Egokah seorang suami jika..|Lelaki memang dilahirkan dengan ego nya yang tersendiri. Ini memang tak boleh dinafikan. Tahap ego itu pula bergantung kepada diri masing-masing. Ada yang ego nya biasa-biasa sahaja. Ada yang tahap ego nya berada di tengah. Dan yang paling teruk, merasakan langsung tiada kesalahan pada dirinya.

Apa yang cuba aku ceritakan di dalam entry aku kali ini adalah, egokah seorang suami jika berdiam diri untuk satu tempoh masa yang sedikit lama ketika berlaku perselisihan faham dengan isterinya? Pada pendapat aku, diamnya seorang lelaki itu bukanlah kerana perasaan bencinya, tetapi mengambil masa untuk berfikir dan mencari jalan penyelesaian kepada masalah yang berlaku.

Ini yang kebanyakkan isteri tidak faham. Apa yang aku lihat *yang berada di sekeliling aku* seorang perempuan atau isteri lebih gemar meluahkan segalanya dan cuba menyelesaikannya ketika waktu itu jua. Berbeza dengan lelaki yang akan mengambil masa untuk berfikir dan cuba untuk cari jalan penyelesaian. Ini bermakna, seorang lelaki perlu mengambil masa yang sedikit panjang dan bukannya menyelesaikan segalanya dalam waktu itu juga. Adakah ini yang di namakan ego seorang suami?

Aku sendiri, tidak mampu berfikir dalam masa yang pantas. Kerana emosi marah pasti membantaskan minda aku untuk berfikir. Aku perlu ambil masa untuk duduk dan kembali berfikir, apakah perbuatan aku salah? Atau ada kata-kata aku yang tidak betul? Dalam masa yang sama, aku akan ingat kembali detik-detik indah sewaktu bercinta, sewaktu memperolehi anak pertama. Setiap dari inilah yang menjadikan aku menjadi sangat tenang. Apakah ini yang dinamakan ego seorang suami?

Ini sangat berbeza dengan pasangan aku. Tidaklah aku merendah beliau. Mungkin juga sifat wanita semacam ini *aku tidak katakan semua, tapi pasti ada ya* yang lebih gemar menyelesaikan segala hal dan perkara ketika itu juga, Mungkin juga dalam paksaan. Dan ini pada aku akan lebih mengeruhkan keadaan. Jika aku berhadapan perkara seperti ini, aku lebih suka mengambil sikap berdiam diri. Kerana aku tahu, jika semuanya diselesaikan ketika berada di dalam keadaan marah, ianya pasti akan berlanjutan. Atau perbuatan aku ini salah?

Egokah seorang suami jika..

Benar juga kata orang, bukan mudah sebenarnya memahami hati dan perasaan orang perempuan. Walaupun mereka semakin meningkat usia, mereka tetap ingin dilayan dan dibelai umpama anak kecil. Hati mereka mudah terusik. Tidak seperti orang lelaki. Banyak perkara yang perlu kita fikirkan apabila berhadapan perkara seperti ini. 

Di awal hubungan kekeluargaan itu, banyak perkara yang perlu di pelajari. Inilah nikmat rumahtangga. Bukan mudah berkongsi hidup, dan janji Allah itu benar, banyak nikmat yang akan diperolehi di dalam rumahtangga. Semoga banyak lagi yang aku akan pelajari. InsyaAllah.