Teknik promosikan diri melalui blogging. Blogging adalah mengenai penulisan di blog oleh seseorang atau secara berkumpulan. Penulisan blog umumnya mengenai perihal diri, kesihatan, minat dan sebagainya. Banyak kelebihan memiliki blog dan salah satunya adalah popularati. Jika anda mahu pembaca kerap datang ke blog anda dan mengetahui lebih lanjut mengenai diri anda, maka tips berikut pasti akan membantu anda.

Teknik promosikan diri melalui blogging.

#1 Kandungan yang baik.

Kandungan yang baik di dalam penulisan blog anda adalah ciri yang paling penting di dalam menentukan popularati anda. Kata-kata yang digunakan hendaklah dipilih dengan teliti dan tepat.

#2 Jadikan ianya seperti perbualan.

Penulisan berbentuk syarahan adalah sedikit membosankan. Oleh yang demikian, jadi kreatif di dalam penulisan anda. Jadikan pembaca seperti sedang berbual dengan anda.

#3 Kekerapan penulisan.

Lebih banyak post anda, lebih banyak orang yang ingin mengenali anda. Kekurangan cerita akan menyebabkan pembaca menganggap anda kurang aktif.

#4 Jadikan ia menarik.

Jangan hanya menulis di blog. Tetapi cuba wujudkan contest, segmen ataupun pemberian hadiah kepada pembaca bertuah. Ini pastinya akan menarik lebih ramai pembaca ke blog anda. Post berkaitan gambar dan juga video juga boleh menarik ramai pembaca ke blog anda.

#5 Bantu pengunjung anda.

Adalah sangat baik jika blog anda mampu menyelesaikan masalah pembaca anda.  Jika pembaca berjaya mencari apa yang mereka inginkan dari blog anda, popularati anda akan meningkat. Dengan cara perkongsian blog anda kepada orang lain.

Akhir kata, penulisan blog bukan sahaja mengenai penulisan yang bagus tetapi adalah baik jika penulisan anda mampu menyelesaikan masalah orang lain. Tetapi pada masa yang sama, mengekalkan keaslian penulisan itu. Jangan hanya tahu copy paste sahaja.