Layanan double standard!|Isu ini hanya bermain di persekitaran aku. Tak usah melihat kepada yang lebih atas, di bahagian bawah ini pun, wujud Layanan double standard ni. Apa maksudnya ayat ini? Layanan double standard bermaksud layanan yang tidak sama kepada orang yang berbeza dalam sati situasi yang sama.

Dalam kata mudahnya, katakan di dalam situasi restoran makanan. Layanan yang diberikan kepada A adalah sangat istimewa mungkin kerana A adalah orang berpangkat, berbeza pula dengan layanan kepada B yang mungkin diberi layanan yang biasa sahaja, atas kerana B tidak mempunyai apa-apa jawatan. Walhal mereka makan di tempat yang sama. Inilah yang di maksudkan dengan Layanan double standard tu.

Kaitan dengan ceritaejoy adalah, aku sememangnya tidak mempunyai apa-apa jawatan di tempat kerja aku sekarang. Aku hanyalah pekerja biasa. Di sekeliling aku punya ramai orang yang "berjawatan besar". Yang menariknya, ada di antara mereka melakukan kerja yang sama sebagaimana kerja aku *Usah ditanya kenapa perkara seperti ini berlaku*. Yang menjadikan aku sedikit tertekan adalah kerana layanan yang aku terima, Layanan double standard!

Kami melakukan kerja yang sama, kenapa tidak aku diberi layanan yang sama? Kenapa perlu disisihkan? Apakah kerana jawatan aku yang sekadar pekerja biasa ini, jadi selayaknya aku mendapat layanan yang semacam sampah? Kenapa perlu dibeza-bezakan? Kenapa perlu memberi Layanan double standard!

Aku masih memikirkan segalanya atas kerana aku mempunyai tanggungjawab dan amanah. Ini yang menjadikan aku tetap kukuh berdiri disini. Jika tidak kerananya, dah lama aku tinggalkan segala yang aku ada sekarang. Untuk apa aku menerima satu perkara semacam ini? Aku hairan dengan sifat manusia jenis ni. Kenapa perlu beza-bezakan orang? Kenapa? Hairan! Layanan double standard!