Punca kenapa ada blogger suka copy & paste|Dunia blogger malaysia semakin menunjukkan peningkatan yang memberansangkan. Ini dibuktikan dengan pertambahan blogger-blogger baharu hampir setiap hari. Blog ceritaejoy juga bukanlah 1 blog lama. Blog ini juga boleh dikatakan baharu kerana aku sendiri masih tercari-cari identiti kepada blog ceritaejoy ini.

Namun, di dalam pertambahan blogger malaysia ini, tidak semuanya benar-benar berjaya menghasilkan penulisan sendiri. Ada di kalangan mereka suka mengambil jalan mudah dengan mengambil entry atau penulisan dari blog lain dan di terjemahkan ke dalam blog mereka. Kenapa?

Inilah punca kenapa ada blogger suka copy & pasteBukan mudah menjadi penulis. Tidak semua orang ada bakat di dalam bidang penulisan yang berkualiti. Mana-mana orang pun boleh bercerita tetapi tidak semua orang mampu menghasilkan cerita.

Jika sebelum ini, bidang penulisan seperti dipinggirkan, tetapi kini ia menjadi salah satu cabang pendapatan kepada penulisnya. Jika sebelum ini, buku adalah medium utama, tetapi dengan era serba moden ini, blog menjadi salah satu kepada rujukan ramai orang. Jadi dengan penulisan yang berkualiti dan memberi manfaat, selain mampu memberi pengajaran, ianya juga mampu menghasilkan pendapatan kepada pemilik blog.

Atas alasan inilah, punca kenapa ada blogger suka copy & paste. Dengan hanya mencari sesuatu yang di cari ramai orang, mereka dengan mudahnya menghasil "pendapatan" kepada blog mereka. Tidak perlu susah payah menulis. Mudah sahajakan? Aku sendiri pun, jika tidak memikirkan penat lelah sang penulis, mahu sahaja aku copy & paste entry orang lain masuk kedalam blog ceritaejoy ini.

Akan tetapi, aku tahu, perit dan sukarnya menjadi seorang penulis berkualiti ini., Aku tahu bukan mudah mencari idea penulisan. Dan aku tahu juga bagaimana mood seorang penulis itu. Bukan setiap masa mood menulis itu ada. Tetapi sebagai seorang penulis yang hebat, ini semua mampu mereka hadapinya. Dan ini yang tidak ada pada blogger copy paste

Tidak salah pada aku untuk ambil artikel orang lain, tapi biarlah dikongsikan juga blog atau diri sang penulis. Hargailah idea mereka. Bukan mudah untuk mereka hasilkan penulisan itu. Tidak ada salahnya kalau kita beri sedikit penghargaan kepada mereka. ya. Fuh! Sekarang dah tau kan Punca kenapa ada blogger suka copy & paste?