pasti.

Bila aku tanya dengan pakcik google, Tiada yang specific menceritakan hal sebenarnya. Tetapi dari kesimpulan yang boleh aku simpulkan, ianya mungkin berpunca daripada masalah usus. Hmm. Mungkin ada benarnya, dan aku sememangnya merasakan aku sedang mengalami masalah usus. Tapi apakah benar ini adalah punca ibu jari tangan kiri sakit?

Bila aku ceritakan hal ni pada wife aku, seperti biasalah, dia akan urut pada bahagian sakit tu. Tetapi selepas sahaja wife aku urut, dia pula yang sakit. Aiks. Dah kenapa boleh jadi macam tu kan? Wife aku pulak, pemikirannya lebih ke arah cerita-cerita dalam filem. Soalan dia mudah je pada aku. Hmm, ada orang sakit hati ke? Dan buat perkara yang elok? Sebab apa dia cakap macam tu, yelah, kenapa dia urut, dia pula yang sakit. Adakah ini Punca ibu jari tangan kiri sakit?

Bila aku cuba gali dan gali, tak berjumpa pula dengan hal yang wife aku cakapkan tu. Maksudnya bukanlah kan? Ke betul? Erks. Untuk waktu sekarang, aku lebih selesa merasakan Punca ibu jari tangan kiri sakit adalah disebabkan masalah usus. Sebabnya, aku memang sekarang ni mengalami sedikit masalah usus. Ataupun rakan rakan semua ada jawapannya?

Tuesday, 28 July 2015

9 Lokasi Hiking terbaik di malaysia.

9 Lokasi Hiking terbaik di malaysia|Sukan hiking atau mendaki gunung mula mendapat perhatian rakyat malaysia. Jika sebelum ini, aktiviti ini lebih terkenal di luar negara, tetapi kini ia mula diminati hampir segenap usia. Permandangan indah sewaktu awal pagi dan ketika senja adalah antara "matlamat" utama pendaki. Malaysia sendiri memiliki kawasan hiking atau pendakian yang sangat menarik untuk diterokai. Jom ketahui 9 Lokasi Hiking terbaik di malaysia.

Bukit Kiara Park di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur

#1  Bukit Kiara Park di Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur

Tahap kesukaran: Mudah.
Tempoh dari bawah ke puncak: Satu jam hingga 90 minit untuk landasan dan laluan hutan.
Waktu operasi: Setiap hari.
Maklumat Penting: Selain pejalan kaki, terdapat laluan yang sesuai untuk mereka yang gemar berjoging, berbasikal, Lorong basikal gunung dan penunggang kuda.
Kos: Tiada.

Perkara yang anda perlu tahu: Monyet boleh muncul secara tiba-tiba, jadi berhati-hatilah.

Broga Hill di Semenyih, Selangor

#2 Broga Hill di Semenyih, Selangor

Tahap kesukaran: Sederhana.
Tempoh dari bawah ke puncak: 40 minit.
Waktu operasi: Setiap Hari.
Maklumat Penting: Ramai mengesyorkan mendaki bukit seawal 0500 hanya untuk mengambil gambar matahari terbit dan pemandangan panorama kedua-dua hutan hujan dan bandar di sempadan Selangor dan Negeri Sembilan.
Kos: RM2 untuk bayaran tempat letak kereta.

Perkara yang anda perlu tahu: Sebenarnya ada empat puncak pada Broga Hill dan jejak hutan tambahan dari puncak Gunung Tok Wan.

Canopy Walk di Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Kepong

#3 Canopy Walk di Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Kepong

Tahap kesukaran: Mudah.
Tempoh dari bawah ke puncak: laluan yang berbeza mengambil masa antara 30 minit hingga satu jam untuk berjalan.
Waktu pembukaan: Selasa hingga Khamis dan hujung minggu, 9:30-2:30. Tertakluk kepada keadaan cuaca.
Maklumat Penting: Popular di kawasan perkelahan dan air terjun.
Kos: Tiket berbeza mengikut laluan.

Perkara yang anda perlu tahu: Terdapat juga 6 laluan lain yang anda boleh cuba dengan pelbagai peringkat kesukaran.

Rainbow Falls di Sungai Lembing, Kuantan

#4 Rainbow Falls di Sungai Lembing, Kuantan

Tahap kesukaran: Mudah.
Tempoh dari bawah ke puncak: 45 minit.
Waktu operasi: Setiap hari.
Maklumat Penting: Anda akan dihidangkan dengan keindahan pelangi sewaktu pendakian anda.
Kos: Tiada.
Perkara yang anda perlu tahu: Pelangi muncul sekitar jam 10:00-11:00.

FB PM Dipenuhi Hashtag #najibletakjawatan



Akaun Facebook PM Dipenuhi Hashtag #najibletakjawatan


Laman Facebook Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah dibanjiri dengan komen "#najibletakjawatan" sejak semalam, selepas beliau menggugurkan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin serta beberapa menteri lain.

Dalam posting Najib mengenai kabinet barunya, ruangan komen telah dibanjiri hampir keseluruhannya dengan mesej yang sama: #najibletakjawatan.

Sehingga pagi ini, terdapat sejumlah 40,673 komen, kebanyakan dengan hashtag #najibletakjawatan. Post ini juga mendapat 17,932 'likes'.

Beberapa penyokong Najib berusaha untuk menangani kebanjiran spam itu dengan hastag "#WeSupportYouNajibRazak" . Kebanyakan spam "#WeSupportYouNajibRazak" datang dari fake akaun ataupun akaun hantu.

4 sebab kenapa perlu minum banyak air.

4 sebab kenapa perlu minum banyak air|Air adalah asas kepada kehidupan. Air tersangat penting kepada tubuh badan kita. Air yang cukup di dalam tubuh badan manusia boleh mengelakkan pelbagai penyakit. Jom ketahui apakah 4 sebab kenapa perlu minum banyak air.

#1 Air meningkatkan metabolisme:

Cuba untuk menurunkan berat badan? Air minuman boleh meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lemak. Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Klinikal Endokrinologi dan Metabolisme mendapati bahawa air minuman mampu meningkatkan kadar metabolisme sebanyak 30 peratus di kalangan lelaki dan wanita yang sihat. Rangsangan yang berlaku dalam tempoh 10 minit tetapi mencapai maksimum 30-40 minit selepas minum.

#2 Mampu mencegah sakit kepala.

Migrain. Dalam satu kajian yang diterbitkan dalam jurnal Neurologi, saintis merekrut penghidap migrain dan membahagikan mereka kepada dua kumpulan: satu mengambil plasebo, yang lain disuruh minum 1.5 liter air (lebih kurang enam cawan) . Pada akhir dua minggu, kumpulan air yang telah mengalami 21 jam kurang kesakitan daripada mereka dalam kumpulan plasebo, serta penurunan dalam kesakitan.



#3 Meningkatkan kuasa minda.

Otak manusia memerlukan banyak oksigen untuk berfungsi pada tahap optimum, jadi dengan minum air dengan kuantiti yang banyak memastikan bahawa otak mendapat semua yang diperlukan. Malah, minum lapan hingga 10 cawan air setiap hari boleh meningkatkan tahap prestasi kognitif sebanyak 30 peratus.

#4 Mencegah Dehidrasi

Dehidrasi adalah punca kepada masalah keletihan pada siang hari. Dengan meminum banyak air, anda akan sentiasa bersemangat sepanjang hari dan mampu memberikan sepenuh tumpuan semasa waktu kerja. 

Banyak lagi sebenarnya kelebihan minum air yang boleh dikongsikan. Air antara elemen utama di dalam tubuh manusia tetapi tidak di pandang berat. Dengan hanya meminum air, kita mampu mengurang banyak kos di antaranya kos perubatan. Semoga perkongsian ini memberi makna kepada semua. InsyaAllah. 4 sebab kenapa perlu minum banyak air.

Perkara yang anda tidak patut lakukan selepas selesai makan.

Perkara yang anda tidak patut lakukan selepas selesai makan|Kali ini aku ingin berkongsi sedikit ilmu. Yang mungkin ada yang dah tahu dan mungkin ada yang tidak pernah tahu. Semua kehidupan di dunia ini mesti makan kan? Makan untuk meneruskan kehidupan. Tak kisahlah apa yang mereka makan. Namun, tahukah anda, terdapat perkara yang anda tidak patut lakukan selepas selesai makan? Dan jika anda ingin melakukan perkara ini, anda perlu menunggu 30 minit hingga 1 jam. Jom ketahui apakah perkara itu.

#1. Jangan mandi.

Ketika pencernaan makanan berlaku, aliran darah akan meransang ke perut. Apabila tubuh kita terkena air (mandi), pengaliran darah akan beralih kepada tangan dan kaki, situasi ini akan menyebabkan pencernaan makanan tadi menjadi tidak sempurna, dan seterusnya membawa kepada masalah kesihatan. Pakar mengesyorkan tempoh masa kira-kira setengah jam sebelum dibolehkan mandi.

#2. Jangan tidur.

Graviti memainkan peranannya di sini. Sebaik sahaja anda baring, jus penghadaman mula mengalir dari perut, dan ini boleh menyebabkan keradangan usus. Ini adalah sebab mengapa ramai orang merasakan rasa panas di mulut mereka jika mereka tidur selepas mengambil makan berat (Heavy meal). Tidur selepas makan akan meletakkan tekanan tambahan ke atas diafragma anda.


#3. Jangan terus berjalan. (Ini yang biasa aku lakukan)

Hilangkan kepercayaan lama yang berjalan selepas makan akan membantu dalam pencernaan yang lebih baik. Berjalan sememangnya membantu dalam pembakaran tenaga tetapi melakukannya sebaik sahaja anda menghabiskan makanan anda hanya membawa kepada refluks asid dan mencegah jus pencernaan daripada menyerap nutrien daripada makanan.

#4. Jangan minum teh.

Teh mempunyai manfaat sendiri. Tetapi apabila ianya di ambil tidak kena dengan masanya. ia akan menyebarkan penyakit kardiovaskular. Polifenol dalam teh menyukarkan badan untuk menyerap zat besi daripada makanan. Kandungan asid dalam teh juga mengganggu protein dalam makanan. Ini adalah sebab disyorkan untuk tidak minum teh dengan serta-merta selepas makan.

Jadi inilah antara Perkara yang anda tidak patut lakukan selepas selesai makan. Selesai sahaja pembacaan ini, mungkin ramai yang tersedar akan perkara yang biasa mereka lakukan sebenarnya adalah tidak bagus untuk jangka masa panjang. Di harap perkongsian ini membawa kepada perubahan yang lebih baik.

Luahan hati anak perempuan muhyiddin yassin.

Luahan hati anak perempuan muhyiddin yassin|Selepas daripada pemecatan ayahnya, anak kepada bekas TPM ini telah memuat naik statusnya, meluahkan perasaannya berkait dengan rombakan kabinet terbaru oleh perdana menteri malaysia.

Berikut adalah status Luahan hati anak perempuan muhyiddin yassin, najwa.

Selepas memuat naik status ini, rakan-rakan najwa juga tampil berkongsi rasa dan memberikan kata-kata semangat kepada najwa.




Senarai kabinet baru 2015 selepas rombakan kabinet oleh perdana menteri.

Senarai kabinet baru 2015 selepas rombakan kabinet oleh perdana menteri|Senarai menteri baru 2015|KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan rombakan barisan Menteri Kabinet, di Putrajaya hari ini.

Antara yang digugurkan adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan diganti oleh Datuk Seri Zahid Hamidi yang sebelum ini memegang portfolio di Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Pengumuman rombakan Kabinet ini menyaksikan seramai tujuh Menteri dan sembilan Timbalan Perdana Menteri baru telah dilantik.

Berikut senarai Kabinet baru:

Perdana Menteri dan Menteri Kewangan : Datuk Seri Najib Tun Razak

Timbalan Perdana Menteri Merangkap Menteri Dalam Negeri : Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Menteri Pengangkutan : Datuk Seri Liow Tiong Lai

Menteri Kesihatan : Datuk Seri Dr S. Subramaniam

Menteri Pelancongan Dan Kebudayaan : Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz

Timbalan: Datuk Mas Ermieyati Samsudin

Menteri Pertahanan : Datuk Seri Hishammuddin Hussein

Menteri Belia dan Sukan: Khairy Jamaluddin Abu Bakar

Menteri Pendidikan : Datuk Seri Mahadhir Khalid

Menteri KPDNKK : Datuk Hamzah Zainuddin

Menteri Sumber Asli dan Sekitar : Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi : Datuk Amar Dauglas Uggah Embas

Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri : Datuk Seri Mustapa Mohamed

Timbalan : Datuk Ahmad Maslan

Menteri Tenaga Teknologi Hijau Dan Air : Datuk Seri Panglima Dr Maximus Johnity Ongkili

Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani : Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek

Menteri Kemajuan Luar Bandar Dan Wilayah : Datuk Seri Ismail Sabri

Menteri Kewangan II : Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah

Menteri Komunikasi dan Multimedia : Datuk Seri Mohd Salleh Keruak

Menteri Luar Negeri: Datuk Seri Anifah Aman

Menteri Sains Teknologi dan Inovasi : Datuk Wilfred Madius Tangau

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat : Datuk Seri Rohani Abdul Karim

Menteri Kerja Raya : Datuk Seri Fadillah Yusof

Menteri Sumber Manusia : Datuk Seri Richard Riot

Menteri Wilayah Persekutuan : Datuk Seri Tengku Adnan Mansor

Menteri Pengajian Tinggi : Datuk Seri Idris Jusoh

Menteri Di JPM :

Datuk Seri Jamil Khir Baharom

Datuk Sri Idris Jala

Tan Sri Datuk Seri Panglima Joseph Kurup


TIMBALAN MENTERI

MOT: aziz kaprawi
NRE: hamim samuri
TOUR: mas ermieyati
MINDEF: johari baharum
KKLW: nanta linggi n jazlan yaakub
MITI: ahmad maslan n lee chee leong
KETTHA: james dawos
KOMODITI: noriah kasnon
KDN: nurjazlan n masri gujat
COMM: jailani johari
MOH: dr hilmi yahya
MOA: tajudin rahman
MOF: johari ghani n chua tee yong
WISMA PUTRA: reezal merican
JPM: razali ibrahim n asyraf wajdi
WANITA: azizah dun n chew mei fun
KKR: rosnah rashid shirlin
KPDNKK: hamzah zainuddin
MOHR: ismail mutalib
WILAYAH: loga balan
KPT: mary yap
KPM: kamalanathan n senator cheng see yong
KBS: saravanan
KPKT: halimah sadique

MOSTI: abu bakar md diah

Dosa yang tidak berhenti mengalir.

Dosa yang tidak berhenti mengalir|Kebiasaan yang ramai orang suka kongsikan adalah, pahala yang sentiasa mengalir walaupun anda sudah meninggal dunia. Tetapi aku nak kongsikan pula dalam blog ceritaejoy ni, apakah dosa-dosa yang tidak berhenti mengalir tanpa kita semua sedari.

Media massa kini merupakan 1 keperluan kepada hampir semua orang. Boleh dikatakan semua orang wajib memilikinya. Ia adalah suatu ruangan perkongsian cerita atau gambar peribadi pemiliknya. Ia juga memiliki pengikutnya yang tersendiri. Tetapi tahukah anda yang media massa juga penyebab kepada dosa yang tidak berhenti mengalir masuk ke dalam diri kita?

Kalau kita tengok perihal maruah diri manusia ketika ini, boleh dikatakan ramai yang sudah hilang rasa malu. Gambar yang dikongsikan kadang-kadang terlalu "menyerlah". Dan mereka yang berkongsikan gambar sopan dan santun, dikatakan ketinggalan zaman. Manusia berlumba-lumba memperlihatkan tubuh mereka. Dan tanpa mereka sedari, bukan setakat pujian yang mereka terima, tetapi dosa. Inilah dosa yang tidak berhenti mengalir masuk ke dalam diri mereka.


Pernah aku berjumpa dengan 1 akuan instagram. Gambar profilenya sungguh manis bertudung. Layaknya perempuan melayu terakhir. Bila aku lihat ke dalam akaun gambarnya, lain pula hal nya. Gambar berbaju renang dengan caption "Baru beli baju dekat bla bla bla". Perkara pertama apabila melihat sesuatu gambar itu adalah kepada "likenya". Berapa ramai yang suka dengan gambar terbaru itu. Dan sedar atau tidak, ia mendedahkan auratnya dan di saksikan berpuluh, beratus atau beribu orang. Dan sedar atau tidak dosa akan mula dan tidak akan berhenti mengalir selagi mana ia berada di tempatnya.

Aku bukanlah sesiapa, Ustaz, guru agama atau alim ulama. Aku sekadar meluahkan apa yang berada di dalam fikiran aku. Tak usah cakap kaum hawa, kaum adam juga melakukan perkara yang sama. Banyak sebenarnya perkara yang antara kita sedar atau tidak, membawa kepada dosa yang tidak berhenti mengalir masuk ke dalam diri kita. Aku cuma sekadar mengambil 1 contoh daripadanya.

Selagi mana kita bernafas, elakkanlah daripada berkongsi perkara-perkara seperti itu. Kita sendiri tidak pasti, betapa siksanya hukuman yang bakal di tanggung sewaktu di akhirat kelak. Tiada seorang manusia pun yang kekal bernyawa. Semuanya pasti akan mati. Kerana kita semua telahpun lulus Syarat untuk mati.

Monday, 27 July 2015

Muhyiddin Digugurkan dan Digantikan Dengan Zahid Hamidi Sebagai TPM

Muhyiddin Digugurkan dan Digantikan Dengan Zahid Hamidi Sebagai TPM


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilantik menjadi timbalannya, menggantikan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Najib mengumumkan demikian di pejabatnya di Putrajaya hari ini.

Dalam ucapan pengumumannya, Najib berkata beliau sememangnya bersikap terbuka dalam menerima kritikan.

"Namun sebagai anggota Kabinet, perbezaan pendapat tidak sepatutnya dilakukan di forum terbuka.

"Ia juga bertentangan dengan konsep tanggungjawab bersama," katanya, mengulas keputusan untuk menggugurkan Muhyiddin.

Berikut antara perubahan baru yang diumumkan Najib:

Wan Junaidi – Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar
Reezal Merican – Timbalan Menteri Luar
Shabery Cheek – Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani

sumber

Tidak Lagi Perlu Izin Isteri Untuk Berpoligami

Tidak Lagi Perlu Izin Isteri Untuk Berpoligami


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengesahkan bahawa undang-undang syariah di Malaysia memberi hak kepada suami berpoligami tanpa perlu meminta kebenaran isteri.

Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha, berkata, sebaliknya keputusan sama ada lelaki berkenaan dibenarkan berpoligami atau tidak bergantung kepada budi bicara Mahkamah Syariah.

Bagaimanapun, beliau berkata, kebiasaannya Mahkamah Syariah akan memanggil isteri pertama untuk memaklumkan bahawa suami bakal berkahwin satu lagi.

"Mengikut sistem perundangan Islam, suami memang tidak perlu meminta kebenaran isteri untuk berkahwin lebih daripada satu atau berpoligami.

PERLU BUAT PERMOHONAN

"Bagaimanapun, mana-mana lelaki yang mahu berpoligami perlu membuat permohonan ke Mahkamah Syariah bagi menentukan sama ada layak atau tidak berkahwin lebih dari satu," katanya.

Othman diminta mengulas laporan media mengenai seorang lelaki Islam di Pulau Pinang tidak memerlukan kebenaran isteri pertama untuk berpoligami.

Dalam laporan itu, Pengarah Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP), Datuk Sazali Hussien berkata, enakmen syariah negeri tidak mempunyai peruntukan undang-undang untuk mendapatkan kebenaran isteri pertama.

Sebelum ini, PResiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Datuk Zainul Rijal Abu Bakar, berkata, suami yang mahu berkahwin lebih dari satu tidak perlu meminta kebenaran isteri pertama kerana ia tidak terkandung dalam enakmen syariah di semua negeri.

AMBIL MASA 21 HARI

Sebaliknya, mengikut Seksyen 23 Enakmen Keluarga Islam yang hampir seragam di semua negeri, suami diberikan hak berpoligami dan hanya perlu mengemukakan permohonan kepada Mahkamah Syariah.

Zainul Rijal berkata, permohonan itu mengambil masa hampir 21 hari dan akan dinilai oleh Mahkamah Syariah sebelum mendapat kebenaran.


"Empat elemen utama dinilai mahkamah, iaitu, keperluan berkahwin, kemampuan suami, boleh berlaku adil dan tidak mendatangkan kemudaratan pada isteri.

sumber

Sakit Bahu Sebab Kerap Dukung Siti Saleha

Sakit Bahu Sebab Kerap Dukung Siti Saleha



PELAKON popular Aaron Aziz mendedahkan salah satu punca yang menyebabkan bahunya sakit adalah kerana kerap mendukung aktres Siti Saleha.

Namun kepada peminat Aaron Aziz jangan cepat melatah kerana itu merupakan antara babak penting dalam filem terbarunya berjudul ‘Cinta Paling Agung.’

Menurut Aaron, sebelum ini dia pernah mengalami kecederaan di bahagian bahu dan kesakitan itu semakin bertambah apabila dia melakonkan babak tersebut.

Selain itu, Aaron juga memberitahu antara babak yang tidak dapat dilupakan ialah mendukung Siti Saleha dari ruang tamu hingga ke bilik tidur.

Melihat kepada tahap kebesaran rumah agam tersebut sudah cukup ‘ngeri’ buat Aaron apatah lagi jarak antara ruang tamu dan bilik tidur begitu jauh lebih-lebih lagi apabila dia terpaksa mendukung aktres cantik itu sambil menaiki tangga.

Tak percaya?

Jom saksikan filem Cinta Paling Agung yang bersiaran di Astro First Eksklusif di saluran 480.

sumber 

Nasib Muhyiddin Akan Ditentukan, Najib Berjumpa Agong



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak difahamkan sudah menghadap Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah bagi mempersembahkan senarai rombakan kabinet.

Utusan Online selepas tengah malam tadi melaporkan bahawa Najib dijangka melakukan rombakan yang pertama sejak kabinetnya dibentuk pada 2013.

Akhbar Umno itu melaporkan Menteri Sumber Hijau dan Alam Sekitar Datuk Seri G Palanivel mungkin digugurkan susulan kemelut kepimpinan yang sedang melanda MIC.

Pertukaran juga dijangka dibuat apabila Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek (Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan) dikatakan akan digantikan oleh Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Shaberi dikatakan akan bertukar ke portfolio lain.

Sementara itu, Utusan juga melaporkan bahawa seorang pemimpin Sabah akan dilantik menganggotai kabinet dan seorang timbalan menteri akan dinaikkan pangkat menjadi menteri penuh.

Sekurang-kurangnya dua muka baharu dikatakan akan dilantik sebagai timbalan menteri.

Utusan bagaimanapun berkata sumber yang rapat dengan perdana menteri semasa dihubungi menjelaskan; “Spekulasi tetap spekulasi, akhirnya perdana menteri yang akan membuat penentuan”.

Akhbar itu bagaimanapun tidak menyentuh kedudukan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang sentiasa menjadi bahan spekulasi sama ada kekal atau digugurkan.

Komen terbaru Muhyiddin berhubung 1MDB yang dicetuskan oleh Najib kelmarin mengundang rasa tidak senang sesetengah pihak dalam Umno dan Pejabat Perdana Menteri (PMO) sendiri.


Sumber

7 Sebab Bangla Kaya di Malaysia


7 Sebab Bangla Kaya di Malaysia



Realiti majikan di Malaysia ni lagi suka mengambil pekerja dari kalangan pekerja asing dari rakat negara sendiri. Kami kongsikan pendapat majikan sendiri.

" Saya sebagai majikan nak cakap. KENAPA majikan nak pekerja asing dari org msia.

1. Bila bagi arahan bangla ikot arahan majikan bukan mcm org malaysia sibuk main facebook.

2. Kerja ikhlas bukan merungut 24jam komplen pasal bos.

3. Kerja boleh harap. Kita boleh harap dia settle kerja walau kita cuti. Kalau org msia sy dh kena banyak. Kita cuti dia pon xdtng. Esok berhenti la. Mcm mana bisness nak maju kalau pekerja kejap ada kejap xde. Xsempat nak train dia bosan. Tak boleh harap.

4. Perangai melayu malas yang susah nak buang. Kena ketuk je baru jalan.

5. Kita bayar gaji dia 900 pun kena ingat bukan sebab bangla ni gaji murah kita ambik. You all tahu x sebelum dia sampai msia kita dah spend dekat 5k utk dia. Lagi tiap tahun renewal. Bukan murah kerajaan charge. Tapi kita sanggup pasal Boleh Di Harap.

6. Pekerja asing kalau cuti berpada. Lepas tu xde sikit2 MC beli kt klinik.

7. Pekerja asing xde join geng 3 line ke apa ke sikit2 hal dgn budak tmpt keje bawak geng gaduh dlm tmpt keje.


Sekian. Ini jawapan jujur majikan mcm saya. Kalau boleh ingat kita nak sangat ke ambik pekerja asing. Penat tau nak buat medical checkup dia la itu ini dgn imigresen yang kaunter pin malas je keje. Tapi dari kita lingkup pekerja xboleh harap baik bayar lbh sket utk dapatkan yg rajin n boleh harap

Sumber

Segmen pencarian senarai blog bulan ogos dan september oleh nuha.

SEGMEN PENCARIAN SENARAI BLOG BULAN OGOS DAN SEPTEMBER OLEH NUHA|Petang-petang macam ni, terasa nak join segmen pula. Dengan cuaca panas yang menyerang. memang mengantok aku di buatnya. Hahahaha. Caranya sangat mudah ya, hanya click pada banner di bawah.


http://ift.tt/1Si96R5

Cuaca panas menyerang melaka!

Cuaca panas menyerang melaka!|Melaka benar-benar mengalami cuaca yang sangat panas ketika ini. Jika semalam, pada lewat petangnya, hujan turun dengan sangat lebatnya, tetapi sekarang cuaca panas telah melanda. Mungkin panas ini membawa kepada hujan pada petang atau malam nanti. Siapa tahu kan?

Apa yang paling merisaukan aku adalah anak-anak. Anak-anak kecil adalah golongan yang paling mudah terkesan dengan cuaca panas ni. Senang sangat kena demam. Bila berhadapan dengan cuaca panas semacam ini, perkara yang paling kerap aku pesan kepada wife aku *sebab wife surirumah sepenuh masa* adalah supaya kerap mandikan anak-anak aku.

Dengan cara itu, haba cuaca panas di dalam tubuh mereka dapat dikurang. Yelah, kalau kita tak kawal, boleh kena demam pula nanti. Bila dah demam, semua orang di sekeliling akan terkesan. Kerja juga boleh terganggu. Jadinya, daripada perkara semacam itu berlaku, adalah lebih baik kita membuat persediaan awal. Tak gitu?

Rasanya, mana-mana negeri pun mengalami cuaca panas sekarang ni kan? Tapi memandang aku tinggal di melaka, aku ceritalah cuaca panas yang sedang menyerang melaka ketika ini. Kan? Bagaimana pula dengan negeri anda?

Sunday, 26 July 2015

Apa yang sebenarnya sedang berlaku?

Keadaan waktu pagi yang huru hara|Ceritaejoy macam ni, pagi tadi aku terbangun lewat. Sebenarnya banyak kali juga lewatnya. Aku masuk kerja jam 0740, dan aku terjaga dari tidur jam 0650 *itupun wife aku yang kejutkan* Warghh! Biasanya waktu semacam ini aku dah masuk kerja dah. Bila dah terjaga tu, apa lagi semua benda mestilah dilakukan dengan pantas!

Dah selesai bersiap semua, aku bergerak ke tempat kerja dengan superbike aku. Nak dijadikan cerita, break disc pula sangkut. Adoii. Dah la lambat, dia buat hal pulak. Dah berat semacam je motor aku. Aku pun berhentilah tepi jalan sebab nak check. Jari ni pulak gatal nak sentuh break disc. Ha, hambik ko, dia pun panas, hingga ke saat ni rasa sakit tu tak hilang kat jari telunjuk aku ni. Hish, Apa yang sebenarnya sedang berlaku ni?

Disebabkan aku dah lambat nak ke tempat kerja, aku takdalah hiraukan sangat jari aku tu *walhal memang panas sangat-sangat*, Sampai dekat 1 traffic light ni, lampu baru sahaja bertukar merah, Kebiasaannya, penunggang motosikal akan cross jalan lain. Maksud aku, masuk simpang kemudian keluar simpang semula. Ha, faham tak apa yang cuba aku sampaikan ni? Hahahaha.

Nak dijadikan cerita, bila aku masuk simpang dan nak cross ke jalan sebelah, waktu itulah dengan secara tiba-tibanya banyak kenderaan. Arghh! Apa yang sebenarnya sedang berlaku ni? Kenapa tiba-tiba banyak kenderaan? Aku dah lambat ni! Bayangkan aku tunggu kenderaan kurang, sampai hijau semula lampu traffic light tadi. Aduh!

Dah lepas tu, aku teruskan lagi perjalanan aku ke tempat kerja. Dah la superbike aku perlahan, dengan kenderaan tiba-tiba banyak. Ish. Sampai dekat satu simpang tiga, aku perlu ambil jalan sebelah kanan. Aku dah nampak ada sebuah kereta dan jauh kebelakang sikit ada sebuah motosikal. Aku sangat yakin yang aku boleh masuk simpang tu.

Aku pun masuklah, tiba-tiba motosikal kat belakang tadi tu *seorang lelaki berumur dalam 40an dan anaknya berpakaian sekolah* menjerit dekat aku. Woii! Erks. Aku pandang pakcik tu sambil dalam hati cakap: Apa yang sebenarnya sedang berlaku ni? Dah kenapa semua orang macam gini pagi-pagi ni? Huhuhuhu. Aku betul-betul tak faham kenapa pakcik tu berperangai sedemikian. Apa yang beliau sedang atau cuba sampaikan. Aku tak ganggu jalan dia pun. Hmm.

Aku betul-betul malas nak ambil tahu. Aku teruskan juga perjalanan aku. Sampai dekat traffic light nak masuk ke tempat kerja, lampu hijau. Jadi, takdelah aku perlahankan superbike aku. Waktu tu memang banyak motosikal dan kereta. Elok je aku nak masuk simpang, ada sebuah motosikal mati enjin. Dah berhenti tengah-tengah jalan. Selamat aku tak langgar motor tu. Adoii. uits! Apa yang sebenarnya sedang berlaku ni? Kenapa? Mengapa? Bagaimana? Di mana? Huhuhuhu.

Aku betul-betul tak paham. Aku sendiri tak pasti, Apa yang sebenarnya sedang berlaku? Betul-betul bingung aku pagi tadi. Macam-macam persoalan muncul dalam minda aku. Dah kenapa kan? Hish.

Cara mandi wajib yang betul.

Cara mandi wajib yang betul|Tidak keterlaluam jika aku katakan, ramai di kalangan kita yang tidak tahu cara sebenar untuk mandi wajib. Ya, mandi wajib. Sebelum aku kongsikan bagaimana caranya mandi wajib yang betul, haruslah diketahui atas sebab apakah perlunya seseorang itu mandi wajib.

Sebab perlunya mandi wajib. Ada 6 sebab perlunya seseorang itu mandi wajib. Ianya adalah kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani samada secara sengaja atau tidak dan meninggal dunia. Manakala bagi kaum hawa pula, keluarnya darah haid, nifas dan melahirkan anak (wiladah).

Niat mandi wajib. 


" Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala" atau "Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala".

Niat mandi wajib bagi perempuan yang sudah habis haid pula adalah:


" Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala"

Manakala niat mandi wajib bagi perempuan yang sudah habis nifas pula adalah:


" Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala"

Di sini aku ingin kongsikan apakah turutan atau cara mandi wajib yang betul, supaya perkongsian ini dapat membantu semua dalam membersihkan diri cara yang betul,

http://ift.tt/1Si96R5

Tipu Daya Halus Pemaju Terhadap Penduduk BuMiputra




TIPU DAYA HALUS PEMAJU TERHADAP PEMBELI BUMIPUTRA DENGAN MEMANIPULASIKAN DISKAUN.


Kisah ini dikongsikan oleh Pak Tani Yutaka melalui akaun Facebooknya

1. Saya Hassan Md. Ali, pernah bertugas di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dari 1979-1985 dan juga sebagai pemaju perumahan dari 1985-1995.

2. Baru baru ini saya ke Property Fair di Subang Parade, Subang, Selangor. Tertarik dgn sebuah tawaran dari syarikat pembangunan perumahan yang sedang memajukan Tanjung Puteri, Johor.

Diskaun yg ditawarkan adalah spt berikut;
Utk bumiputra: 15% Bukan Bumi: 6%.

Keluasan unit: 700ksp. Harga unit: RM1.0 juta.
Pinjaman akan diusaha sehingga 90%.

Bagi pembeli bumiputra, hanya perlukan sediakan 10% shj sebagai downpayment. Bermakna pembeli bumiputra perlu membayar RM85,000.

Bagi bukan bumiputra downpayment 4% (6% discount is taken as part payment of 10% d/pymt). Bermakna hanya RM40,000.

3. Sebagai seorang pemaju perumahan, saya menyiasat lebih lanjut lagi.

Selain dari membayar downpayment sebanyak RM 85,000, pembeli bumiputra dikhendaki membayar segala kos spt (legal fee, stamp fee, loan fee) yg jumlahnya lebih kurang RM42,000.

Sedangkan pembeli bukan bumiputra hanya perlu meyedikan RM40,000 dan lain2 kos akan ditanggung olih Pemaju.

4.Tidak meyedari saya membuat pengiraan dan membuat perbandingan 'entry cost' antara bumiputra dan bukan bumiptra,
ternyata pembeli bumiputra terpaksa meyediakan sejumlah RM127,000 sedangkan pembeli bukan bumiputra hanya memerlukan RM40,000 untuk membelinya.

Seolah2 kaum bumiputra yg memberi subsidi kapada pembeli bukan bumiputra sebanyak RM45,000.
Bermakna walaupun harga bagi bumiputra dikurangkan sebanyak $150,000 dari harga asal, tetapi perbedzaan harga sebenar diantara bumi dan bukan bumi hanya RM37,000 atau 4% sahaja.

5. Bagi pembeli bumiputra utk membayar downpayment sebanyak RM127,000 bagi unit seluas 700ksp adalah
terlalu mahal dan sudah tentu unit2 yg diperuntukan utk bumiputra susah dijual kelak kerana unit tersebut hanya bolih dijual kpd pembeli bumiputra sahaja.

Olih kerana 'entry kosnya' hampir 3 kali lebih besar dari kaum bukan bumiputra maka sudah tentulah unit2 bumiputra tidak laku dijual dan pemaju mempunyai alasan yg kukuh untuk memohon perlepasan dari Kementerian YB. Dato' supaya unit tersebut dibebaskan dari peruntukan bumiputra.

6. Sekali pandang seolah mereka bersama2 kerajaan yg ingin menolong kaum bumiputra memiliki harta di negara ini, tetapi apabila diperincikan kira2nya, pembelian unit bumiputra yg adalah lebih mahal dari yg sepatutnya dan penglibatan pemaju untuk membantu kaum bumiputra utk memiliki harta saperti yang disarankan olih kerajaan adalah satu gimmik dan dijadikan perolok2kan olih pemaju.

7. Saya sempat membentangkan kira2 diatas kpd wakil pemaju hartanah tetsebut dan dgn sinis dia menjawab "Every chinese developer are doing this just to make sure every Melayu and Bumiputera won't have any chance of acquiring new property so your child will stick to the old house or staying back to kampung"

Saudara2ku,

Semenjak kita berWhatsapp, sudah berapa kali saya ungkapkan perkara2 spt ini.
NEGARA KITA TELAH TERJUAL.
Ternyata org cina dah sampai peringkat tak memerlukan keujudan org melayu dinegara Melayu kerana sumbangan org melayu terhadap ekonomi negara ini terlalu kecil.

Bank saperti;
Public Bank,
Hong Leong Bank, Stanchart,
Citibank, HSBC bolih hidup tanpa pelanggan melayu.

Pemimpin melayu banyak buat duit dgn memberi pelepasan unit2 bumiputra kpd unit bebas.
-----------------------------------------------

Surat saya kpd Kementerian Perumah Dan Kerajaan Tempatan.

Kapada,
YB Dato .....
Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan.
Precinct 5, Putrajaya,
68600 Wilayah Persekutuan
------------------------------------------------
Please share and kongsi this msg to our Malay friends.

Saturday, 25 July 2015

Segmen Blogwalking Lepas Raya.

Segmen Blogwalking Lepas Raya|Lama rasanya aku tak join segmen ni. Harini terasa nak join segmen blogwalking lepas raya. Selain dari berkunjung dari rumah ke rumah, marilah kita berkunjung dari blog ke blog. Hehehe. Cara nak join mudah sahaja, hanya click pada banner di bawah ya. Jom ramai-ramai join!

 segmen blogwalking lepas raya

Friday, 24 July 2015

Header baru untuk blog ceritaejoy.

Header baru untuk blog ceritaejoy|Akhirnya! Hehehehe. Selepas mencari beberapa tutorial buat banner blog cara mudah, akhirnya aku berjaya juga menghasilkan banner sendiri. Wahahaha. Sebenarnya, tidak ada apa-apa makna pun, sebabnya ianya sekadar perkara kecil pada ramai blogger malaysia, tetapi bagi aku, ianya semacam sesuatu perkara yang besar, lebih-lebih lagi bagi blogger picisan semacam aku ni. Hehehe.

Sebenarnya, banyak juga blog yang aku singgah ni, rata-rata mencadangkan photoscape dan photoshop. Disebabkan komputer aku ni tak boleh nak install application tu, terpaksa la aku mencari lagi kalau-kalau ada rakan blogger yang berkongsikan cara mudah buat banner blog tanpa menggunakan application yang dinyatakan tadi. Alhamdulilah. Ketemu juga  


Selepas berusaha dan mempelajari langkah demi langkah, akhirnya berjaya juga aku hasilkan header baru untuk blog ceritaejoy ni. Tak terlalu sarat sebabnya aku suka yang simple sahaja. Sebenarnya banyak lagi yang boleh diubah dan di tambah, tetapi biarlah dahulu, bila dah terasa bosan nanti, barulah di tambah dengan idea-idea yang lain. Hehehehe.

Baiklah, dah habis bercerita pasal header baru blog ceritaejoy ni, aku nak kongsikan pula cara-cara macamana nak hasilkan header untuk blog korang. Caranya tersangatlah mudah. Korang cuma perlu terbang ke blog ini : sinuhadentist.blogspot.com dan ikut langkah demi langkah seperti yang di ajarkan nuha. Yer. *kredit haruslah di berikan pada beliau, yelah dia yang ajar, takkan aku nak ambil macam tu je, kenalah kongsikan blog beliau pada yang lain juga, kan? hehehe*

Akhirnya 4 Beranak bermotosikal pulang beraya dapat kereta.


Akhirnya 4 Beranak bermotosikal pulang beraya dapat kereta|Akhirnya, kisah yang menjadi viral tentang 4 beranak yang menunggang motosikal untuk pulang beraya dari sepang ke penang, memperoleh sebuah kereta hasil daripada sumbangan seorang peniaga. Ya! Rakyat malaysia memang sangat prihatin. Aku bangga menjadi rakyat malaysia. Yeah.

Sepang: "Saya menganggap kereta ini sebagai pinjaman dan berjanji kepada pemiliknya akan menggunakannya sebaik mungkin.

“Jika saya temui insan lain yang lebih susah, mungkin ketika itu tiba pula giliran saya menyerahkan kereta ini kepadanya," kata Ahmad Reza Samsuddin, 38.

Bapa tiga anak itu ditemui Harian Metro selepas wartawan mengaturkan pertemuan dengan seorang peniaga yang menyumbang kereta Proton Iswara selepas tersentuh dengan kisah kepayahan hidup Ahmad Reza yang tersebar di laman sosial baru-baru ini.

Dalam pertemuan itu, wartawan dan peniaga yang enggan dikenali terpaksa mengambil masa selama hampir dua jam untuk memujuk Ahmad Reza supaya menerima kereta terbabit.

Nasib keluarga Ahmad Reza mula mendapat perhatian seluruh masyarakat negara ini apabila gambar dia menunggang motosikal bersama tiga anak lelakinya berusia tiga hingga lapan tahun dari Sepang ke Pulau Pinang menjadi ‘viral’ di laman sosial dua minggu lalu.

"Saya sama sekali tidak menyangka ada dalam kalangan masyarakat Malaysia yang begitu prihatin terhadap nasib kami sehingga sanggup 'meminjamkan' saya kereta demi keselamatan anak-anak.


"Terima kasih kepada seluruh rakyat Malaysia yang tidak putus-putus mendoakan kami empat beranak dan saya harap saya tidak dipandang serong kerana bukanlah niat saya untuk mendapat perhatian sehingga ke tahap ini," katanya.

Thursday, 23 July 2015

"Saya bukan nak raih simpati"

kisah viral lelaki bawa anak naik motor untuk pulang beraya

"Saya bukan nak raih simpati"|Ini adalah kata-kata yang keluar dari bapa yang kisah mereka menjadi viral baru-baru ini. Rakyat malaysia sememangnya terkenal dengan sikap pemurah dan simpati. Aku juga turut sama simpati, tetapi bila aku terbaca kata-kata dari lelaki ini. Terasa sedikit sebak dalam jiwa aku. Yelah, benar juga kata-kata dia, mana-mana ayah dalam dunia ni pun, akan lakukan apa sahaja untuk anak mereka. Dan niat beliau bukanlah untuk meraih simpati sesiapa, hanya untuk mengembirakan anak-anaknya sahaja. Respeks! 

“Tak perlulah susah payah sampai hendak kumpul duit belikan saya kereta kerana bukan niat saya untuk meraih simpati orang ramai dengan cara menunjukkan kesusahan hidup kami empat beranak.

“Saya bukan hendak tolak rezeki, tetapi sejak gambar kami empat beranak menaiki sebuah motosikal ‘kapcai’ dari Sepang ke Pulang Pinang menjadi viral dua minggu lalu, terlalu ramai rakyat Malaysia tampil membantu membuatkan saya rasa bersalah.”

Demikian luahan Ahmad Reza Samsuddin, 38, yang gambarnya menunggang motosikal sambil membonceng tiga anak lelakinya berusia antara tiga hingga lapan tahun menjadi viral di media sosial sejak kira-kira dua minggu lalu.

Menurut mekanik jalanan itu, dia juga tekejut apabila mendapat tahu ada antara individu di media sosial turut mencadangkan supaya setiap mereka yang simpati terhadapnya menghulurkan sumbangan RM1 seorang untuk dikumpul bagi membelikannya sebuah kereta.

“Bagi saya itu sudah ‘melampau’ kerana penghargaan itu terlalu besar sedangkan saya tidak pernah meminta mereka berbuat demikian walaupun mungkin ia rezeki yang ditentukan Allah.
“Sesiapa saja yang mempunyai naluri seorang bapa pasti akan melakukan tindakan sama seperti saya, tetapi tidak sangka pula ia mendapat perhatian rakyat yang prihatin,” katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini hari ini.

Gambar Ahmad Reza bersama tiga anaknya, Rafael Haikal, 8, Rafique Danial, 5, dan Danish Bunyameen, 3, yang membonceng motosikal jenis Honda EX5 menjadi viral awal Ramadan lalu ketika empat beranak itu dalam perjalanan dari Sepang ke Pulau Pinang sejauh hampir 400 kilometer.
Keadaan motosikal dipenuhi dengan beg pakaian yang diikat pada motosikal sambil anak ketiganya tertidur mengundang pelbagai reaksi pemilik laman sosial yang simpati terhadap kepayahan hidup keluarga berkenaan.

Terbaru, semalam, salah seorang pengguna FB mencadangkan setiap pengguna FB yang ‘like’ gambar berkenaan menyumbang RM1 seorang dan wang berkenaan dikumpul untuk membeli sebuah kereta kepada Ahmad Reza sebagai hadiah pengorbanannya itu.
Ia kemudian mendapat pelbagai reaksi yang menyokong niat murni itu sehingga mendapat lebih 6,300 ‘like’ setakat petang semalam.

Menceritakan tindakannya itu, Ahmad Reza yang juga seorang duda berkata, dia sendiri tidak sangka mampu menempuhi perjalanan selama 16 jam dengan jarak 392 kilometer dari rumah ibu bapanya di Salak Tinggi, Sepang ke rumah sewanya di Permatang Damar Laut, Batu Maung, Pulau Pinang.

“Awal Ramadan lalu, cuma saya dan anak kedua yang tinggal bersama saya di Pulau Pinang, Rafique Danial, menaiki motosikal ke Sepang untuk menyambut awal puasa bersama dua lagi anak yang tinggal bersama ibu bapa di sana selepas bercerai dua tahun lalu.

“Selepas beberapa hari di Sepang, dua lagi anak tiba-tiba merengek mahu ikut kami pulang ke Pulau Pinang, sedangkan ketika itu dalam poket saya cuma ada RM50 saja dan memang sikap saya tidak suka menceritakan kepayahan hidup kepada sesiapa termasuk keluarga,” katanya.

Dalam keadaan terdesak, menurut Ahmad Reza, dia akhirnya nekad membawa bersama dua anaknya itu dan menyerahkan segala-galanya kepada kuasa Tuhan untuk melindungi perjalanannya empat beranak daripada sebarang musibah.

“Kami bertolak pada jam 6 pagi selepas sahur dan sepanjang perjalanan, kira-kira 10 buah kenderaan berhenti untuk melahirkan simpati termasuk ada yang menawarkan untuk menumpangkan tiga anak saya itu, namun saya menolaknya secara baik dengan mengatakan itu adalah ujian Allah buat saya.

-Metro

Amaran yang tidak di endahkan.

Amaran yang tidak di endahkan|Manusia sememangnya mudah lupa kan? Macam-macam bentuk amaran diberikan, tetapi tidak semua yang benar-benar sedar. Alam dah semakin tua. Dah tak tertampung dek dosa manusia yang semakin menjadi-jadi. Apa perlu satu bentuk kejadian yang terlalu besar untuk menyedarkan sekalian makhluk manusia?

Semakin menjadi-jadi pula perangai manusia zaman sekarang ni. Baru kejap tadi aku baca dekat 1 blog ni, Cerita bayi yang di rogol. Nafsu jenis apakah manusia semacam ini? Dalam bentuk apa keghairahan manusia kepada seorang bayi? Bayi itu sudah pasti tempatnya di syurga. Sang perilaku tu macamana pula? Apa perlu bencana alam baru mahu tersedar? Amaran ini yang manusia tidak pernah endahkan.

Tak perlu lihat ke luar negara. Lihat sahaja apa yang sudah berlaku di negara kita. Bencana alam, perpecahan, penyakit dan macam-macam lagi. Apakah kalian tidak sedar atau tidak mahu ambil tahu? Apa lagi yang kalian mahukan? Amaran demi amaran diberikan. Apabila manusia benar-benar tidak mahu ambil tahu dan sengaja di endahkan, bencana di turunkan. Waktu inilah, kita akan melihat manusia menadah tangan di mana sahaja. Waktu inilah manusia akan berbicara mengenai agama di mana sahaja.

Kenapa perlu sampai ke tahap itu? Kenapa tidak kita beringat sebelum terkena? Aku bukan ustaz, guru agama mahupun alim ulamak. Tetapi ia bukanlah penghalang untuk aku berkongsi dan mengingatkan rakan-rakan. Tiada salahnya bukan. Kerana, jika turunnya musibah yang besar, ia bukan sekadar terkena pada seseorang, malahan semua turut merasanya. Ini semua kerana amaran yang tidak di endahkan.

Apabila Pakar SEO malaysia sudi singgah ke blog kerdil ceritaejoy.

Pakar SEO malaysia|Ianya mungkin kedengaran seperti biasa bagi anda, tetapi cukup bermakna buat aku, manakan tidak, seorang pakar SEO malaysia ataupun dalam istilah mudah, otai blogger malaysia sudi singgah di blog ceritaejoy yang sememangnya terlalu kerdil. Sungguh! Aku rasakan blog aku ini, tak ubah seperti sebuah diari persendirian.

Rasa malu pun ada sebenarnya. Yelah, blog ceritaejoy ni *kalau ada yang perasaan la* masih dalam construction. Banyak perkara yang belum siap. Macam contoh, rumah belum siap, tapi dah ada orang tinggal kat dalam. Ha, macam itulah perumpaannya. Ini semua disebabkan oleh title aku *part time blogger* jadinya masa untuk benar-benar menghadap blog itu tersangatlah kurang. 

Jadi, apabila seorang yang memegang title yang pada aku sangat besar, Pakar SEO malaysia tu. Sudi singgah dan tinggalkan komen, terasa sangatlah aku menghargainya. Bukan kerana apa, semacam seorang anak murid berhadapan dengan seorang guru. Ha, semacam itulah rasanya diri aku sekarang.


Sebenarnya, banyak ilmu yang aku belajar dari beliau. Terlalu banyak ilmu SEO yang beliau kongsikan di blog. Dan terlalu banyak juga blogger copy paste yang ambil bulat-bulat dari blog beliau dan kongsikan di blog masing-masing *aku dah banyak jumpa ya*. Itu masing-masing la ye, aku pun tak boleh nak cakap banyak. Mungkin mereka juga ingin menjadi seorang Pakar SEO malaysia.

Apa pun, aku berasa sangat bertuah dan seronok harini. Ianya sedikit sebanyak menaikkan semangat aku untuk terus belajar dan belajar menjadi seorang yang bukanlah terlalu besar tetapi cukup sekadar di kenali orang. Insyallah. Jika boleh 1 hari, mungkin boleh berada sama level dengan Pakar SEO malaysia. Siapa tahu kan?

Asyik bercerita sahaja, siapa Pakar SEO malaysia yang aku maksudkan? Beliau adalah Hasrul Hassan

Musim kanak-kanak demam?

Musim kanak-kanak demam?|Sekarang ni musim kanak-kanak demam atau anak-anak aku sahaja yang mengalaminya? Ceritanya lepas pulang berhari raya di kampung aku nun jauh di kedah, anak kedua aku dah mula panas badan. Umur baru sahaja nak masuk 3 bulan. Ini dah tentu sangat menakutkan aku dan isteri.

Mulanya kami cuma lap kan badan dia dengan air sekerap mungkin. Kemudian kerap tampalkan cool fever untuk bayi. Alhamdulilah. Surut sikit panasnya tu. Tak lama lepas tu, panas balik. Ish. Sekarang ni musim kanak-kanak demam ke? Kenapa aku cakap macam tu, ada 1 masa tu, kanak-kanak sahaja yang penuh dekat klinik. Pergilah mana-mana klinik pun, mesti penuh dengan kanak-kanak. Itu yang buatkan aku fikir, adanya musim kanak-kanak demam ni.

Aku ingatkan anak aku yang kedua sahaja yang panas badan. Rupanya anak sulung pun sama. Aduh. Tapi lewat sedikit dari adiknya lah. Ish. Ini betul-betul buat aku dengan wife tak senang duduk. Kami cuma pantau je suhu badan mereka. Alhamdulilah, takdalah anak-anak aku merengek ke, apa ke, mereka tetap kekal aktif. Alhamdulilah.

Malamnya, wife ajak aku ke klinik juga. Suhu badan anak aku ni dah sedikit kurang panasnya. Tapi nak kena juga periksa. Alhamdulilah. Semuanya ok. Hmm. Aku fikirkan balik, mungkin sebab perjalanan yang jauh menyebabkan suhu badan anak aku naik. Yelah, aku sendiri pun terasa panasnya, inikan pula anak-anak kecil. Berjam-jam lamanya dalam kereta. Tapi alhamdulilah, anak aku tak demam. Ini bermakna, bukanlah musim kanak-kanak demam. Alhamdulilah.

Blog, bloggers & fotografi.

Kisah viral 4 beranak naik motor untuk pulang beraya

Empat Beranak Naik Motor Dari Sepang Ke Penang Jadi Viral

Kisah viral 4 beranak naik motor untuk pulang beraya|Betul-betul. Ya. Betul-betul terkesan dekat hati ni, bila tengok gambar mereka. Kesian sebenarnya tengok anak-anak kecil tu. Terasa untungnya diri aku ni. Yelah, naik kereta, ada aircond, sejuk. Anak-anak aku selesa tidur, dari selatan ke utara. Cuba tengok gambar dekat atas, Perhatikan anak kecil yang sedang tidur tu. Agak-agak selesa tak?

Katanya keluarga ini dalam perjalanan dari sepang ke penang. 1 jarak yang bukannya dekat. Dengan keadaan cuaca yang panas dan hujan. Inilah pengorbanan seorang ayah yang ingin mengembirakan hati anak-anak mereka. Dalam pada kita berseronok dengan segala yang baru pada waktu perayaan, ada lagi insan yang hanya menggunakan apa sahaja yang mereka ada. Memang benar, mungkin ada yang lebih susah dari kisah viral 4 beranak yang naik motor untuk pulang beraya ni, tetapi kisah mereka ini juga bukanlah dalam kategori mereka yang senang atau kaya raya.

Kisah terbaru yang aku baca, melalui perkongsian *Abdulah firdaus* di laman facebook berceritakan lagi hal keluarga ini.

Empat Beranak Naik Motor Dari Sepang Ke Penang Jadi Viral

Ok. Sekarang aku nak tanya, apa perasaan korang bila baca atau tengok gambar keluarga ni? Sedih? Sebak? Atau langsung tiada perasaan? Jika aku, aku mungkin tidak berperasaan jika hanya melihat seorang lelaki yang menunggang penuh dengan barangan. Tetapi aku pasti tersentuh bila melihat ada anak kecil yang bersama mereka! Ya! Anak kecil!


Ini disebabkan aku juga mempunyai anak kecil. Mana-mana pun akan berusaha untuk memberikan sepenuh kebahagian kepada anak mereka. Tetapi lain pula halnya dengan kisah ini : Bayi di kerat 6 oleh ibu sendiri. Kenapa? Kenapa? Kenapa? Allahuakbar!

Kisah viral 4 beranak naik motor untuk pulang beraya

Perkongsian di laman sosial facebook.

Kita mungkin bukan dari golongan mereka yang kaya raya. Jika nilai wang terlalu besar untuk anda, cukuplah sekadar memberikan doa kepada keluarga ini. Aku fikirkan, jika setiap dari kita kongsikan wang RM1 kepada keluar ini, nilainya pasti besar. Mungkin dia tidak meminta, tetapi tiada salahnya jika kita ingin hadiahkan kepada keluarga ini. Kan? Aku tiada no akaun keluarga ini, tetapi melalui perkongsian yang menggunakan tajuk Kisah viral 4 beranak naik motor untuk pulang beraya, mereka kongsikan no telefon #ayahhebat ini.

Jika ada di antara kita yang ingin membantu, bolehlah call no ni ya : Moza - 017-4711160

Wednesday, 22 July 2015

Teknik SEO pada blog gaya penulisan berulang.

Teknik SEO pada blog : Penulisan berulang|Ok, harini aku nak kongsikan apa yang aku ada baca di blog otai-otai malaysia *Blogger malaysia yang punya nama besar dan pendapatan yang besar juga* perihal teknik SEO pada blog. Sebenarnya banyak teknik SEO pada blog ni, dan salah satunya adalah teknik penulisan berulang.

Ramai sebenarnya dah gunakan teknik ni. Antara fungsinya adalah, memudahkan enjin carian mengenal pasti blog kita. Dalam kata mudahnya, meletakkan blog kita pada halaman utama carian. Apabila seseorang mencari maklumat di dalam internet dengan kata carian tertentu, sebagai contoh teknik SEO pada blog gaya penulisan berulang, blog anda akan berada di halaman utama kerana enjin carian mengenal pasti blog anda dengan mudah. Ini disebabkan oleh, kata kunci atau keyword yang anda gunakan pada entry menepati syarat enjin carian. 

Gaya penulisan berulang adalah salah satu cara yang mana, anda mengulang kata kunci pada setiap perengan. Sebagai contoh, aku mengulangi ayat ini: Teknik SEO pada blog gaya penulisan berulang pada setiap perengan. Mengikut penulisan otai-otai blogger, dengan cara ini, enjin carian dengan mudahnya mengenal pasti apakah kata kunci atau keyword yang ingin kita sampaikan. Selain daripada jumlah patah perkataan yang sesuai di dalam gaya penulisan SEO, teknik penulisan berulang juga adalah sangat membantu. 

Ada juga blogger yang mengulangi keyword mereka pada setiap akhir perengan. Tanpa mengaitkan dengan tulisan atau cerita mereka pada setiap perengan. Ianya seperti, anda perlu membaca tajuk utama pada setiap akhir perengan. Tidakkah ianya semacam menggangu pembacaan pengunjung yang mungkin akan merasa bosan apabila terlalu kerap membaca "tajuk utama" pada setiap akhir perengan? Contohnya seperti ini Teknik SEO pada blog gaya penulisan berulang.

Selain daripada gaya penulisan berulang, teknik "bold" atau tebalkan tulisan juga adalah salah satu teknik SEO pada blog. Seperti yang aku lakukan pada setiap ayat yang berkaitan dengan tajuk utama. Cara ini adalah untuk memudahkan enjin carian atau pembaca mengenal pasti apakah yang ingin di sampaikan oleh penulis blog.

Sebenarnya, tidaklah terlalu sukar teknik SEO pada blog ni kan? Jika anda faham, segalanya jadi mudah. Ini sebenarnya mungkin teknik paling mudah, banyak lagi teknik-teknik SEO pada blog yang boleh anda pelajari selain daripada teknik SEO pada blog gaya penulisan berulang ini. Aku cadangkan blog Hasrul Hassan jika ada yang ingin mendalami lagi ilmu-ilmu berkaitan SEO pada blog ni.

Semoga perkongsian yang sedikit ini dapatlah membantu serba sedikit di dalam penulisan berbentuk SEO ni. InsyaAllah.

Tidak bersemangat untuk bekerja selepas cuti panjang? Sila baca #5.

Tidak bersemangat untuk bekerja selepas cuti panjang?|Ini adalah perkara biasa selepas habis cuti panjang. Kebiasaannya pada musim perayaan. Yelah, dah seronok bercuti panjang, kemudian masuk kerja, banyak perkara yang bermain di minda kita. Ianya mungkin samada ingin sambung cuti atau malas untuk buat apa sahaja kerja dalam masa beberapa hari bekerja *entry ini khas untuk diri aku juga*hehehehe. Jadinya, jom baca tips untuk kembali bersemangat selepas pulang dari cuti panjang.

1. Anggap ianya sebagai kenangan.

Ya. Anggap yang berlalu itu sebagai kenangan. Bila kita memikirkan kenangan indah kita semasa cuti panjang, mood bercuti itu akan terbawa sekali. Perkara ini sudah pasti akan membuatkan kita tidak bersemangat untuk bekerja. Jadi, lupakan apa yang sudah berlaku dan bersemangatlah untuk bekerja. yeah!

2. Banyak perkara yang perlu di selesaikan.

Bila ada banyak perkara atau kerja yang mesti kita selesaikan, secara automatik, mood bercuti itu akan hilang dengan sendirinya. Pernah juga aku berhadapan dengan mereka yang terlalu banyak kerja hinggakan sanggup tidur di syarikat semata-mata tidak cukup masa untuk selesaikan kerja mereka. *tak perlulah kita sampai ke tahap ini ya*hehehe. 

3. Fikirkan impian anda yang belum terlaksana.

Ya. Pasti anda ada impian anda yang tersendiri bukan. Ianya mungkin dalam bentuk percutian, kenderaan atau sebagainya yang ingin anda capai melalui pendapatan anda (Pekerjaan anda) jadi, fikirkan semula tentang perkara itu dan pasti semangat untuk anda bekerja anda kembali datang. Bersemangatlah! Go! Go!

Lihat apa yang 7 orang anak muda ini lakukan untuk tunjukkan kerinduan mereka kepada keluarga.

4. Fikirkan tentang anak-anak, keluarga dan sesiapa yang penting dalam hidup anda.

Ya. Ini yang biasa aku lakukan. Aku bekerja bukan untuk diri aku sahaja. Malah untuk mereka yang berada di sekeliling aku. Selalu fikirkan tentang mereka yang berada di sekeliling mereka dan pasti semangat bekerja itu akan meluak-luak. 

5. Kerja anda adalah 1 amanah.

Setiap pekerja pasti memikul tanggungjawab dan amanah masing-masing. Apabila memikirkan tentang amanah yang di beri, ia haruslah di uruskan dengan baik. Amanah bukanlah suatu perkara yang mudah. Jadi, fikirkan semula tentang amanah yang telah diberikan kepada anda.

Jadi inilah antara tips untuk kembali bersemangat selepas pulang dari cuti panjang yang dapat aku kongsikan dalam blog ceritaejoy ini. Semoga ianya dapat mengembalikan semangat korang supaya kembali aktif bekerja. Tak gitu? Hehehe.

Tuesday, 14 July 2015

Doa menaiki kenderaan (Termasuk bacaan rumi)

Doa menaiki kenderaan (Termasuk bacaan rumi)|Bacaan doa lengkap untuk menaiki kenderaan darat, laut dan udara. Bagi mereka yang ingin memulakan perjalanan jauh terutamanya pada musim raya ini. Bolehlah amalkan bacaan doa ini. Supaya perjalanan anda selamat pergi dan juga selamat pulang hendaknya. InsyaAllah.

Bacaan doa menaiki kenderaan darat.

Doa naik kenderaan darat

Bacaan doa menaiki kenderaan laut dan udara.

Doa Menaiki Kenderaan Laut Dan Udara

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua. Berhati-hati di jalan raya. 

Kad raya sudah pupus?

Kad raya sudah pupus?|Fenomena kad raya sudah semakin di lupakan. Jika ada pun, mungkin tidak semeriah dahulu. Kalau dulu, pasti seronok mengumpul kad raya yang di hantar kenalan. Yang kemudiannya, digantung dan dijadikan perhiasaan di pagi raya. Indahnya raya waktu dahulu.

Sekarang, segala macam ucapan hanya melalui media sosial. Lagi hebat jika ianyanya di ucapkan di corong radio dan televisyen. Habis setakat itu sahaja. Tiada kenangan yang boleh di abadikan. Anak-anak kecil lebih kepada gadget yang datangnya daripada ibubapa sendiri. Mereka sendiri kurang pasti apakah sebenarnya hari raya aidilfitri ini.

Mungkin ramai yang ternanti-nanti apakah wayang gambar yang terbaru. Ataupun rancangan menarik di kaca televisyen. Kalau dulunya, aku adik beradik di paksa ikut oleh kedua orang tua aku, ke rumah saudara mara kami. Memang aku sangat memberontak ketika itu. Tapi sekarang aku faham kenapa perlu perkara sedemikian.

Zaman sekarang, semuanya dihujung jari. Tanya kabar melalui media sosial, lihat keadaan saudara mara juga melalui media sosial. Bila mana ramai yang berkumpul? Bila tubuh kaku tidak bernyawa. Waktu itulah baru nak kenal saudara mara. Yang sebelum ini adalah "rakan-rakan" mereka. Hari raya aidilfitrilah yang merupakan hari dimana saudara mara berkumpul. Disinilah harinya kita mengenali antara satu sama lain.

Aku teringat sewaktu aku kecil, yang mana ibu aku meminta aku mencari sekeping kad raya. Yang ingin dihantarkan kepada rakannya nun jauh di sana, sabah. Yang menjadi suatu keseronokan adalah bila rakannya itu, balas semula kad raya ibu aku tu *setahun selepas ibu aku hantar*. Sampai sekarang ibu aku simpan kad raya tu. Bertapa bernilainya kad itu pada beliau. Cuba bayangkan jika yang dihantar itu adalah dalam bentuk mesej di media sosial. Sudah pasti ianya akan di padam kelak. Kan?

Orang-orang muda mungkin dah tak merasa seronoknya raya dengan kad raya ni. Tak keterlaluan untuk aku katakan yang kad raya dah semakin pupus. Mungkin 1 hari nanti, orang dah tak kenal lagi dengan kad raya ni. Dan ianya akan menjadi kenangan sahaja. Hmm

Hidangan KFC percuma sempena bulan ramadan ini!

Hidangan KFC percuma sempena bulan ramadan ini|Wah! Aku memang suka benda-benda free macam ni. Kena pula kentucky fried chicken. Wahahahaha. Siapa tak suka benda free kan? Tapi macam biasa la, untuk dapatkan benda yang free, kenalah buat sesuatu kan? Caranya cukup mudah, cukup senang. Sebelum tu, nak juga cerita menu terbaru dekat KFC ni. Inilah yang aku rasakan terbaru..Taraa..

 

Fuh! Nampak sedap kan? Sabar-sabar, berbuka nanti, bolehlah serbu restoran KFC berdekatan anda ya. Ulps, lupa pula nak kongsikan bagaimana anda boleh mendapatkan Hidangan KFC percuma sempena bulan ramadan ini. Caranya cukup mudah. hanya click pada pautan di bawah ini:

Monday, 13 July 2015

Bercuti lagi dari berblogging.

Bercuti lagi dari berblogging|Blog tak berupdate. Confirm. Waktu aku di luar negara hujung bulan june, blog aku semacam terbiar dan tidak berupdate. Ini, cuti raya yang bakal menjelma, dah pasti tak berupdate lagi. Adoii. Seminggu jugalah diamnya nanti blog ceritaejoy ni.

Tak seperti kebiasaannya bila cuti raya, cuti tahun inilah yang aku rasakan paling pendek. 7 hari ataupun seminggu. Kalau sebelum ni, cuti raya pasti lebih panjang. Lebih seronok! Hmm. Apa pun, tahun ni berkesempatan untuk beraya di kampung nun jauh di utara. Fuh!

Orang cakap, barulah rasa kenikmatan beraya. Hahahaha. Yang buatkan aku seronok adalah, aku jarang balik dan inilah masanya untuk aku bercuti puas-puas. Yang kurang seronoknya adalah,penat! Wah! Jauh tu nak memandu, kena pula time cuti raya ni. Confirm lebuh raya jammed! Adoi.

Apa pun, selamat bercuti kepada semua blogger malaysia. Berhati-hati di jalan raya. Pandulah dengan cermat. Jangan laju-laju. Ingatlah orang yang tersayang. hehehehe. :)

Kepentingan untuk mempelajari bahasa asing.

Kepentingan untuk mempelajari bahasa asing|Rasanya sekarang ni, dah ramai dari kalangan kita yang mahir menggunakan pelbagai bahasa selain daripada bahasa ibunda. Ada banyak kebaikan mempelajari bahasa asing ini. Aku cuba untuk menghuraikan apakah antara kelebihan-kelebihan yang bakal anda perolehi jika mempelajari bahasa asing. Ini adalah antara kepentingannya.

1) Tidak mudah tertipu.

Ya, anda tidak akan mudah tertipu jika anda faham bahasa selain dari bahasa yang biasa anda gunakan. Dalam urusan jual beli, kebiasaannya peniaga *merujuk kepada peniaga selain dari bangsa melayu* menggunakan bahasa mereka untuk berbicara sesuatu perkara yang mungkin berkaitan harga produk. Dan ianya berlaku di hadapan anda. Jika anda faham apa yang sedang mereka tuturkan, anda mungkin boleh elakkan dari di tipu peniaga. *merujuk kepada nilai harga yang berbeza dari harga sebenar*.

2) Memudahkan pengurusan.

Ini yang terjadi kepada aku. Sewaktu aku berada di thailand. Adalah sangat sukar untuk aku berbicara dengan rakan-rakan di sana. Mujur ada seorang rakan yang fasih berbahasa thai, yang menerangkan segalanya. Yang aku akan ingat sampai bila-bila adalah, bila aku nak order makan *Waktu tu rakan aku yang fasih berbahasa thai ini takda*Aku order ikan siakap masak 3 rasa. Siap tunjuk gambar bagai, sekali yang datang, ikan siakap masak stim. Ahh sudah. Inilah kepentingan untuk mempelajari bahasa asing.

3) Mudah mempelajari ilmu baharu.

Bila kita di negara orang, ada ilmu yang tidak ada di negara kita. Aku beri contoh. Jika anda fasih berbahasa perancis. Ada buku-buku yang berkongsikan ilmu bukan di dalam bahasa inggeris dan hanya di tulis dalam bahasa perancis. Jadinya, bila anda fasih berbahasa asing, adalah sangat mudah untuk anda mempelajarinya. Kan?

4) Memudahkan perjalanan.

Ada papan tanda di negara luar, yang tidak menggunakan bahasa inggeris, sebaliknya menggunakan bahasa ibunda negara mereka. Jadi, bila anda faham bahasa mereka, segalanya jadi mudah bukan. Sama macam kalau kita tersesat jalan di malaysia, kita cuma berhentikan kenderaan dan tanya pada mereka yang berdekatan. Cuba kalau sesat kat jepun. Dan anda tanyakan pada orang jepun arah jalan yang betul di dalam bahasa melayu. Tak ke haru biru jadinya? Hahahaha.

5) Satu kelebihan kepada anda.

Bila anda mahir berbahasa asing, ianya menjadi suatu kelebihan kepada anda. Antaranya adalah. memudahkan anda mencari kerja. Kerana tidak ramai seperti anda, dan mungkin juga anda adalah yang di cari-cari oleh kebanyakkan syarikat. Di sinilah pentingnya mempelajari bahasa asing.

Sebenarnya banyak kebaikkannya mempelajari bahasa asing ni. Sukar mencari keburukkannya. Malah ia menjadi suatu kelebihan kepada seseorang itu. Jadi, cepat-cepatlah belajar bahasa asing ya. Jangan tunggu-tunggu lagi. Chai may? *betul kan? dalam bahasa thai* hehehehe.
Powered by Jasper Roberts Consulting - Widget