Pages

komli

Wednesday, 30 September 2015

Tawaran terbang murah kembali lagi!


Tawaran terbang murah kembali lagi!. Bila sebut sahaja promosi terbang murah, aku sangat pasti, perkara pertama yang masuk ke dalam minda seseorang itu adalah , Airasia. Ya! Airasia sememangnya Syarikat Penerbangan Murah Di Malaysia yang seringkali menawarkan Promosi Tiket Kapal Terbang Murah. Kali ini syarikat Airasia menawarkan penerbangan murah bagi percutian 2016 anda!

Umum mengetahui, perbelanjaan bagi kos ke luar negara bukanlah murah. Selain daripada kos perbelanjaan hotel, kos bagi pembayaran tiket kapal terbang juga adalah sangat mahal. Tetapi anda harus hapuskan pemikiran anda itu sekarang! Kerana apa? Percaya atau tidak, dengan hanya RM39 anda mampu terbang ke Gold Coast, australia! Ya! Ini bukan cakap kosong. Ini adalah kenyataan!

Tawaran Tiket Kapal Terbang Murah adalah satu tawaran yang cukup istimewa dan cukup bernilai kepada mereka yang gemar melancong. Airasia benar-benar berpegang kepada kata-kata mereka, yang ingin memastikan setiap daripada kita mampu untuk terbang ke lokasi idaman kita. Siapa pernah terfikir, dengan hanya nilai di bawah RM50, kita mampu untuk melancong ke luar negara.



Jika di tanya pada aku, apakah destinasi idaman aku ketika ini, aku akan katakan, aku ingin Melancong Ke Bangkok Thailand. Ya! Terlalu banyak lokasi yang ingin aku terokai di sana. Masih segar kenangan di minda sewaktu aku di hantar bekerja di sana sewaktu bulan ramadhan tahun ini. InsyaAllah, jika diizinkan Allah, ingin aku bawa setiap dari ahli keluarga aku jalan-jalan di sana. Dan sudah pasti, aku akan cari tiket Terbang Murah Ke Bangkok. Terima kasih Airasia! Hehehe.

Orait! Jangan berlengah lagi! Tawaran ini hanya di buka sehingga 4 october 2015 sahaja! Benda-benda special macam ni, memang susah nak dapat. Jadinya, ia hanya di buka dalam tempoh tertentu sahaja. Jangan terlepas peluang keemasan ini. Suka melancong? Jom tempah tiket kapal terbang murah anda sekarang di


7 Cara Buat Lelaki Nampak Lebih Seksi Di Mata Wanita


7 Cara Buat Lelaki Nampak Lebih Seksi Di Mata Wanita. Apakah bentuk penampilan yang menjadikan Lelaki Seksi DiMata Wanita? Ahha! Soalan ini pastinya bermain di minda para Lelaki Maskulin Malaysia. Haruslah di ingatkan, untuk menjadi seksi, tak perlu badan sado pun, hanya ikut 7 cara yang akan dikongsikan ini. Ahha!

Orait, sebelum itu, kena tahu dulu, apakah bentuk penampilan yang menjadikan lelaki ini seksi di mata wanita. Kalau sebut Wanita Seksi Dimata Lelaki. aku pasti korang dah boleh bayangkan, apakah bentuk penampilan seseorang wanita itu. Itu wanita, lelaki pulak macam mana? Ahha. Ini yang perlu para lelaki di luar sana tahu.


Ciri-ciri Lelaki Seksi di Mata Wanita.

Penampilan seseorang lelaki itu sering menjadi perkara utama. Lelaki yang menyisir rapi rambut mereka, berpakaian kemas, memakai wangian dan mengeluarkan kata-kata yang lembut sering dianggap seksi. Namun, ada juga lelaki yang tidak ada ciri di atas tetapi masih juga dikategorikan sebagai seksi di mata wanita. Ya! Wanita punya anugerah yang istimewa di mata mereka.

Lelaki yang punya bakat di dalam sesuatu bidang. Kita ambil contoh, nyanyian. Suara mereka di anggap seksi oleh wanita. Ini menunjukkan perkataan seksi itu tidak hanya merujuk kepada satu-satu perkara sahaja. Oleh yang demikian, apakah bentuk penampilan yang boleh lelaki lakukan untuk menjadi seksi di mata wanita?

Pernah dengar teknik Memikat Wanita Dengan Tatapan Mata? Dalam kes ini, mata juga dianggap seksi. Tak perlu anak mata berwarna biru atau hijau untuk menjadikan anda lelaki seksi. Hanya dengan pandangan kepada seorang wanita, anda sudah mampu menjadi seorang lelaki yang seksi. Namun, bentuk pandangan yang bagaimanakah yang perlu anda buat?

Yang sebenarnya, konsep seksi ini adalah sangat luas. Ia mungkin menjadi kelebihan bagi seseorang lelaki itu, namun boleh juga di pelajari dengan teknik-teknik yang betul bagi mereka yang tidak punya kelebihan. Inilah yang cuba aku kongsikan dalam post aku kali ini, 7 Cara Buat Lelaki Nampak Lebih Seksi Di Mata Wanita. Yang sebenarnya, anda sudahpun menjadi seksi di mata wanita, namun, teknik ini dikatakan mampu menjadikan anda "lebih" nampak seksi. Ahha! Nak tahu caranya? Ayuh, lanjutkan bacaan anda di post seterusnya,

Keadaan Jerebu Terkini Di Malaysia.


Keadaan Jerebu Terkini Di Malaysia. Nampaknya, jerebu masih lagi membelengu negara malaysia. Udara yang di hidu setiap hari merupakan udara yang tidak sihat! Sekolah sudah pun di tutup kerana memikirkan kesihatan pelajar. Namun pekerja-pekerja masih lagi meneruskan kerja mereka. Apa bezanya udara yang dihidu pelajar berbanding kami pekerja? Sama sahaja bukan? Hmm. cakap banyak pun, tak membawa apa-apa perubahan. Baiklah, jom tengok bacaan ipu jerebu terkini 2015.

Bacaan Ipu Semasa Jerebu bagi negeri-negeri di malaysia.

Kawasan yang mencatatkan IPU tertinggi setakat jam 0700 01 october 2015 adalah di Pelabuhan kelang dengan bacaan IPU sebanyak 141 diikuti dengan Port Dickson dengan bacaan IPU sebanyak 126. Bagi Bacaan Ipu Terkini Melaka, bagi bandaraya melaka, bacaan Ipu setakat jam 0700 adalah sebanyak 113 manakala bagi Bukit Rambai, bacaan Ipu adalah sebanyak 116.

Adalah diingatkan sekali lagi, bacaan ipu di atas 100 adalah dalam kategori tidak sihat *dalam kategori kuning*. Keadaan ini boleh memberi kesan kepada kesihatan mereka yang berisiko tinggi yang merupakan mereka yang menghidapi masalah jantung dan komplikasi paru-paru. 


Merujuk kepada berita semalam, pihak TUDM *tentera udara diraja malaysia* akan melakukan Pembenihan Awan Untuk Menghasilkan Hujan pada bila-bila masa. Hmm, bila dengar berita semalam, sememangnya menunjukkan jerebu akan berterusan. Hujan pula kurang turun, jadinya, jerebu semakin banyak. Tapi, angin kuat juga akan melanda malaysia. Jika ianya terjadi, asap jerebu akan ditolak ke kawasan lain. Jika ianya berlaku, kita bersyukur tentang itu, tapi bagaimana pula dengan kawasan baru yang akan di landa masalah jerebu tu?

Ini sememangnya lansung tidak menyelesaikan masalah. Kita sepatutnya menyelesaikan masalah utama kepada jerebu ni. Kawal atau hapuskan terus pembakaran terbuka. Bayangkan jenis pembakaran yang dilakukan, boleh menyebabkan 1 negara berkabus *asap jerebu* tidakkah ianya merbahaya? Apakah tiada cara lain? Kalau nak bercerita pembakaran sememangnya dilakukan dari dahulu, kenapa sekarang menjadi semakin teruk? Kenapa tidak dari dahulu lagi? Ini menunjukkan ada yang tidak kena. Kan?

Minyak Naik Lagi, Terima Kasih Kerajaan



Minyak Naik Lagi, Terima Kasih Kerajaan


Harga minyak petrol RON95, RON97 dan diesel masing-masing naik 10 sen berkuatkuasa selepas tengah malam ini.

Menurut Laporan Malaysiakini, harga baru RON95 ialah RM2.05 seliter manakala RON97 naik kepada RM2.45 seliter.

Harga RON95 dan RON97 sekarang ialah masing RM1.95 seliter dan RM 2.35 seliter

Harga diesel pula naik dari RM1.80 kepada RM1.90 seliter

Ini mula dilaporkan beberapa portal seperti Oriental Daily dan MalaysiaKini

Ini gambar carta perbandingan harga dari Disember 2014 sehingga kini: (sumber: MalaysiaKini)


Aku Pelajar Bukan Pengajar.


Aku Pelajar Bukan Pengajar. Harini aku ada kelas Excel. Sebenarnya ini kelas basic sahaja, tapi aku nak juga masuk sebab, yelah kadang kita rasa kita ni macam banyak ilmu, tapi sebenarnya langsung takda. Macam yang diberitahu oleh pengajar kelas aku tadi, Kebanyakkan orang rasa mereka dah cukup pandai gunakan excel, walhal mereka sebenarnya hanya menggunakan File yang kebetulan ada di dalam Excel. Ahha! Faham tak? Kalau tak, harapnya buat-buat faham ya. Hehehe.

Orait. Bukan topik pelajaran aku yang ingin aku kongsikan. Tetapi mengenai apa yang aku lalui sepanjang kelas tersebut. 1 pengalaman yang membuatkan aku menjadi sangat malas dan tension. Manakan tidak, aku masuk ke kelas adalah sebagai pelajar dan bukannya pengajar. Ha. Kita, kalau dah masuk sesuatu kelas tu, bermakna diri kita pun tak berapa nak pandai. Betul tak? Takkanlah dah pandai nak masuk kelas basic lagi, baik ambil kelas advance je. Kan?

Baik. Ceritaejoy macam ni. Sebelah aku ada seorang rakan yang..hmm.. ya, memang jarang pegang komputer. Jadinya, ada banyak perkara yang beliau tak tahu. Aku akui, aku ada sedikit kelebihan kerana kerja aku setiap hari adalah bermain dengan excel. Orait, apa yang menjadi masalah kepada aku adalah, bila mana, rakan disebelah aku tadi tu, mengharapkan 100% tunjuk ajar daripada aku. Pendek kata, apa sahaja yang di minta oleh pengajar, disuruhnya aku tunjukkan.



Tak menjadi masalah sebenarnya kalau nak mengajar, tapi yang menjadi masalah adalah meminta 100% tumpuan diberikan kepada beliau. Aii, aku ni pelajar bukan pengajar. Yang menjadikan aku lebih tension adalah, pengajar mengajar dalam bentuk yang paling mudah di antara yang termudah.

Aku bagi contoh: Pengajar meminta pelajar mengisikan formula,

Contoh formula: =G3-G3*6%

Apa yang pelajar perlu buat adalah, isikan sahaja formula tersebut dalam laptop masing-masing dan tekan enter. Senang kan? Tolonglah cakap senang. Tapi perkara senang ini menjadi terlalu susah kepada rakan dekat sebelah aku ni. Di mintanya aku buatkan untuk dia. Dekat laptop dia! Huh! Aku tak nampak langsung kesusahan dekat situ, salin je formula tu dan tekan enter. Tapi dia berada dalam kesusahan yang amat! Arghh!

Aku ikhlas cakap, aku tak kisah kalau memberi tunjuk ajar. Tapi jangan minta aku beri perhatian 100% pada orang tu. Aku pun nak belajar, nak mencari ilmu. Kalau aku fokus pada seseorang, confirm tumpuan aku akan hilang pada pelajaran. Confirm! Tapi lain pula jadinya dengan orang sebelah aku ni. Dimintanya aku beri perhatian pada dia. Lepas tu, bila aku berjaya buat seperti apa yang di ajarkan pengajar, di soundnya aku, katanya:


"eh, senang je kau buat, ajarlah aku pulak, takkan nak lepas tekak kau je"

Agak-agak koranglah, haruskah di carutkan orang seperti ini? Huh! Aku betul-betul tension ni. Tak susah, sungguh tak susah. Salin dan tekan enter. Itu je. Takkan enter pun tak tahu dekat mana? Ada tulisan kut dekat keyboard. Janganlah kata tak tahu baca pulak. Huhuhuhu. Sungguh aku tension. Tak tahulah nak cakap apa. Ada juga aku sampaikan pada dia, aku ni pelajar, bukannya pengajar. Kalau tak tahu, tanyalah cikgu tu. Tapi taknak pulak dia tanya, nak juga aku tunjukkan 1 persatu. Huh! Ini kalau buat kelas private, kaya juga ni, tapi takkanlah nak sampai ke tahap macam tu. Huhuhuhu.

Tuesday, 29 September 2015

Hilang Selera Makan Tiba-tiba.


Hilang Selera Makan Tiba-tiba. Ha. Ianya berlaku secara tiba-tiba dan tiada sebab. Tiba-tiba je aku rasa selera makan aku hilang. Dan aku lansung tak nak makan. Dah kenapa kan? Kalau sebelum ni, pantang dihulur makanan kegemaran aku, cepat je aku habiskan. Tapi sekarang ni, tengok pun aku taknak. Kenapa weh?

Kalau Selera Makan Bertambah, mesti ada perkara yang menyeronokkan. Kalau Selera Makan Berkurang, mesti ada yang tak kena. Itu lumrah. Tapi dalam kes aku ni, ianya berlaku tanpa sebab. Ha. Ada 1 hari tu, aku balik kerja, wife dah sediakan makanan dan minuman kegemaran aku, sebabnya, aku kalau balik kerja, memang aku nak makan. Tapi hari tu, aku sikit pun tak jamah. Ha, aku balik, layan anak-anak bermain, tengok berita, baring dan tidur. Ish!

Sekarang ni, semua makanan yang aku makan, aku ambil sedikit je. Macam contoh nasi, aku cuma makan separuh daripada senduk nasi. Ha, korang boleh bayangkan tak macamana sikitnya nasi yang aku makan tu. Nak kata diet, memang taklah. Sebab aku memang tak jaga badan pun. Berat 75kg! Kalau dulu rajin masuk gym, memang aku jaga makan. Takda selera makan, tetap juga aku masukkan makanan dalam mulut ni, tapi itu dulu. Hmm.


Punca Tiada Selera Makan


Melalui pembacaan aku di blog Farmasimaya, beliau ada kongsikan pengalaman mengenai kejadian tiada selera makan ini. Aku kongsikan beberapa gejala atau simptom yang biasa dialami oleh pesakit kanser hati. Kenapa kanser hati? Korang boleh baca cerita sepenuhnya di blog farmasimaya ya.

Antara gejala atau simptom yang biasa dialami oleh pesakit kanser hati ialah: 

- Penurunan berat badan tanpa sebab
- Tiada selera makan berpanjangan 
- Terasa sangat kenyang walaupun makan sedikit 
- Ada benjolan keras pada bahagian kanan di bawah tulang rusuk
- Sakit sekitar bahu kanan 
- Kulit menjadi kekuningan, termasuk mata
- Abdomen atas (kanan) terasa tidak selesa 
- Sentiasa berasa lesu dan tidak bermaya Sering loya, mual dan kerap muntah
Orait. Nampak tak 3 perkara yang aku tebalkan di atas? Ok, itu yang aku alami sekarang. Tapi! Tapi, adakah aku mengidap kanser hati? Allahurabbi. Terasa awal sebenarnya nak cakap macam tu, kena buat pemeriksaan doktor. Aku yakin, sebenarnya ianya bersifat sementara sahaja. Mungkin disebabkan aku terlalu penat atau banyak perkara yang aku fikirkan menyebabkan aku hilang selera makan. Apa pun, minta di jauhkanlah perkara yang tidak di ingini tu. Allahuakbar.

Hiarghh! Kena mula aktif bersukan macamni. Kena masuk gym balik. Kena keluarkan peluh balik. Serius! Lepas bernikah je, aku dah kurang bersukan dan berpeluh. Serius! Tak boleh jadi ni. Kena setting balik masa aku ni. Jangan sampai satu-satu perkara tak elok singgah ke badan, barulah nak buat sesuatu. Kan?

Monday, 28 September 2015

Alhamdulilah! Menang hadiah RM1,000,000.00!

Alhamdulilah! Menang hadiah RM1,000,000.00! Alhamdulilah, rezeki dari mu Ya Allah. Jadi Jutawan Mudalah aku. Tapi takdalah masuk dalam senarai Orang Terkaya Di Malaysia. Siapa yang tak suka menang hadiah besar macam ini kan? Alhamdulilah syukur. Aku bukan menang Hadiah Sspn 2015. Atau pun kaya dengan Bisnes Mlm. Aku tak cakap Bisnes Mlm Penipu, cumanya aku kurang berminat dan tidak pandai dalam bisnes semacam ini.

Baik. Apa nak buat dengan hadiah sebesar ini? Uish. Macam-macam boleh buat ni. Orang cakap makan tak habislah! Sebelum apa-apa, jangan ada yang kaitkan dengan Duit Derma 2.6 Billion ya! Aku tak mahu berbicara tentang itu. Rasanya, sesiapa pun tak mahu berbicara mengenai perkara itu. Huhuhu.

Ok. Apa yang bermain di dalam minda aku sekarang? Aku nak beli kereta! Cash! Hehehe. Dan di antara kereta yang ada di dalam list aku sekarang adalah:


Subaru wrx sti 2016.



Aku memang idam-idamkan kereta subaru. Apa yang menarik perhatian aku adalah, bunyian deruman enjin kereta ini apabila di hidupkan. Ada style! Ada gaya! Kita yang memandu, dah tentulah rasa lebih bersemangat! Opps! Jangan ada perasaan riak dan sombong ya! Takut nanti Allah tarik je bila-bila masa. Mana tahu, orang yang hari ini pakai kereta biasa, esok lusa pakai kereta mewah. Siapa tahu rezeki manusia kan?

Orait. Dah cerita kereta idaman aku. Sekarang aku nak cerita pasal motosikal. Owh! Dunia motosikal adalah satu dunia penuh dengan kenikmatan. Huhuhu. Kalau kereta, aku cuma ada 1 dalam list, tapi motosikal ada banyak. Ahha!


MV agusta brutale 800 dragster rr



MV agusta f3 ago


Aprilia rsv4 rf


Bmw hp4



harley davidson sportster



Hahaha. Amacam? Banyak tak? Kereta nak 1 je, tapi motosikal nak banyak. Boleh macam tu? Boleh je kan? Hahahaha. Nak buat macamana, dah jiwa ni lebih kepada motosikal. Ish! Itu baru cerita perihal kenderaan. Belum cerita perihal hartanah. Confirmlah nak beli rumah yang punya laman yang luas. Senang anak-anak nak bermain. Takpun, beli tanah dan buat rumah. Tapi kalau nak beli tanah+bina rumah sendiri, cukup ke RM1,000,000.00 ni? Ish!

Hmm, daripada tadi dok bercerita apa yang aku nak beli dengan hadiah besar ni. Mesti korang tertanya-tanya, pertandingan apa yang aku masuk sampai menang hadiah RM1,000,000.00 ni? Ahha! Ianya adalah, jeng.jeng. Aku berangan. Ha! Aku berangan. Itu yang menang hadiah besar macam ni. Hahahahahahha.

Korang mesti pernah dapat email atau mesej spam. Yang mengatakan korang telah memenangi hadiah jutaan dollar ataupun ada hartawan yang ingin memberikan wang tunai kepada anda kerana hidup dah tak lama. Sakit kanser lah, sakit itu lah, sakit ini lah, yang aku sakit hati dengan perangai mereka tu, mereka taknak ambil tahu. Kan?

Sebenarnya, perkara macam ni dah banyak berlaku dalam masyarakat malaysia. Dan ramai jugalah yang dah tertipu. Melihat kepada banyak kes semacam tu, dah terang-teranglah aku takkan percaya. Kan? Mana ada orang suka-suka nak bagi duit *dalam kuantiti yang banyak* pada orang lain. Melainkan ada sebab tertentu. Kan? 

Tapi kan, kalau betullah aku dapat seperti jumlah yang dinyatakan. Uish! Cepat-cepat aku pergi cari mana-mana masjid yang sedang dalam pembinaan atau sekolah-sekolah pondok. Pi bagi kat depa separuh. Aku amik separuh pun takpa. Takut nanti, pegang duit banyak-banyak, habis lupa anak bini. Muka dok senyum pandang orang, bila masa ada duit banyak sangat, terus lupa diri, senyum pun takmau. Ish, mohon dijauhkan perkara semacam itu daripada aku. Juga bermohon rezeki yang luas. Hehehehe.

Nak Mendaki Gunung Everest? Ini yang perlu korang tahu.


Nak Mendaki Gunung Everest? Ini yang perlu korang tahu. Pertamanya nak kasitau, aku bukanlah peminat sukan mendaki. Namun aku percaya, hampir kesemua peminat sukan ini mengimpikan gunung everest sebagai destinasi pilihan no 1. Baik, soalan biasa mengenai destinasi ini adalah, Gunung Everest Terletak Di Negara Mana? Ahha! Kalau korang nak tahu, ianya terletak di Zon Sagarmatha, Nepal - Tibet, sempadan china.

Sedikit maklumat mengenai gunung everest. Ia adalah gunung tertinggi di dunia dengan ketinggian 8850 meter dari aras laut. Ia terletak di atas banjaran gunung himalaya. Pendakian pertama adalah pada tanggal 29 Mei 1953 oleh Edmund Hillary dari New Zealand dan Tenzing Norgay dari kaum Sherpa *salah satu suku bangsa di Nepal dan Tibet yang hidup di lereng-lereng gunung Himalaya*. Rakyat malaysia pertama mendaki gunung everest pula adalah M. Magendran dan N. Mohandas. Ia dilakukan pada tanggal 23 Mei 1997.


Cabaran Mendaki Gunung Everest

Mendaki gunung everest bukanlah semudah yang disangka. Melihat kepada banyak nyawa yang terkorban semasa pendakian ke puncak tertinggi dunia ini. Oleh yang demikian, jika korang ada merancang Nak Mendaki Gunung Everest? Ini yang perlu korang tahu.

Pendakian gunung everest dikatakan pendakian paling mencabar dan paling sukar bagi seseorang manusia. Bila dah terkeluar ayat semacam ini, korang dah boleh bayangkan tak, macamana kesukaran yang bakal korang tempuh nanti. Suhu paling sejuk yang pernah dicatatkan adalah -41ºC!


Gunung everest juga sering memberi "kejutan" kepada pendaki. Ianya adalah dalam bentuk ribut dan keadaan sejuk melampau secara tiba-tiba! Jadi tak hairanlah, keadaan yang awalnya tenang, boleh berubah menjadi huru hara di dalam sekelip mata!


Walaubagaimanapun, cabaran ini dikatakan di antara cabaran biasa. Ini bermakna ada lagi cabaran yang lebih hebat! Yang perlu anda tempuh jika mengimpikan untuk mendaki gunung everest! Cabaran inilah yang dikatakan banyak meragut nyawa pendaki gunung. Huhuhu. Atas sebab inilah, aku tak suka mendaki gunung. Bukan sebab stamina takda ya! Tapi sebab takut berhadapan dengan perkara-perkara semacam ini. 

Yang sebenarnya, ada 1 aplikasi di mana korang boleh melihat kemampuan korang berhadapan dengan situasi di atas gunung everest. Ianya sudah pasti dicipta oleh mereka yang benar-benar mahir dan sudahpun berhadapan dengannya. Jadinya, sebelum korang memilih untuk mendaki, korang uji dahulu diri korang dengan aplikasi ini. Jangan risau, tak perlu register dan ianya adalah percuma. < Would You Survive Climbing Mount Everest?>

Sunday, 27 September 2015

Bertudung selepas berkahwin.


Bertudung selepas berkahwin. Sebelum aku berbual panjang mengenai hal ini, aku minta maaf terlebih dahulu jika ada yang terasa hati dengan apa yang aku akan katakan sekejap lagi ya. Baiklah. Entry ini aku tujukan kepada kaum wanita yang berhijab hanya selepas mendirikan rumah tangga. Kalau kita tengok zaman sekarang ni, macam-macam fesyen bertudung ada. Yang paling top Wanita Bertudung Seperti Pocong. Hehehe. Itu belum cerita tentang jenis tudung lagi, ada Tudung Bawal,Tudung Neelofa,Tudung Adijuma,Tudung Fareeda, macam-macam.

Orait, sebenarnya lama juga aku nak bercerita mengenai hal ini, tetapi tertangguh. Entah kenapa aku pun tak pasti. Namun, inilah yang banyak berlaku di sekeliling aku sekarang ni. Baik, Persoalan sekarang, Kenapa Wanita Islam Perlu Bertudung? Kalau aku cakap tudung tu tak wajib bagi perempuan islam macamana? Tudung sememangnya tidak wajib bagi perempuan islam jika mereka mahu menutup rambut mereka menggunakan beg plastik atau kotak. hahahaha. Jangan marah ya!

"Puteri Rasulullah menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih."


"Rasulullah menjawab, “Wahai puteriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak  menutup rambutnya sehingga terlihat oleh lelaki yang bukan muhrimnya."

Baik. Kalau kita baca balik, kenapa di wajibkan bagi perempuan islam menutup rambut mereka, adalah:

1. Ianya adalah perintah Allah. Siapa kamu untuk menidakkan perintah Allah? Dan hukumnya adalah wajib. Dah sebut wajib, haruslah buatkan?

2. Sihat, cerdik dan cergas. Kepala yang dilindungi tudung akan lebih selesa, cuaca panas dapat dilindungi melalui pemakaian tudung. Kepala yang sihat dan selesa akan mendorong kelancaran perjalanan darah di otak, otak akan dapat berfikir dengan cepat dan baik.Pemakaian tudung juga akan mengelakkan kepala dihinggap oleh serangga-serangga yang akan merosakkan rambut dan kepala

3. Membeza di antara muslim dan non muslim. Dengan pemakaian tudung, kita boleh membezakan wanita muslim dan juga non muslim.


Sebenarnya ada banyak lagi perkara, mengenai kebaikan wanita yang bertudung, aku hanya kongsikan 3 perkara ini sahaja. Baiklah, kembali kepada fokus utama aku, bertudung selepas berkahwin. Tidak semua, tapi boleh dikatakan banyak wanita yang memilih untuk bertudung hanya selepas mendirikan rumah tangga. Kenapa?

Dosa anak yang ditanggung ayah

Aku mengandaikan bahawa, mereka memikirkan akan hal suami mereka. Apabila sah menjadi suami isteri, para wanita menginginkan dirinya menjadi sempurna. Namun, bagaimana pula halnya dengan ayah mereka? Tidakkah mereka memikirkan akan hal ini?

Aku sedikit hairan, kenapa perlu menunggu untuk berumah tangga dan bukannya sewaktu jagaan ayah mereka. Tidakkah dosa mereka di tanggung oleh ayah mereka? Kalau tidak kerana dosa yang ditanggung ayah pun, tidakkah mereka tidak mahu menjadi sempurna di mata ayah mereka dahulu. Apakah suami lebih penting hinggakan 1 hari sahaja mampu mengubah penampilan diri mereka yang bertahun lamanya bersama ayah mereka?

Aku bukan ustaz, namun aku hairan kenapa perkara semacam ini boleh berlaku. Bila aku tanyakan hal ini pada rakan aku, jawapannya cuma, masanya dah sampai. Sekali lagi aku bukan ustaz, tapi bila aku cakap dengan dia, tak perlu nak tunggu masa tu sampai sebabnya Allah dah perintahkan wanita menutup aurat ni beribu tahun dulu. Bukannya zaman millennium ni. Ish!

Aku sebenarnya, masih lagi tercari-cari jawapan kepada persoalan aku, kenapa wanita memilih untuk bertudung hanya selepas mereka mendirikan rumah tangga? Kenapa? Apa yang membuatkan mereka berubah sekelip mata dalam masa 1 hari sahaja? Kenapa? Ada sesiapa yang sudi kongsikan jawapan ini dengan aku? Sekali lagi aku minta maaf jika ada yang terasa hati. Niat aku cuma satu, aku inginkan jawapan kepada persoalan aku tadi.

Cara Buat Sambal Belacan Mudah Dan Sedap.

Cara Buat Sambal Belacan Mudah Dan Sedap. Entah kenapa tiba-tiba nak kongsikan resepi pulak. Hahahaha. Tak salah kan? Dah nama pun personal blog, jadinya, bolehlah kalau nak cerita apa-apa pun kan? Orait, aku nak kongsikan Resepi Sambal Belacan Mudah.

Kalau ada yang baca perihal aku ni yang tak suka makan pedas, kalau belum boleh baca di Tidak Boleh Makan Pedas. Tapi hari ini aku nak kongsikan yang aku sebenarnya suka makan sambal belacan. Wahahaha. Sambal belacan pedas kan? Ahha! Untuk pengetahuan korang, aku hanya boleh makan sambal belacan dalam kategori tak berapa nak pedas. Ya. Dan ianya hanya mampu di buat oleh ibuku yang tercinta *sebabnya dia tahu aku memang tak suka makan pedas*.

Orait. Yang sebenarnya, tak susah pun nak sediakan sambal belacan ni. Sapa-sapa pun boleh buat. Jom kita tengok apa yang korang perlukan untuk hasilkan Sambal Belacan Mudah Dan Sedap ni.


Resepi Sambal Belacan Mudah

BAHAN-BAHAN:

25 hingga 30 Cili Burung atau cili Thai (campuran merah dan hijau)
Belacan (sebesar ibu jari)
1/2 sudu kecil Gula
Sedikit garam, jika perlu

CARA PENYEDIAN:

Masukkan kesemua bahan-bahan tadi ke dalam batu lesung dan tumbukkan hingga sebati. Bila rasa dan ok, bolehlah di hidangkan. Ahha! Mudahkan? Mudahlah sangat kan? Hahahaha.

Jika mahu lebih sedap *macam iklan kicap kipas udang pulak* Korang boleh tambahkan 1 sudu jus kalamansi dan 1 sudu kulit limau nipis yang dihiris halus. Waktu nak tumbuk tu, korang masukkan. Ha.

Dah siap Sambal Belacan Mudah Dan Sedap. Amacam mudah tak? Mudah kan? Kalau korang yang duduk nun jauh di perantauan, bolehlah buat sendiri ya. Tapi itulah, air tangan ibu juga yang sedap. Kan? Orait. Dah siap kongsikan resepi mudah sambal belacan. Kalau korang inginkan resepi mudah yang lain seperti resepi mudah Sambal tumis cili kering atau resepi mudah kuah kacang, korang boleh baca di sini Resepi Masakan Melayu Mudah Dan Sedap.

Saturday, 26 September 2015

Jerebu Di Melaka Terkini

Jerebu Di Melaka Terkini. Nampaknya masih belum ada tanda-tanda jerebu akan pulih. Kalau sebelum ini, sewaktu hujan kerap turun, ada menunjukkan jerebu semakin berkurang, namun baru-baru ini, jerebu kembali membelenggu masyarakat malaysia.  Bacaan Ipu Jerebu Terkini Melaka adalah 102 mengikut sumber dari APIMS (Air Pollutant Index of Malaysia) setakat jam 1100 bertarikh 27 september 2015. Namun bacaan paling tinggi setakat jam 1100 adalah Shah Alam dengan IPU sebanyak 272 di ikuti oleh Batu Muda Kuala Lumpur dengan bacaan IPU 253 dan Pelabuhan Kelang dengan bacaan IPU sebanyak 245.


Merujuk kepada petunjuk bacaan IPU, 102 berada dalam kategori kuning iaitu tidak sihat. Adalah di ingatkan juga agar mengurangkan aktiviti luar dan banyakkan minum air. Janganlah ada pula yang berangan dengan menganggap jerebu itu kabus macam dekat genting highland ya. Itu kabus elok, kalau sedut, sejuk ke rasa, tapi kalau jerebu p sedut banyak-banyak, sejuk juga nanti jadinya. Tau-tau dengar suara imam je nanti. Ha! Hehehe.

Jerebu? Hmm, tangan manusia jugalah yang menjadikan jerebu ni. Ia bukan kejadian semulajadi. Ia hasil daripada sifat rakus manusia yang mengejar kekayaan dunia. Akibat daripada sifat beberapa orang ini, beribu orang terpaksa menanggungnya.  Bayangkan kita dekat sini, bacaan IPU 102, dah rasa susah sangat nak bernafas, sakit tekak. Tu, depa dekat negara jiran, bacaan IPU 1200!! Boleh bayangkan macamana keadaan mereka? Ish!

Dah lama aku tak tengok keadaan matahari sempurna. Sejak jerebu terjadi ni, matahari bertukar menjadi merah! Dan "hilang" lebih awal dari masa yang sepatutnya. Cuba pula bayangkan kalau matahari benar-benar hilang? Manusia tanpa panas matahari. Boleh bayangkan?

Janganlah hanya kerana sedikit kekayaan, di hapuskan keindahan dunia. Cukup-cukuplah menyakiti bumi. Entah sampai bila kita boleh menghayati keindahan ini. Biarlah kita bebas menghirup udara segar daripada menahan kesesakan daripada jerebu. Jangan sampai ianya menjadi bencana, barulah manusia membuka mata dan kembali menjaga bumi. Jangan sampai ke tahap itu.

Thursday, 24 September 2015

Koleksi kopi paling rare di dunia!

Koleksi kopi paling rare di dunia. Jika sebelum ini, kopi paling rare dan di antara Kopi Paling Mahal Di Dunia *yang aku ketahui* adalah kopi luwak atau lebih dikenali sebagai Kopi Musang Indonesia. Tetapi selepas daripada baca artikel mengenai kopi di satu laman web ini, baru aku tahu, banyak sebenarnya jenis kopi yang aku kategorikan sebagai rare!

Kalau korang masih ingat dalam Filem Nujum Pak Belalang, waktu tu, ada satu adegan buat kopi gunakan arang *yang dia kikis belakang periuk tu* Ahha!  Aku ingatkan itu cuma lakonan sahaja, rupa-rupanya kopi arang memang wujud! Hahahaha. 



Di Yogyakarta, Indonesia, ada sejenis kopi dengan nama Kopi Joss atau Kopi Joss Jogja. Cara penyediaan nya cukup unik. Dimana, kopi dan gula di masukkan ke dalam cawan dan dituangkan air panas. Ini nampak sama kan? Namun, apa yang membuatkan ia menjadi istimewa adalah, arang panas di masukkan ke dalam air. Peminat minuman ini pastinya sangat teruja mendengar bunyian yang terhasil daripada arang panas tersebut.

Setelah api arang telah padam, arang dikeluarkan daripada air dan boleh terus di minum! Ahha! Unik bukan? Arang dipercayai dapat meneutralkan keasidan kopi dan menjadikannya lebih mudah untuk minum. Sekarang korang dah tahukan yang kopi arang itu sememangnya wujud? Hehehehe.



Pernah dengar air kopi yang di campur dengan cheese? Hmm, apa ya rasanya? Di Finland, ada sejenis kopi dengan nama Kaffeost. Kiub Leipäjuusto berbentuk seperti dadih keju, secara tradisinya dibuat dengan susu rusa, mempunyai ciri-ciri kerak berkaramel.

Cara penyediaannya? Kopi panas di masukkan ke dalam cawan yang berisi dadih keju. Kesan daripada air kopi tersebut menyebabkan keju mula mencair dan bersatu dengan air kopi. Pergh! Boleh bayangkan tak macamana rasanya? Kalau tak boleh, silalah beli tiket ke finland sekarang juga. Hahahaha.

Baik. Sekarang, ada tak perasaan teruja di hati korang? Sebenarnya ada 7 koleksi kopi paling rare di dunia. Diantaranya kopi air terjun, kopi telur dan kopi daripada najis burung. What! Korang mesti tak percayakan? Kalau tak percaya, korang boleh baca di 7 jenis kopi paling rare di dunia.

Kisah mereka yang di beri peluang kedua selepas kemalangan ngeri!


Kisah mereka yang di beri peluang kedua selepas kemalangan ngeri. Kisah Kemalangan Ngeri Terbaru adalah melibatkan kemalangan di highway kesas. Bagaimanapun, ianya menjadi Viral apabila dikatakan kesemua yang terbabit meninggal dunia. Cerita yang sebenarnya, kesemua daripada mereka hanya mengalami kecederaan. Ini juga adalah peluang kedua diberikan kepada mereka.

Bercerita mengenai peluang kedua, tidak semua memperolehinya. Aku sangat pasti, mereka yang diberi peluang kedua ini akan benar-benar menghargai kehidupan mereka. Aku teringat kisah di mana seorang remaja perempuan terjatuh dari tingkat tinggi di sebuah apartment. Ianya mengakibatkan tempurung kepalanya pecah! Dan gadis ini masih hidup lagi sehingga sekarang. Boleh tak korang bayangkan bagaimana keadaan dirinya? Mungkin ada yang tidak percaya dengan cerita aku ni kan?

Inilah kehidupan dunia. Jika ajal masih belum mahu menjemput, kehidupan pasti diteruskan. Banyak sebenarnya kisah mereka yang di beri peluang kedua selepas kemalangan ngeri ini. Ianya boleh dijadikan panduan untuk kita untuk lebih berhati-hati dalam banyak perkara.



Kisah Tom Connelly, yang mengalami kecederaan parah akibat terkena mata gergaji *chainsaw* ketika sedang melakukan kerja memotong pokok. Banyak saluran darah di lehernya putus. Ramai yang menjangkakan beliau tidak akan hidup lama. Namun, dia masih lagi di beri peluang kedua meneruskan kehidupan. 

Sebenarnya, ada banyak lagi kes kemalangan ngeri tetapi mangsanya masih lagi hidup. "Kecacatan" yang di alaminya, pasti menggerunkan mana-mana mata yang melihat. Kalau yang melihat sudah merasa gerun, bagaimana pula dengan mereka yang merasai pengalaman itu sendiri? Tak terjangkau rasanya perasaan sakit itu. Ianya bukan sahaja menjadi pengalaman malahan menjadi mimpi ngeri kepada mangsa yang terlibat.

Namun, pasti ada sesuatu yang ingin disampaikan. Terpulang pada cara kita melihat sesuatu perkara yang berlaku itu. Macam yang aku cakap kan tadi, ini hanya sebahagian daripada kes kemalangan ngeri yang mana mangsanya masih lagi hidup. Kalau korang rasa, korang cukup kuat untuk melihat lebih banyak lagi gambar mereka yang terlibat dengan kemalangan ngeri, namun masih hidup sehingga sekarang, aku cadangkan korang baca artikel itu di Koleksi gambar mereka yang terlibat dengan kemalangan ngeri dan masih hidup.

Tuesday, 22 September 2015

Cerita sebenar kemalangan ngeri di Highway kesas.


Cerita sebenar kemalangan ngeri di Highway kesas. Viral sungguh kes kemalangan di highway kesas yang mana cerita mengenai lumba haram yang mengakibatkan penunggang motosikal putus dua dan maut di tempat kejadian. Penuh juga gambar-gambar ngeri dalam memori handphone aku. Tak sanggup nak menengoknya. Seram!

Namun, itu hanyalah dusta semata. Cerita sebenar mengenainya adalah, pelumba motosikal itu semuanya hanya mengalami kecederaan. Baca berita mengenainya:

Pegawai Turus Trafik Selangor, Deputi Superintendan Azmi Mansur berkata, sebaliknya mangsa hanya mengalami kecederaan.

Beliau berkata, dalam kejadian kira-kira 5 pagi itu mat rempit terbabit berlumba di lebuh raya itu sebelum terbabit kemalangan dengan kereta.

Katanya, kemalangan itu menyebabkan empat mat rempit terjatuh namun polis hanya menerima laporan berhubung kejadian daripada pemandu kereta berkenaan.

"Pemandu kereta terbabit membuat laporan polis di Balai Polis Trafik Klang Selatan petang tadi.
"Polis masih menjalankan siasatan terutama mengesan mereka yang terbabit dengan perlumbaan itu dan kes disiasat mengikut Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya.

Sementara itu wakil penganjur ketika dihubungi turut menyatakan tiada kematian dalam kemalangan itu sebaliknya empat pelumba terjatuh dan cedera.

Katanya, gambar yang menjadi viral itu sebenarnya kemalangan di Lebuhraya Persekutuan sebelum ini.

"Video yang menjadi viral itu memang betul tetapi gambar terbabit adalah kemalangan beberapa bulan lalu di Lebuhraya Persekutuan dan tak sangka ia menjadi viral," katanya.


Sumber : Harian metro.

Ahha! Gambar yang dikongsikan itu adalah gambar kemalangan di lokasi yang lain. Tetapi video yang dikongsikan adalah video sebenar. Kalau korang tengok video tu, tak perlu cakap korang lah, aku yang tengok pun, mesti akan percaya dengan gambar yang di kongsikan. Ngeri kut kemalangan tu. Siap berapi keluar bagai. Fuh! Menakutkan.

Aku tidaklah menyokong, cuma, bakat-bakat seperti mereka ni, kalau diketengahkan dengan cara yang betul, pasti mampu menghasilkan sejarah buat negara kita. Ada benarnya juga, mengenai perkongsian seorang rakan permotoran. Katanya, mereka yang berlumba haram ini tiada ruang khas, atau lokasi khas untuk mereka berlumba.

Lokasi perlumbaan sedia ada terlalu mahal. Di tambah lagi dengan jarak yang jauh/terlalu jauh dari lokasi mereka. Jadinya, lebuhraya di jadikan sebagai tempat untuk mereka berlumba. Aku bukanlah sesiapa, cumanya kalau lah kerajaan menyediakan satu litar khas untuk perlumba ini berlumba dan dengan kadar bayaran yang rendah, pasti masalah lumba haram ini dapat dikurangkan.

Atau mungkin juga boleh digunakan "lebuh raya khas" dan pada masa-masa tertentu bagi membolehkan mereka berlumba. Dalam masa yang sama, kehadiran mereka yang mampu membawa penunggang ini ke tangga yang lebih tinggi juga boleh menarik perlumba ini berlumba dalam cara yang lebih professional . Beri mereka ruang untuk menunjukkan bakat mereka.

Aku pasti, dengan ruang yang mereka ada, malaysia mampu memiliki bukan 1 atau 2, malah ramai pelumba professional. Sediakan ruang dengan kadar bayaran yang rendah. Ok. ini hanya pendapat aku. Ianya mungkin berbeza dengan pendapat orang lain. Orait?

Garangkah aku?


Garangkah aku?. Kalau di tanya pada aku, dah tentulah aku sendiri tak tahu jawapannya. Aku bukannya seorang yang cepat marah. Aku tak suka nak meninggikan suara secara tiba-tiba. Aku lebih banyak berdiam diri daripada mengeluarkan kata-kata, namun kata-kata itulah yang aku dengar daripada rakan aku, malahan rakan-rakan kepada isteri aku. Ish. Panas Baran Lelaki.

Aku bukan seorang yang cepat marah tetapi jika ada perkara yang bersangkut dengan perkara yang aku tak suka, dan ianya sudah aku luahkan beberapa kali, aku akan jadi hilang sabar. Masalah yang aku kenal pasti di dalam diri aku adalah, aku kurang mesra atau mudah tersenyum dengan mereka yang tidak rapat dengan aku. Tetapi, aku sangat pasti, jika mereka sudah aku kenal, 100% keseronokan akan aku berikan kepada mereka.

Aku bukanlah orang yang Suka Marah Tanpa Sebab. Marah aku semuanya bersebab. Aku tak pastilah kalau ada orang yang tiba-tiba je rasa nak marah. Itu mungkin berkaitan dengan masalah emosi. Tetapi tak pada aku ya. Aku normal. Hehehe. Oklah, sekarang aku nak tanya, cuba korang tengok pada gambar aku dekat sebelah kanan blog ceritaejoy ni. Apa pandangan korang? Korang rasa, aku jenis yang cepat marah tak? Atau garang ke? Macam yang rakan-rakan isteri aku katakan? Ish.

Aku sebenarnya tak suka nak marah-marah sebenarnya. Sebabnya aku jenis manusia Cepat Marah Lambat Reda. Ha. Sungguh. Aku kalau terasa hati dengan seseorang tu, memang susah aku nak betulkan. Makan masa panjang. Aku tahu benda tu tak elok, tapi, ish, tak tahulah macamana aku nak cakap. Korang tau tak macamana nak terangkan?

Aku tahu, marah itu api. Api itu syaitan. Jadinya kalau kita suka marah-marah, kita dah terdengar bisikan syaitan. Oleh yang demikian, aku lebih suka berdiam diri dan hanya benar-benar bergurau dengan mereka yang sudah aku kenal hati budinya. Jadinya, kalaulah, kalaulah korang berjumpa aku di luar *bukan dalam dunia blog* janganlah takut-takut nak tegur ya. Saya tidak sombong cuma tak suka senyum. hehehhe.

Monday, 21 September 2015

Buat Duit Online Tanpa Modal.


Buat Duit Online Tanpa Modal. Zaman sekarang, ramai yang memilih untuk Jana Pendapatan Online. Ianya sememangnya lebih mudah dan selesa. Masalah masa adalah perkara paling utama kenapa ramai yang memilih untuk membeli belah secara online. Pengunaan gadget secara menyeluruh juga memainkan peranan yang sangat penting di dalam perkembangan perniagaan online.

Baik. Aku nak bercerita tentang Jana Pendapatan Online Tanpa Modal. Dan topik aku adalah lebih menjerumus kepada penggunaan blog. Blog merupakan salah satu kedai online bagi mereka yang ingin menjalankan perniagaan secara alam maya ini. Blog juga di anggap sebagai medium pengiklanan terbaik. Jadi tak hairanlah jika banyak blog baru yang muncul bak cendawan tumbuh selepas hujan.

Hari ini aku nak kongsikan beberapa cara bagaimana korang boleh Buat Duit Dengan Blog Tanpa Modal. Kenapa tanpa modal? Kerana tidak semua daripada kita yang mempunyai wang yang cukup untuk memulakan perniagaan. Wang permulaan perniagaan juga bukanlah sedikit, oleh yang demikian, ramai yang memilih untuk menjalankan perniagaan tanpa modal ini. Jadinya, aku kongsikan beberapa cara, bagaimana korang boleh buat duit dengan blog tanpa modal.


1. Nuffnang.

Nuffnang merupakan cara paling banyak digunakan oleh blogger dalam menghasilkan pendapatan secara online khususnya untuk blog. Ia tidak memerlukan modal dan proses kelulusannya juga sangat mudah. Apa yang perlu korang buat adalah, hanya pasangkan code iklan pada blog. Kemudiannya pengunjung blog anda akan klik pada iklan tersebut dan bayaran akan dikira daripada klik yang terhasil. Ini bermakna, lebih banyak pengunjung yang klik, lebih banyaklah yang bakal anda perolehi. Harus di ingatkan, pengunjung yang klik ya, bukan pemilik blog. Ya!

Jika korang berminat dengan Buat Duit Dengan Blog melalui nuffnang, korang boleh register dekat sini: http://ift.tt/115S1GH



2. 8share.

Ini juga salah satu daripada cara untuk Jana Pendapatan Online Tanpa Modal. Apa yang korang perlu buat adalah, kongsikan iklan korang samada di blog, di twitter atau di facebook dengan kreativiti korang. Sama juga seperti nuffnang tadi, bayaran akan dibuat melalui klik yang terhasil. Apa yang korang perlu tahu adalah, 1 klik iklan bersamaan dengan RM0.20! Itu sudah di anggap nilai yang besar.

Caranya juga sama seperti tadi, korang perlu register dahulu di sini : 8share



3. Ashadee.

Ini juga salah satu cara jana pendapatan online tanpa modal. Sama juga seperti 2 perkara di atas, korang hanya perlu letakkan iklan yang ada di blog. Bayaran akan di buat melalui pembelian yang terhasil.

Korang boleh register di sini ya : Ashadee.


4. Jobdirumah.

Ini juga salah satu cabang penghasilan pendapatan online tanpa modal. Sama juga caranya, iklankan di blog, dan jika ada rakan-rakan yang sertainya, korang akan dibayar. Bayaran untuk 1 rakan yang sertai adalah sebanyak RM25.00!

Korang boleh register di sini ya : Jobdirumah.


5. Popads.

Cara ini aku rasakan paling mudah. kenapa? Sebabnya, bila pengunjung masuk ke blog korang, bila mereka klik sahaja pada mana-mana menu, korang akan dapat duit. Ha. Mudah kan? Cara nak apply pun mudah juga. Hehehe.

Korang boleh klik di sini dan ikut semua arahan yang disediakan ya : Popads.

Rasanya cukup setakat ini lah perkongsian mengenai Buat Duit Online Tanpa Modal ni. Sebenarnya ada banyak lagi, macam contoh adsense. Tetapi untuk apply akaun adsense bukanlah mudah seperti iklan-iklan di atas ya. Dan aku juga senang nak kasitau yang bahawasanya, aku telah di reject kali ke 8 atau 9 oleh adsense. Susah kan? Ish. Oklah, pada korang yang nak Buat Duit Dengan Blog Tanpa Modal tu, bolehlah cuba medium iklan di atas. InsyaAllah, ada rezeki tu. Daa~

Cara terakhir yang boleh anda lakukan untuk menjimatkan minyak kenderaan anda.


Cara terakhir yang boleh anda lakukan untuk menjimatkan minyak kenderaan anda. Semua pun sedia maklum, bila nak dekat-dekat gaji ni, duit baki dalam dompet ada beberapa ringgit je, ini tidak termasuk habuk-habuk yang melekat kat dinding dompet tu. Kan? Kan? Kalau pasal makan, boleh ikat perut lagi, kalau pasal jalan-jalan, boleh tolak tepi lagi, tapi kalau pasal nak isi minyak kereta/motor, ini memang tak boleh nak elak. Tak kan nak ponteng kerja pulak kan? Ish!

Sebenarnya, waktu-waktu macam inilah kita boleh tengok kreativiti seseorang tu dalam memaksimumkan penjimatan minyak kenderaan mereka. Pernah aku jumpa, mereka yang mematikan enjin kenderaan apabila berhenti di lampu isyarat! Bila lampu merah bertukar hijau, mereka hidupkan semula kenderaan mereka dan bergerak. Uish! Ini belum cerita pasal mereka yang tiba-tiba sahaja kenderaan ke tempat kerja rosak dan ingin tumpang kita ke tempat kerja. Ahha! Ada tau macam ni. Mereka dah memang jimat duit minyak dekat situ, yang kita ni? Ish.

Sebenarnya, inilah yang perlu kita lalui hampir setiap bulan dan untuk bertahun lamanya. Kita tak suka, tapi kita tetap juga perlu lalui benda ni. Jangan kata ini takdir ya! Sebenarnya, kita yang tak nak ubah kehidupan kita. Kita lebih seronok berada dalam zon selesa *sebenarnya langsung tak seronok pun, kan?* Kita takut berhadapan dengan risiko. Oleh yang demikian, kita harungi juga kehidupan yang sebenarnya kita tak suka pun. Ish. Sedihnya.

Cukup! Cukup sudah. Cukup sampai di sini saja. Owh. Lama tak karaoke ni, rindu juga nak menyumbangkan suara. Hahaha. Aku sebenarnya nak bercerita pasal beberapa Cara terakhir yang boleh anda lakukan untuk menjimatkan minyak kenderaan anda. Ini kira tahap extreme la yang boleh korang gunakan. Janji kenderaan bergerak dan boleh ke tempat kerja. Aha! Entry ini dah panjang kan? Jadinya, aku sambung cerita tu dekat entry yang ini Cara paling extreme untuk jimatkan minyak kenderaan anda

Tulisan tangan semakin dilupakan.


Tulisan tangan. Penulisan tangan telah dipraktikkan berkurun lama dulu. Perubahan masa telah menyebabkan medium penulisan semakin menghilang. Kalau dulu nya, penulisan tangan diperlukan di dalam hubungan jarak jauh, tapi kini, gadget canggih telah mengambil alih.

Aku masih ingat bagaimana teruja nya aku ketika baru-baru belajar menulis dulu. Tidak cukup dengan kertas, habis dinding rumah ku contengkan. Hahaha. Kreativiti kanak-kanak kan? Kemudian bila masuk ke sekolah rendah, guru-guru mula menitik beratkan Tulisan Tangan Yang Bagus. Bagus dari apa? Dari segi rupa. Aku masih ingat lagi dengan ayat ini "Ini tulis pakai tangan ke pakai kaki?". Ianya merujuk kepada rupa penulisan aku. Dah macam cakar ayam. Hahahaha. Tapi tahu tak apa jadi selepas itu? Tulisan tangan aku masih kekal sama seperti dahulu. Yelah, selepas aku tengok Tulisan Singkatan Doktor, aku percaya, tulisan tangan aku masih dalam kategori baik. Hahahahaha.

Baik. Siapa yang masih lagi mengekalkan tulisan tangan? Korang memang hebat. Hahaha. Aku dah lupa bila hari terakhir aku menulis tangan. Teringat lagi pesan guru aku, kata dia, kalau aku tak betulkan tulisan tangan aku ni, nanti jari akan jadi keras. Bila jari dah keras, memang susah lah nak betulkan tulisan aku tu. Dulu aku tak percaya, sekarang aku percaya. Hahahaha. Minta maaf ya cikgu!

Aku rasa la kan, aku rasa, kalau lah blog ni menggunakan tulisan tangan, mesti tak ramai blogger. Hahahaha. Kalau ada ramai blogger pun, mesti tak ramai pembaca. Yelah, bukan semua orang boleh/suka baca tulisan doktor ni kan? Mesti orang tak faham apa yang kita nak sampaikan. Aku rasa la kan, aku rasa lagi, tak mustahil 1 hari nanti, akan ada application yang mampu menukar tulisan tangan yang tak cantik kepada pelbagai tulisan cantik. Ala, macam dekat Microsoft excel tu, kan boleh ubah tulisan dia, boleh guna arial, calibri, batang, eh macam-macamlah. Kan? hehehe.

Orait, berhenti di situ. Sekarang aku nak kongsikan, korang tau tak, ada beberapa insan istimewa, yang mana tulisan tangan mereka tersangat lah bernilai *ha, tulis tangan pun boleh cari makan tau*. Tulisan tangan sepanjang zaman ini dikongsikan dalam artikel Koleksi tulisan tangan paling berharga. Agak-agak koranglah, siapa yang mampu menulis macam no #16 tu? Sungguh aku terpikat!

Sunday, 20 September 2015

Br1m 2015 Bayaran Ketiga dipercepatkan.


Br1m 2015 Bayaran Ketiga. Semalam tengok berita, katanya bayaran br1m 2015 kali ketiga akan dipercepatkan daripada 28 september 2015 kepada 21 september 2015. Itu bermakna, wang br1m akan dibayar bermula hari ini! Ahha! Mereka yang punya akaun bank online, dah pasti dari pagi tadi hingga sekarang asyik buka akaun untuk tengok samada dah masuk ke belum. Kan?

Brim 2015 dah masuk ke belum? Inilah yang aku dengar dari pagi tadi sampailah sekarang ni. Kawan-kawan dekat sini asyik dok bercerita benda yang sama je. Sampaikan aku sendiri terjebak sama dok bercerita. Kalau mereka asyik buka akaun online, aku pulak dok pasang telinga. Yelah, kalau salah seorang dari mereka cakap, duit br1m 2015 dah masuk, ini bermakna, orang lain pun dah mula terima jumlah yang sama. Kan? Ye idok?

Sebagai info kepada semua, Br1m 2015 Bayaran Ketiga pada bulan sept ini adalah bersamaan dengan RM350. Ini adalah bayaran akhir bagi melengkapi bayaran sebanyak RM 950 *bagi pendapatan isi rumah bawah RM3000 sebulan*. Boleh rujuk jadual di bawah:


Tarikh pembayaran bermula Pendapatan isi rumah bawah RM3,000 sebulan Pendapatan isi rumah RM3,000 hingga RM4,000 sebulan
Individu Bujang 21 tahun keatas dan berpendapatan tak melebihi RM2,000 sebulan
15 Januari atau 12 Februari 2015 RM300 RM200 RM350
28 Mei 2015 RM300 RM200 ---
21 September 2015 RM350 RM350 ---
Jumlah RM950 RM750 RM350

Mengikut cakap-cakap, br1m 2016 akan dinaikkan. Tetapi, jumlahnya aku masih belum tahu. Sebabnya, bila dah terlalu ramai yang bercakap, jumlahnya jadi tidak sama. Ada yang cakap itu, ada yang cakap ini, sudahnya kita tunggu jelah. Kan?

Cerita tu kita lupakan dulu. Kita fokus pada Br1m 2015 Bayaran Ketiga ni. Waa, kenapa tak masuk lagi? Duit RM350 tu boleh pakai 3 bulan tu *Merujuk kata seorang bijak pandai*. Ish. Rasanya beli barang anak-anak pun dah habis ni. Tapi kan, kalau kita cakap lebih-lebih, nanti ada orang yang cakap dengan kita "bersyukur lah dapat", tapi macam mana pula dengan kes yang dapat banyak-banyak tu? Ahha! Malas aku nak cerita dekat sini, pandai-pandailah korang faham ya!

Domain sendiri dan blog baharu?


Beli Domain sendiri dan blog baharu. Aku berfikiran, ramai blogger yang mengimpikan Domain Sendiri Di Blogspot, termasuklah aku. Kenapa? Kalau di tanya pada aku, domain sendiri menunjukkan kita benar-benar serius di dalam dunia blogging. Itu pada aku, ianya mungkin berbeza dengan blogger lain. Apakah Kelebihan Domain Sendiri?

Aku cuba senaraikan beberapa perkara mengenai Apakah Kelebihan Domain Sendiri yang aku rujuk daripada beberapa blog.

1. Kita memiliki hak sepenuhnya pada blog. Yelah, bila kita mengeluarkan wang, ini bermakna kita sudah beli. Jadinya, bagi mereka yang menggunakan platform blogspot.com *percuma* di kuatiri blog kita boleh hilang atau ditarik semula oleh blogspot. *ini melalui bacaan aku dari blog ke blog ya*

2. Url lebih pendek. Yang dimaksudkan dengan lebih pendek itu adalah, Kalau gunakan url berbayar, ianya berbunyi seperti ini : ceritaejoy.blogspot.com. Berbeza kalau gunakan domain sendiri, kita hanya gunakan ceritaejoy.com. Ha. Kan lebih pendek? Kan? Kan? Hehehehe.

3. Lebih mesra SEO. SEO atau Search Engine Optimization adalah sangat penting pada sesuatu blog. Dengan SEO yang hebat, ianya akan memudahkan search engine untuk mencari dan menyenaraikan blog korang di halaman utama google search. Amacam? Menarik tak?

4. Lebih diminati syarikat pengiklan. Aha! Ini aku suka. Dengan adanya domain sendiri, syarikat-syarikat pengiklanan akan lebih berminat kerana berfikiran, pemilik blog sememangnya amat serius di dalam dunia blog. 


Ada juga info yang aku baca, google adsense juga sangat meminati mereka yang menggunakan domain sendiri. Hmm, agaknya, atas sebab itulah hingga ke hari ini, aku masih tidak dapat kelulusan daripada adsense. Hmm.

Baiklah. Itulah 4 perkara *sebenarnya banyak lagi kut* yang boleh aku kongsikan mengenai apakah Kelebihan Domain Sendiri. Dan atas sebab itulah aku sedang berkira-kira ingin memiliki domain sendiri di blogspot.

Apa yang sedang bermain di fikiran aku adalah, domain sendiri dan blog baharu. Aku dah ceritakan kenapa aku inginkan domain sendiri. Kali ini aku nak ceritakan pula kenapa perlu blog baharu. Ceritaejoy berbunyi begini:

Aku merasakan blog ceritaejoy *yang sekarang ni* seperti tiada matlamat. Hmm, aku tak rasakan diri aku ada di dalam blog ceritaejoy ni. Ia pada aku, seperti halaman bualan kosong. Aku nak cerita apa, aku cerita. Asal terlintas dalam minda aku, aku terjemahkan dalam bentuk bahasa. Nak aku gunakan bahasa isyarat, tak takut orang, takut dengan aku tak paham nanti. Jadinya aku ceritakan semuanya dalam blog ni.

Apa yang aku nampak, jika aku inginkan blog yang bersatu dengan diri aku, aku perlu mula balik semula dari bawah. Tapi aku inginkan nama ceritaejoy itu! Oleh yang demikian, aku perlu hapuskan blog sekarang dan mulakan dengan blog dengan nama lama tetapi penceritaan baharu. Ha, faham tak?

Ahh, banyak sebenarnya yang bermain dalam minda aku sekarang ni. Apa pun, aku sememangnya menginginkan domain sendiri di blogspot. Aku dah nampak dekat mana dan siapa yang boleh bantu aku untuk merealisasikan impian aku ini. InsyaAllah, apabila semuanya sudah tersedia, aku akan terus mulakan apa yang sudah aku rancang ini. InsyaAllah. 

Friday, 18 September 2015

16 Tempat Menarik Di Langkawi. Melancong, Makan & Shopping!


16 Tempat Menarik Di Langkawi. Melancong, Makan & Shopping!

Klik sini untuk pakej ke langkawi : Pakej Ke Langkawi RM180 seorang

Sebut saja Langkawi, saya pasti ramai yang pernah pergi kan? Pulau Langkawi merupakan pulau bebas cukai, di mana anda boleh dapatkan coklat, minyak wangi dan juga kereta pada harga yang jauh lebih murah daripada harga pasaran.

Dengan adanya kemudahan pengangkutan seperti lapangan terbang dan feri memudahkan lagi perjalanan anda ke Pulau Langkawi. Walaupun anda sering ke sana, tapi tahukah anda sebenarnya terdapat banyak lagi tempat menarik yang boleh dikunjungi?

Berikut adalah senarai tempat-tempat menarik sekitar Langkawi. Pastikan anda mengunjunginya sewaktu lawatan mahupun percutian akan datang.

Klik sini untuk pakej ke langkawi : Pakej Ke Langkawi RM180 seorang

1. Dataran Lang

Pertama sekali bila anda tiba, sama ada melalui feri mahupun kapal terbang; pasti anda boleh nampak replika burung helang setinggi 12 meter di Dataran Lang yang menjadi simbol kemegahan Pulau Langkawi. Di sini juga terdapat air pancut dan panorama di Jeti Kuah yang memukau terutamanya pada waktu malam.

2. Kereta Kabel

Tidak sah melawat Pulau Langkawi tanpa menaiki kereta kabel. Ia akan membawa anda ke puncak Gunung Mat Cincang setinggi 708 meter dalam masa 15 minit sahaja.
Rasai kesejukan di atas puncak serta pemandangan nan menghijau sambil mengambil gambar di balai cerap.

3. Sky Bridge

Di penghujung kereta kabel pula, terdapat sebuah jambatan sepanjang 410 kaki yang sudah semestinya memerlukan keberanian dan stamina untuk menyeberanginya. Bukan mudah untuk semua orang, tetapi amat berbaloi untuk menyeberanginya sekali seumur hidup.

4. Underwater World

Jika anda peminat hidupan dasar laut, anda pasti teruja dengan Underwater World Langkawi. Terdapat lebih daripada 500 spesies hidupan laut dipamerkan di sini termasuk ikan jerung, ikan pari dan banyak lagi.

5. Air Terjun Telaga Tujuh
Bagi penggemar alam semula jadi, pastikan anda mengunjungi Air Terjun Telaga Tujuh yang merupakan tempat terbaik untuk berkelah di Langkawi. Ia merupakan tujuh kolam yang terpisah oleh air terjun.

6. Air Hangat
Bagi mereka yang ingin berendam di dalam kolam air panas sambil bersantai, boleh lakukannya di sini. Air panas ini dikatakan boleh mengubat pelbagai penyakit.

7. Ladang Buah Naga
Pulau Langkawi turut terkenal dengan pokok buah naga yang ditanam di ladang seluas 3-hektar, tidak jauh dari Pekan Kuah.

Klik sini untuk pakej ke langkawi : Pakej Ke Langkawi RM180 seorang

8. Makam Mahsuri
Siapa yang tidak tahu akan Legenda Mahsuri dan sumpahannya? Di sinilah terletaknya tempat persemadian Mahsuri yang kekal terjaga kebersihannya dan dijaga rapi sehingga ke hari ini.

9. Bird Paradise
Penggemar burung pula boleh ke sini untuk melihat lebih daripada 2,500 jenis burung yang asyik berkicau sambil menantikan kehadiran pengunjung.

10. Taman Marin Pulau Payar
Jika anda gemarkan aktiviti snorkel atau menyelam, di sinilah pusat utamanya. Tetapi jika anda tidak mahu mengikuti aktiviti ini, disediakan sebuah observatori untuk anda melihat keindahan dasar laut dan hidupan di dalamnya.

11. Taman Buaya
Pernahkah melihat pertarungan tinju di antara manusia dan buaya? Ya, di sinilah tempat untuk anda menyaksikannya!

12. Island Hopping

Pulau Dayang Bunting, Pulau Singa Besar, Pulau Beras Basah

Jika anda masih belum dikurniakan cahaya mata, bolehlah berkunjung ke Pulau Dayang Bunting dan mandi di dalam tasik tersebut. Aktiviti lain yang boleh dilakukan sewaktu Island Hopping adalah memberi makan burung helang, salah satu aktiviti yang ditawarkan dalam hampir kesemua pakej lawatan.

13. Taman Agro Mardi
Bagi yang ingin merasai keenakan buah-buahan yang ditanam di Mardi Langkawi, bolehlah singgah di sini. Dengan menaiki van yang disediakan, anda dibawa mengelilingi sambil melihat dan merasai lebih daripada 20 jenis buah-buahan secara percuma.

14. Telaga Harbour Park, Perdana Quay
Tarikan terbaru dan moden di Pulau Langkawi. Ia dipenuhi dengan butik, restoran, bar, spa, hotel dan anda boleh melihat pelbagai jenis dan reka bentuk kapal layar mewah yang berlabuh di marina.

15. Langkawi Wildlife Park
Anak-anak boleh memperlihatkan rasa sayang mereka dengan membelai arnab dan memberi makan kepada burung, landak dan keldai yang dijaga di sini.

16. Kilim Geoforest Park
Jangan lepaskan peluang menyusuri Sungai Kilim jika anda di Langkawi. Sepanjang perjalanan dalam bot, anda boleh melihat pelbagai spesies pokok bakau yang mencecah ratusan ribu tahun dan struktur batuan batu kapur yang melangkaui usia jutaan tahun. Anda juga boleh melawat kawasan penternakan ikan dalam sangkar.



Tempat shopping di Langkawi

Menurut cari.com.my, berikut adalah tempat cadangan untuk membeli barangan:

A) Coklat:

HIG, Idaman Suri, SAGA, Coco Valley, Pasaraya One Stop, The Zon

Daim rm14.90-15.90
Cadbury 250g rm8.90-9.90
Kacang Pistachios (400g) rm17
Nougat rm9.50
Ferrero rocher (30biji) rm 23.90
Coklat hershey’s 1 paket rm12.50, 3paket rm36
Choclairs 1 botol rm 12.90
Sotong gula (500g) rm18.90
Whittakers 3 paket rm16-22
Whittakers 250g rm9.90
Ritter sport 1pc rm4.50, 3pc rm12
Toggi mini rm9.50
Rafaello rm20.90

Klik sini untuk pakej ke langkawi : Pakej Ke Langkawi RM180 seorang

B) Pinggan/Periuk: HIG, Idaman Suri, Saga

C) Minyak Gamat : Kilang Gamat Nusantara, Beras terbakar (rm10-12 8botol), Makam mahsuri (rm8 15botol)

D) Kain batik, keychain: Beras Terbakar, kedai RAM (bangunan teo soon huat),

E) Fridge Magnet: cable car (3 rm10), makam mahsuri (1 rm6-8), pekan kuah (3 rm10), beras terbakar (3 rm10)

F) Minyak wangi: World of Perfume, Pekan Kuah



Tempat makan di Langkawi

Juga dari cari.com.my, berikut adalah tempat cadangan tempat makan sedap di Langkawi:

Laksa
– tepi airport
– jalan penarak
– jeti (kerusi hijau)
– beras terbakar (berhadapan sekolah)
– pantai kok
– taman dalam depan bangunan lada.

Pantai Cenang
– burger yang dijual di lori
– restoran Haji Ramli
– selera lubuk buaya (dekat dengan Aseana)
– restoran sambal tumbuk
– restoran hall in the wall
– restoran mangga 2
– boutique cafe (western food, agak mahal)
– restoran janggus
– restoran haji jelani

Pantai Tengah
– restoran mangga depan holiday villa

Padang Maksirat/Airport
– Jom Ikan Bakar
– Gulai Kawah
– Restoran D Pulau
– Restoran Patani

Kuah
– wan thai
– restoran bamboo
– fish farm restaurant
– EE burger
– stall belakang EE burger
– wonderland seafood
-kedai makan Nelayan

Ulu melaka / makam mahsuri

– restoran siti fatimah, Jalan Kampung Tok Senik, Kawasan Mata Air,07000 Langkawi)
– HBL corner

Klik sini untuk pakej ke langkawi : Pakej Ke Langkawi RM180 seorang

Bonus Acara Tahunan
1. LIMA – Langkawi International Maritime & Aerospace Exhibition
Acara tahunan yang senantiasa dinanti-nantikan terutamanya mereka yang terlibat dalam bidang pertahanan. Mereka ini datang dari seluruh pelosok negara dan memperlihatkan kemajuan teknologi ketenteraan yang terkini.

Bagi pelancong macam kita pula, bolehlah menyaksikan pertunjukan udara yang menampilkan jet-jet canggih dan pertunjukan maritim, juga dapat memasuki ruangan dalaman kapal-kapal ternama dunia.

2. Le Tour De Langkawi

Acara basikal tahunan ini sebenarnya bukan saja melibatkan Langkawi, malah seluruh Semenanjung Malaysia. Meskipun hanya dapat menatap muka abang-abang berbasikal untuk beberapa saat saja, namun ia amat berharga. Maklumlah kayuhan mereka yang amat laju, pastinya dengan sekelip mata sahaja mereka dapat melintasi anda.

Akhir kata
Apa kata pada hujung minggu, cuti umum dan musim cuti sekolah ini, anda penuhi dengan percutian di dalam negara dan lawati tempat menarik di Langkawi seperti yang disarankan di atas. Pasti anda seisi keluarga akan bergembira dengan aktiviti yang boleh dilakukan di Langkawi, selain daripada membeli-belah!


sumber

Rakaman Video CCTV Imam Masjid Negara Kena Tampar


Rakaman Video CCTV Imam Masjid Negara Kena Tampar


Suasana solat jumaat sebentar tadi di Masjid Negara berlaku sedikit kekecohan apabila seorang lelaki dipercayai berbangsa arab telah bertindak menampar imam ke-2 Masjid, Mohd Zuhairee Mohd Yatim, ketika beliau sedang mengimamkan solat Jumaat.

Kejadian berkenaan berlaku ketika solat Jumaat baru di rakaat pertama, menurut saksi ketika imam berkenaan baru sahaja selesai membaca Al Fatihah tiba-tiba datang seorang lelaki berketurunan Arab terus menampar imam tersebut.

Selain itu juga, lelaki berkenaan bertindak merampas pembesar suara dan berkata "You go Back!" berulang kali.

Orang ramai dikatakan telah bertindak menangkap lelaki berkenaan dan berlaku sedikit kekecohan diluar masjid ketika lelaki tersebut hendak diserahkan kepada polis.

Jom tengok rakaman kejadian video dari CCTV masjid tersebut



       
Powered by Jasper Roberts Consulting - Widget