Pages

komli

Friday, 26 February 2016

Muhyiddin Digantung Jawatan Timbalan Presiden UMNO Berkuatkuasa Serta Merta!!!



Muhyiddin Digantung Jawatan Timbalan Presiden UMNO Berkuatkuasa Serta Merta!!!


Tan Sri Muhyiddin Yassin digantung jawatan sebagai timbalan presiden Umno berkuat kuasa serta-merta.

Menurut Bernama, penggantungan Muhyiddin berkuat kuasa sehingga pemilihan parti akan datang.

Keputusan itu dikatakan dibuat secara sepakat pada mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) parti itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) petang ini.

Muhyiddin tidak hadir dalam mesyuarat hari ini dan dikatakan berada di luar negara.

Bernama juga melaporkan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi akan memangku tugas Muhyiddin sehingga pemilihan parti akan datang.

Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein (gambar) yang mempengerusikan mesyuarat tersebut berkata keputusan dibuat berdasarkan konsensus tadi diharap dapat membantu parti Melayu itu untuk terus mara.

“Hakikat bahawa keputusan telah dibuat oleh majlis tertinggi dan keputusan dibuat ini bersandarkan (kepada sebab) kita nak melihat ke hadapan (dalam) satu pasukan bagi berhadapan dengan rakyat.

“Dan harapan peribadi saya, dengan keputusan yang dibuat secara konsensus ini dapat membantu kita bergerak ke hadapan tanpa kita mempertikaikan gerakan-gerakan yang saya tengok penting ketika kita berhadapan dengan rakyat,” katanya kepada pemberita di lobi PWTC.


Wednesday, 24 February 2016

BAHAYA!!! Ramai Yang Basuh Telur Ayam Selepas Beli







Saya Pemimpin, Dia Siapa - Nazri Aziz

Saya Pemimpin, Dia Siapa - Nazri Aziz


Datuk Seri Nazri Abdul Aziz, Ahli Majlis Tertinggi Umno  berkata sekiranya bekas ketua Wanita Umno, Tan Sri Rafidah Aziz ingin bersuara, beliau hendaklah mewakili sesuatu kumpulan.

Sedangkan bekas menteri kabinet itu kini tidak lagi memegang sebarang jawatan, kata Nazri yang juga menteri pelancongan dan kebudayaan.

“Saya bukan marah Rafidah bercakap, saya kata dia bukan pemimpin lagi, jadi saya cakap dia punya pandangan bukan seperti pandangan saya, kerana saya pemimpin, dia bukan pemimpin.

“Kalau kita nak bercakap kena mewakili suatu kumpulan. Kita mesti dipilih oleh rakyat. (Tapi) kalau dia bercakap, dia mewakili siapa,” katanya kepada Malaysiakini.

Menurut Nazri lagi, tidak ada siapa yang meminta pandangan dari Rafidah.

Nazri juga menyifatkan kenyataan Rafidah bahawa ketika dia memimpin, pemimpin muda sekarang masih ditadika, sebagai kebudak-budakan.

“Sampai masa (pemimpin) kena bagi orang muda. Yang tua pun kena hormat budak-budak," tambahnya.

Sebelum ini Nazri dilaporkan berkata Rafidah 'bukan lagi sesiapa' apabila mengingatkan rakan-rakannya tentang kisah 'maharaja tanpa baju' selepas mereka mengkritiknya kerana menegur kelemahan pentadbiran kerajaan Datuk Seri Najib Razak.

Dari mana keyword ni datang?

Segmen : Review Blog dan Free Gift By Yanie

Review Blog dan Free Gift By Yanie

http://ift.tt/1MGDfea

Petang-petang macam ni, join segmen mudah memang seronok. Sebenarnya, bila-bila masa pun senang nak join segmen mudah macam ni. So, aku nak ajak semua join. Klik saja pada bannernya ya!

Tuesday, 23 February 2016

Blog ceritaejoy tersenarai Blog Kacak 2016.

Gempa Bumi Melanda Terengganu



Gempa Bumi Melanda Terengganu



Gempa bumi lemah berskala 2.7 melanda Terengganu kira-kira jam 09:25pm sebentar tadi..Pusat gempa 10km daripada Tasik Kenyir dan 16km dari Kuala Berang

sumber

Pekerja Bangla bongkar Taktik Penipuan Cashier Di Kaunter



Pekerja Bangla bongkar Taktik Penipuan Cashier Di Kaunter


Awas - Sindiket penipuan di stesen minyak. Sentiasa perhatikan meter minyak semasa minyak diisi oleh pekerja stesen minyak. Baca selanjutnya

Pada jam 6.45 petang, saya berhajat mengisi minyak kereta di situ selepas selesai servis kereta untuk balik kampung. (servis kereta RM500 terbang…)

Selepas parking di pam, saya pergilah buat pembayaran kat cashier. Pada masa itu ada dua orang cashier perempuan. Seorang berkulit cerah dan seorang lagi berkulit agak gelap sedikit. Saya nak isi minyak RM60, jadi saya hulurlah sekeping RM50 dan sekeping RM10 pada cashier yang berkulit gelap sedikit tersebut.

Kemudian, datang seorang pekerja Bangladesh pakai kopiah tolong pam minyak kat kereta saya. Sambil tunggu minyak siap di pam, saya duduk tepi kereta tengok meter pam itu naik dan tiba-tiba berhenti di jumlah RM50. Saya hairan, terus tanya pekerja Bangladesh itu kenapa RM50 je.

Lelaki Bangladesh itu tanya, “abang bagi kat cashier yang mana?”. Terus saya tunjuklah cashier perempuan yang berkulit gelap sikit itu tadi.

“Owh, itu perempuan tara guna punya melayu. Suka curi duit orang. Orang bagi RM30, dia tekan RM20 dan lagi RM10 dia sapu kalau driver tak perasan.

“Hari-hari banyak kali jadi ini macam abang. Ada customer perasan salah nombor macam abang, terus bagitau. Kalau jenis yang tak perasan, duduk dalam kereta, siap pam dan terus pergi, duit itu masuk dia punya poketlah.

“Saya pun islam, tapi saya tak suka makan duit orang. 1 sen pun itu duit orang tapi ini perempuan melayu la, kata islam tapi selalu makan duit orang.

Terkedu.. saya terus bertanya, “tak ada orang report ke kat bos you ke?”

Jawabnya, “bos ada di lagi 1 stesen pam. Sini jarang-jarang bos datang. Susah orang mau report. Ramai yang marah-marah, tetapi lepas dia masuk semula yang tak cukup itu, driver tu diam saja”

Selepas mendengar cerita lelaki itu, saya terus pergi ke cashier semula dan memaklumkan pada dia pam minyak tak cukup RM10 .

Perempuan itu dengan selambanya, “Sorry silap tekan”.

Jika melihat pada gaya dan lenggok dia bercakap, saya perasan yang dia pada awal sememangnya tahu yang saya bagi RM60. Tetapi dia masih nak cilok duit saya RM10 kalau saya tak perasan.

“Dah lama buat kerja HARAM macam ni? Bentak ku..

“Sorry bang, saya silap tekan tadi.” – jawabnya.

Mujurlah saya perasan, kalau tak, confirm perempuan tu dah curi duit saya. Entah berapa ramai yang telah menjadi mangsa pekerja yang tidak bertanggungjawab ini.

“Nasib baik saya perasan, berapa ramai yang dah jadi mangsa kau?

Aku gertak untuk laporkan kejadian ini pada pihak berkuasa namun terbantut bilamana dia mula meminta maaf.

“Bukan minta maaf kat saya, awak patut minta maaf pada orang yang dah jadi mangsa awak.”

Dia terus senyap dan saya terus blah sebab nak mengejar masa, nak ambil anak lagi di rumah pengasuh.

Nasib baiklah saya ni jenis yang duduk tepi kereta tengok meter pam setiap kali isi minyak. Kalau jenis yang suka duduk dalam kereta, sukalah perempuan tu curi duit orang. Entah berapa ramai yang dah jadi mangsa dia.

Jadi, untuk peringatan kepada para pembaca di laman ini, hati-hati bila isi minyak tak kira di mana-mana stesen minyak sekali pun. Pencuri boleh ada di mana-mana.

sumber

30 Perkara Wanita tak sempat bagitahu LELAKI. No 7 Selalu Buat



30 Perkara Wanita tak sempat bagitahu LELAKI. No 7 Selalu Buat


30 Perkara Wanita tak sempat bagitahu LELAKI. Hope bila korang baca ni korang tahu la apakah perkara tersebut

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

sumber 

Ayah... Maafkanla Anakmu Ini


Ayah... Maafkan Anakmu Ini



Mungkin ibu lebih kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tapi tahukah kita, sebenarnya ayahlah yang mengingatkan ibu untuk menelefon kita?

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak “sudah diberitahu! jangan minum ais!”.Tapi tahukah kamu bahawa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dengan tegas berkata “tidak boleh!”..Sedarkah kita bahawa ayah hanya ingin menjaga kita? Kerana bagi ayah, kita adalah sesuatu yang sangat berharga.

Saat kita sudah di percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melanggar kepercayaannya…Maka ayah lah yang setia menunggu kita di ruang tamu dengan rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah menghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Di saat kita memerlukan ini-itu, untuk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dengan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas pelamin bersama pasangan nya..ayah pun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bahawa ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis kerana ayah sangat bahagia..Dan dia pun berdoa “Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya”..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita bersama cucu-cucunya yg sesekali dtg untuk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yang tak lagi kuat untuk menjaga kita. -

sumber 

Fuhhh. Macam Ni Rupanya Nak Tahu Lelaki Tu Teruna



Fuhhh. Macam Ni Rupanya Nak Tahu Lelaki Tu Teruna



Buat perempuan di luar sana. Jom ketahui cara bagaimana nak tahu lelaki itu teruna atau tidak. Jom baca selanjutnya hehehe

1. lelaki teruna suka mengintai-intai (curi pandang) perempuan cantik pada wajah berbanding lelaki tak ada teruna gemar melihat tubuh wanita

2. lelaki teruna segera mengalihkan pandangan apabila ditentang wanita cantik manakala lelaki tak teruna mengekalkan pandangan

3. lelaki teruna menunduk apabila dipandang wanita cantik dan menunjukkan reaksi gembira (mengetap bibir untuk cover senyum) tetapi lelaki tak teruna menunjukkan reaksi bersahaja

4. lelaki teruna malu membuka mulut untuk makan atau bercakap di hadapan wanita yg cantik. lelaki teruna seperti “kena interview” apabila bercakap dan badannya kaku

5. lelaki teruna berdegup kencang jantungnya apabila mendapati wanita cantik menyukainya

6. lelaki teruna membosankan apabila bercinta. gayanya agak “nerd”. gemar berlagak untuk menarik pasangannya.

7. lelaki teruna juga sanggup menghabiskan banyak wang untuk pasangannya untuk menambat hati pasanganna

8. lelaki teruna terlalu sensitif. mereka akan sering menghubungi pasangannya sehingga dapat dan mereka akan rasa sedih yang amat sangat apabila diabaikan

9. lelaki teruna sering mengagung-agungkan pasangannya dan mengatakan orang lain tak cantik. mereka akan bercerita tentang pasangannya dan memuji-muji pasangan apabila berbual dengan kawan-kawan. -

sumber 

Monday, 22 February 2016

“Ada yang memanggil dekat hutan tu”.

Update blog dapat duit!

Cara Membuat Aiskrim Sumi/Jelly Yang Tengah Viral



Cara Membuat Aiskrim Sumi/Jelly Yang Tengah Viral


Hah. Sekarang ni tengah viral pasal aiskrim sumi/helly ni. Ni admin kongsikan resepi dia k.

Bahan-bahan

1 tin susu pekat
1 tin susu cair
4 tin air kosong
secubit garam
2 bungkus sumi

cara membuat

Campur 2 susu dengan 1 tin air dan garam
Masak air sampai garam hancur
Masukkan baki 3 air tin
Kacau rata
Sumi yang dibelah tadi masukkan dalam plastik ais krim lepas tu tuang adunan tadi dalam plastik ais krim tersebut


TQ pada yanh SHARE. 

Pemandu Kereta UBER Diserang Empat Lelaki

Pemandu Kereta UBER Diserang Empat Lelaki



Seorang pemandu kereta uber diserang oleh empat lelaki di Ibu Negeri Kenya. Mereka turut membakar keretanya dalam insiden terbaru kemarahan yang memuncak terhadap pemandu perkhidmatan pengangkutan awam persendirian itu di negara Afrika.

Pemandu Uber di seluruh dunia berdepan ancaman dan protes daripada pengendali teksi biasa, yang mendakwa tambang lebih murah yang dikenakan Uber menjejaskan pendapatan mereka, lapor Reuters.

Seorang pegawai polis Nairobi Japheth Koome, memberitahu kumpulan lelaki  itu menyerang pemandu Uber berkenaan pada Ahad dan menuang petrol ke keretanya lantas dibakar.

“Saya percaya polis akan dapat menangkap mereka berdasarkan maklumat nombor pendaftaran kenderaan mereka. Kami mengambil serius kes seumpama ini,” ujarnya.

Tambah Koome, pemandu Uber itu berjaya melepaskan diri namun mengalami kecederaan teruk.
Berhubung insiden itu, pihak Uber berkata akan memberikan sokongan penuh kepada pemandunya itu dan akan memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa.

Uber memulakan operasi di Kenya pada awal tahun 2015, dan berjaya menarik perhatian pelanggan yang selama ini tidak senang dengan tambang yang mahal dan kaedah tawar-menawar harga yang menyusahkan.

Awal bulan ini, para pemandu teksi biasa mengancam akan melumpuhkan system pengangkutan awam jika perkhidmatan Uber tidak diharamkan di Nairobi dalam tempoh tujuh hari.
Kerajaan menolak desakan mereka dan memberi amaran sebarang tindakan ganas akan ditahan di bawah undang-undang di Kenya.

sumber

Aikkk!!! Lelaki Ini Dihalau Kerana Terlalu Kacak

Aikkk!!! Lelaki Ini Dihalau Kerana Terlalu Kacak



Kesian 3 lelaki ni kerana di halau kerana pengunjung kata mamat ni terlalu kacak sangat. Sampai begini sekali ye orang mereka di sana.

Dubai: Sekurang-kurangnya tiga lelaki yang menghadiri satu festival kebudayaan tahunan di Arab Saudi terpaksa dibawa keluar dari negara itu selepas pegawai polis agama menyifatkan mereka sebagai terlalu ‘kacak’ untuk tinggal di negara berkenaan.

Ketiga-tiga lelaki terbabit adalah delegasi dari Emiriah Arab Bersatu (UAE), yang terbabit dalam Festival Kebudayaan dan Warisan Jenadrivah di Riyadh, apabila anggota mutaween terbabit tiba-tiba menyerbu pusat berkenaan dan membawa ketiga-tiga lelaki terbabit.
Bimbang pengunjung wanita

“Pegawai festival berkata bahawa ketiga lelaki UAE terbabit dibawa keluar kerana alasan mereka terlalu kacak dan Suruhanjaya Amar Makruf Nahi Mungkar dikatakan bimbang pengunjung wanita boleh jatuh hati dengan mereka,” lapor akhbar berbahasa Arab, Elaph.
Delegasi negara UAE terbabit terpaksa dihantar pulang ke negara asal mereka.

sumber

Pengalaman Ngeri Rakyat Malaysia DI Segitiga Bermuda


Pengalaman Ngeri Rakyat Malaysia DI Segitiga Bermuda


Pernah dengar pasal segitiga bermuda? Banyak kejadian aneh yang pernah berlaku disitu. jom baca kisah ni

Tanggal 8 April 2006 adalah hari yang paling diingati dalam sejarah kerana pada hari itulah aku ditugaskan untuk cover kapal kargo milik malaysia selendang ayu. pada hari itu juga adalah pengalaman pertama utk tugasan cover kapal kargo kerana banyak kejadian lanun yang menghantui pelayar-pelayar dari malaysia.

Apabila tugasan di mesir sudah tamat pihak SIB diberi tugasan baru dan Major ravi telah mengarahkan aku,bahtiar dan ramzul utk mengendali kes ini. Apabila kami ditugaskan tanpa membuang masa kami terus bersiap utk ke pelabuhan labuan dimana tempat kami akan berlepas. perjalanan menaiki helikopter milik ATM Augusta 109E lancar tanpa sebarang masalah.

petang menyinsing dan ketibaan kami disambut baik oleh krew kapal kargo selendang ayu yang difahamkan akan berlayar ke bahamas utk penghantaran perubatan dan keperluan bantuan mangsa ribut disana. pihak Malaysia begitu perihatin utk membantu walaupun bahamas adalah dibawah pemerintahan amerika namun atas dasar keperimanusiaan kerajaan kita tetap membantu.

aku,ramzul dan bahtiar di bawa ke dok yang menjadi tempat berehat yang berkeluasan 30 kaki dan berkatil tingkat hmm..bolehla walaupun bukan 5 star selesa la jugak. tapi salah seorang kene la tidur di lantai berlapikkan kain saja dan orang itu adalah aku sebab memang dah biasa dengan lantai-lantai ni. aku termenung seketika diatas tilam tempat bahtiar berbaring ramzul diatas pon tgh berbaring keadaan aku yang termenung itu disedari bahtiar lalu dia menegur. "weh apsal ko termenung bro"? sapa bahtiar sambil menolak bahuku. "Aku bukan apa aku hairan kenapa sampai nak kene cover kapal ni cube kamu tengok tadi ramai yang jadi pak guard depa senjata pon ada. jawab aku dengan penuh hairan. "Entah la aku pon pelik juga kenapa kita nak terlibat sekali kalau dah ada yang cover kapal ni"? sampuk ramzul yang aku dan bahtiar ingat dah bermimpi indah. tiba-tiba bahtiar menempik dalam nada yang sederhana "weii.. bukan ke kalau nak ke bahamas to kene lalu segitiga tu baru sampai sana"? kata bahtiar. "ha ah la mesti kene lalu segitiga setan tu..ahh sudah menyesal la pulak aku join cover ni" kata ramzul. Aku hanya boleh membisu dan berfikir. Benar kata-kata bahtiar memang kapal ni akan melalui segitiga bermuda jika mahu sampai ke bahamas.Aku cuma tenteramkan mereka yang nampak gelisah.."segitiga je beb bukan segi empat ke segi lima yang korank risau apehal"? seloroh aku.. "ye la kamu jangan cakap sembarangan dah lalu nanti baru kamu tau penangan tempat tu". kata-kata ramzul seperti meningkatkan lagi kerisauan bahtiar yang dari tadi seperti gelisah tak tentu pasal. " dah.. cukup dengan segitiga korank.. ingat misi kita apa disini.. kita lakukan dengan profesional pasal dengan tempat puaka tu memang senjata kita tak lut pada mereka tapi apa guna kita ada Allah yang maha Esa? sekuat2 mana jin yang ada didunia ni tidak tertanding kuasa yang Allah ada.. tadah tangan kita mohon dengan penuh yakin pasti Allah tidak akan biarkan hambanya yang didalam kesusahan" madah aku dengan penuh yakin.

Perjalanan kami ke bahamas berjalan hampir 3 minggu lamanya kerana kapal ini kerap singgah di pelabuhan-pelabuhan utk mencari bekalan makanan dan pelepasan dari negara-negara yang telah kami masuki utk memastikan apa yang kami bawa bukan barang2 haram yang boleh membawa ancaman kepada negara-negara tersebut. apabila tiba di setiap perairan ada saja tentera marin ataupon penguatkuasa laut yang datang utk memeriksa. jika ada keraguan kapal kami ditahan sementara utk pengesahan.

Apabila kapal kami tiba di lautan atlantik satu detik hati yang begitu risau apabila melihat sekitar lautan yang tiada pulau bermakna kami berada di tengah-tengah lautan atlantik yang luas dan menurut kapten kapal inilah dia laluan segitiga bermuda.

bahtiar dan ramzul seperti kerisauan melihat sesama sendiri. ketika berada di bilik kawalan kapal saya bertanya kepada kapten yang bernama zulfakar. " apa... kapten tak berasa risau melalui laluan ni"? tanyaku dengan penuh berani. "ini pertama kali saya mengikuti laluan ni... sebelum ini kawan saya yang juga kapten kapal bernama john barios penah melalui laluan ini dan selepas dia menghantar barang di miami sesampainya beliau di pelabuhan para petugas menemui hanya dia seorang sahaja di atas kapal yang lain telah tiada walaupon semasa belayar sebanyak 30 crew yang menyertai pelayaran itu dari england.. dan beliau disahkan gila kerana setiap saat beliau mengatakan ada makhluk ganjil yang sedang mengganas di pertengahan laut atlantik seperti menunggu utk membaham kapal-kapal yang melalui laluan ini. sebab itulah saya juga mencari jawapan segala kebenaran yang dia katakan" kata beliau dengan nada yang sedikit kesedihan.

aku terdiam dan hanya menghayati kesdihan kapten zul yang benar2 terasa dengan apa yang terjadi dengan sahabatnya itu. aku kembali ke bahagian tengah kapal dan melihat ke ke lautan yang sedikit berkabus. sut yang kami pakai mengelakkan daripada terasa kedinginan yg melampau tatkala angin lautan atlantik yang melanda sekala sekala deras.

ramzul dan bahtiar sudah melakukan rondaan sekeliling bersama dengan pasukan keselamatan yang ditugaskan menjaga keselamatan kapal ini. kebanyakannya melayu dan seorang adalah berbangsa sigh. dalam penghayatan aku di lautan tiba2 bahtiar menggoncang bahuku dengan laju " weiii.. korang nampak tak kat sana?" tuju jari bahtiar ke selatan laut. aku dan ramzul pantas melihat.. namun aku dan ramzul tak dapat melihat apa2 kecuali kabus yang semakin tebal dan hitam. " mana tak ada apa2 pon" pintas ramzul. " ada aku mmg nmpak tadi" yakin kata2 bahtiar itu. " apa yang kamu nampak" kata ku. ''aku nmpak kapal'' jawab bahtiar. "Ahhh.. kapal pon mau kecoh ka? biasa la kapal memang lalu sini'' pintas ramzul lagi. '' takk..aku nampak kapal zaman portugis'' yakin bahtiar lagi. '' biar betul kamu ni bahtiar''? tanya ku dengan penuh kepastian.

Aku sekali lagi mengaamati betul2 apa yang bahtiar katakan, mataku melihat sekeliling apakah benar dakwaan bahtiar tadi, kabus semakin lama semakin tebal dan hitam. tiba2 mataku terpandang satu objek di selatan laut yang berada di dalam kabus2 semakin lama semakin objek itu menampakkan diri dan sah ianya sebuah kapal perang lama.. " ramzulll.. minorrr'' jerit aku meminta ramzul teropong. ramzul segera memberi padaku beliau pon sudah dapat melihat kapal tersebut. aku melihat kapal tersebut dengan teropong.. semakin lama semakin dekat dan apabila ternampak satu nama dikapal tersebut aku terus diselubungi keresahan.. mana taknya nama kapal tersebut dikenali sebagai SANTA MARIA kapal perang yang pernah dinaiki oleh kapten columbus pada tahun 1492 dan pernah melaui perairan atlantik ini utk mendarat di bahamas .

Hati aku sekali lagi berdegup detap apakah ini realiti kerana apa yang ternampak dimata disaksikan juga oleh para krew kapal yang lain.. mereka semua terpegun dengan kapal yang sudah berusia beratus lamanya belayar setara dengan kapal yang sedang kami naiki ini.. bahkan dari tadi kami rasakan seperti kelajuan kapal yang berada 500 meter dari kapal kargo kami ini setara sahaja. sekali lagi teropong diarah ke kapal berusia beratus tahun itu dengan tujuan ingin melihat penghuni dan crew kapal tersebut apakah ada penghuninya. tiada nmpak sebarang kelibat manusia pon didalam kapal tersebut.

Tiba-tiba siren kapal kargo kami kedengaran.. aku pantas naik ke dek pengemudi yang melihatkan kapten zulfakar dalam keadaan cemas.. '' apa yang terjadi kapten''? "entahlah saya tak pasti tetapi tadi saya ternampak seekor binatang yang besar sedang melintas didepan kapal seperti dinosour tengkuknya panjang dan pantas menenggelamkan diri'' kata kapten zul. aku melihat kembali di luar.. kapal santa maria itu masih ada dan seiring dengan kapal ini. Awan tiba2 gelap di depan kami seperti ada ribut yang mahu melanda petir sekali sekala menyambar disertakan dengan guruh namun tanda2 hujan tidak kelihatan. Ramzul dan bahtiar kedua2anya seperti terpaku apabila dipanggil nama seperti tiada respon dari mereka.

Aku turun dan membaca bismillah kemudian dihembus kemuka mereka.. alhamdulillah mereka sedar.. '' apa yang kita nak buat ni?'' kata bahtiar. angin semakin kencang.. para krew kapal bertempiaran sesama sendiri mencari perlindungan tatakala kapal seperti hilang keseimbangan... para pasukan keselamatan pon bnyak yang tergolek dan kami berpaut di sisi kapal aku melihat kedepan '' ahh kapal ni tak bergerak ni.. kabus itu yang datang menghampiri '' kata ku. sebab aku kata begitu kerana melihat di awan terdapat beberapa ekor burung yang tidak bergerak dan masih berada di posisi sama begitu juga kapal santa maria yang seiring dengan kapal kami tidak seperti bergerak langsung. ramzul dan bahtiar masih berpaut dengan senjata masing2 dah jatuh kemana aku pon tak tau dengan keadaan kapal yang tidak stabil. ''ya Allah.. apa yang mahu kamu berikan ini aku dan rakan2 tetap tabah utk hadapinya" kataku di hati kecil". dengan tak semana2 ada satu gelombang yang muncul didepan kapal merempuh kami seperti gelombang magnetik dan kesemua krew termasuk aku dan rakan2 tersungkur jatuh dan muntah semuntah2nya ya Allah azab nya keadaan ini seperti nak tercabut nyawa ketika gelombang itu merempuh kapal kami.

kilat terus sambar menyambar dan kabus hitam tebal itu semakin hampir baru kami semua krew nak berdiri teguh kembali sekali lagi gelombang itu muncul dan menghentam kami.. Ahhh.. terbaring kembali dan muntah2 kami lagi dan senaknya hanya Allah sahaja yang tahu. aku gagahkan utk berdiri tatkala krew2 yang lain sudah seperti tak mampu utk berdiri termasuk rakan2 ku ramzul dan bahtiar.. aku terus meluru ke dek kapten melihatkan mereka juga dah terbaring dilantai dengan muntah2 yang berselerakan. aku papah kapten zulfakar dan terus kapten itu berkata "cepat AZAN.. tengok tuu" kapten menunjuk jari ke depan .. ya Allah kabus hitam itu menyerupai seperti sekujur tubuh manusia yang besar dengan gagah datang kearah kami.. dengan mulutnya terbuka luas seperti gembira mahu menjamah kami.. tatkala itu muncul satu pusiran air laut yang besar dibelakangnya.. hanya Allah yang mengetahui apa yang terjadi kepada kami ini dan hanya dialah sahaja penyelamat kami. Aku memberanikan diri dan terus kedepan kapal mengadap kabus lembaga itu dengan penuh kemarahan yang sedang mara dengan hanya 200 meter sahaja .. kapal ini tak bergerak. tangan kananku ditekup ke telinga dan dengan nafas panjang aku Azan dengan hati yang berserah padaNYA dan berkata hati ku ALLAH MAHA BESAR... ALLAH MAHA BESAR .. biarlah nyawaku diambil lembaga ini dan selamatkanlah nyawa rakan-rakanku diatas kapal ini.. tengahku bertarung nyawa dedepan kapal terdengar pula dibelakang suara yang ramai melaungkan Azan.. dan sekali gus didalam kapal itu bergema Azan.. selesai Azan telingaku seperti jelas terdengar dari mana datangnya tetapi dekat di telinga satu ayat berbunyi " Wa ja ‘alna mim baini aidihim saddaw wa min kholfihim saddan fa agsyaina hum fa hum laa yubsiruun " diulang banyak kali dan sememangnya jelas di anak telinga ini dan dengan sepontan aku mengikutinya dan krew2 yang hampir pon melafazkannya dengan izin Allah segala kabus hitam hilang dari pandangan termasuk kapal santa maria yang berada seiring dengan kami diikuti pula cahaya matahari yang terang seperti menghalau kabus2 hitam itu terus menguasai lautan. pusaran air juga hilang dari pandangan yang terlihat hanyalah sebuah lautan yang membiru. aku melutut kesyukuran dengan peluh membasahi seluruh tubuh menadah tangan sambil berkata " TIADA SANGSI LAGI ENGKAULAH MAHA PENCIPTA DAN PENYELAMAT KAMI YA ALLAH SYUKUR KEHADRATMU" krew2 yang lain memapahku ke dok kapal kerana menyedari bertapa tidak bermayanya aku.

Keadaan pulih seperti biasa ramzul dan bahtiar seperti tidak percaya dengan apa yang aku lakukan diatas kapal ini dan tak seberapa lama kemudian kapal kami tiba di pelabuhan bahamas dengan penuh cerita yang terjadi dan mereka juga memahaminya melihat situasi kami yang sedikit tidak teruurus. apabila barang2 kargo di serahkan kami bermalam hampir tiga hari di bahamas macam-macam cerita yang kami dengar dari mulut penduduk itu sendiri dimana perkara yang sama pernah terjadi kepada kapal yang lain dan yang bernasib baik lepas yang tidak akan hilang begitu sahaja. lautan atlantik pernah digelar seperti jalan mati oleh penjelajah lama yang bernama kapten columbus seorang kapten yang pernah mengemudi kapal santa maria yang kami jumpai di tengah lautan atlantik. perjalanan pulang kami tempuhi dengan selamat apabila kebanyakan krew kapal berwirid dan berzikir. kami juga berjemaah beramai2 ditengah2 kapal bacaan yassin juga tidak terlepas dan apabila dibaca ayat 1-9 yassin itulah dia ayat yang didengar dicelah2 telinga semasa berhadapan dengan musibah yang terjadi. yang baiknya apabila ahli pasukan keselamatan yang berbangsa sigh mahu memeluk islam kerana melihat kebesaran yang benar dari Allah yang Maha Esa sehingga terbuka pintu hatinya utk memeluk islam. syukur alhamdulillah.. perjalanan kami selamat ke tanah air selepas 3 minggu belayar dari bahamas dan membawa pengalaman yang tak ternilai semasa berada di lautan Atlantik.. ALLAH MAHA BESAR... ALLAH MAHA BESAR.. wassalam...

Awas!!!Kisah Ini Berlaku Di Ampang


Awas!!!Kisah Ini Berlaku Di Ampang


Kisah ini berlaku di ampang. Kalau hati Tisu mohon jangan teruskan membaca ye. Ada seorang kawan ini seorang salesman kereta, bercinta dengan seorang anak jutawan di Area Bukit Antarabangsa. Malangnya, percintaan ini ditolak kerana dia ni seorang salesman kereta sahaja..

Satu malam, mereka bercadang untuk melarikan diri. Selepas berjaya melarikan diri, bapak perempuan ini sedar akan kehilangan anak perempuan kesayangan dan telah membuat laporan polis dan juga telah membuat iklan di akhbar tempatan dengan mengatakan dia akan menerima teman lelakinya itu jika dia balik ke rumah.

Bila mendengar berita ini, perempuan itu balik ke rumahnya di bukit antarabangsa dan keluarga pihak perempuan itu pun menerima lelaki ini dengan seadanya.

Enam bulan kemudian, mereka bercadang untuk berkahwin dan persiapan untuk majis perkahwinan itu sedang disediakan. Nak dijadikan cerita, Semasa lelaki ini pergi membeli Kentucky kat Ampang Point, dia kena langgar kereta di hadapan perempuan tersebut dan keesokan harinya lelaki itu pun dikebumikan.
Kejadian ini amatlah menyedihkan perempuan tersebut kerana tinggal beberapa hari sahaja lagi perempuan itu hendak berkahwin dengan lelaki kesayangannya.
Pada satu malam, ibu perempuan ini mendapat mimpi, seorang nenek tua meminta untuk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. Tapi, ibu perempuan tersebut tidak mengendahkannya.

Malam berikutnya, Ayah perempuan tersebut pula menerima mimpi yang sama iaitu seorang nenek tua meminta untuk membersihkan percikan darah di baju pengantin perempuan itu, kalau tidak, sesuatu yang akan buruk akan berlaku. akan tetapi, ayah perempuan tersebut jugak tidak megendahkannya.

Malam ke tiga, perempuan itu pula menerima mimpi yang sama seperti ayah dan ibunya dan diceritakan mimpi tersebut kepada kedua ibu dan ayahnya. Dalam ketakutan yang amat sangat, dia pun pergi membasuh baju itu dan macam mana kuat dia basuh pun, darah tetap ada...

Malam keempat, dia mendapat mimpi yang serupa.. Seorang nenek tua menyuruh dia membasuh darah itu bersih-bersih dan jika tidak, malang akan menantinya.. Bila bangun, perempuan itu pun terus menyental baju tersebut sehingga kain tersebut menjadi haus, akan tetapi, darah itu tetap adaa...
Keesokan harinya, perempuan itu terkejut apa bila pintu belakang rumahnya di ketuk bertalu-talu dan munculah nenek tua tersebut dan perempuan itu pun pengsan..

Setelah terbangun dari pengsan, lalu nenek tua itu pun menghulurkan benda yang berwarna biru... Perempuan itu bertanya kepada nenek tua itu "apa ini...?"  Ni lah Sabun Basuh Dynamo, letakkan sedikit dan kotoran akan hilang... err..yg ni adalah pakej percubaan aja, kalau nak yang besar, beli kat kedai.....

Msty tekun kan korang bacakan ?

jangan marah ..ye..seyum.. wakawakawakaaaaa..

Amaran!!!Di Larang Membaca Jika Anda Tengah Makan

Amaran!!!Di Larang Membaca Jika Anda Tengah Makan


Satu cerita aku pada form 1, di sebuah sekolah menengah untuk mereka2 yg keputusan UPSR tak bagus,(dan aku salah seorang darinya..oh..)di sebuah kelas conner lot..seorang guru sedang membaca buku teks dengan suara yg lantang di hadapan murid2 yg khusuk mendengar..guru itu membaca sepatah2 perkataan…aku yg mengambil posisi di belakang sekali mengalami kebosanan..aku di ancam mengantuk..untuk mengelakkan aku jatuh tidur..aku me’lombong’..

Supian(macam nama sebenar) juga dalam posisi boring gila..dengan tangan menongkat dagu...matanya memandang pada belakang Fatimah(bukan nama sebenar)..sesekali air liurnya meleleh…aku menahan ketawa bila melihat dia terkejut manusia kerana air liurnya jatuh ke permukaan meja….

“Kau nak tengok ‘pedang’ kecil tak?”

bisik aku perlahan ke telinganya..

“mana?”..tanya dia, nampaknya seakan berminat.

Lalu aku meletakkan ‘pedang’ kecil di hujung jarinya..dia mendekatkan ‘pedang’ kecil itu ke matanya..dia menilik berkali2, sesekali menggetel ‘pedang’ kecil itu..

‘Pedang’ kecil itu bersaiz 8 mm panjang dan berdiameter 1mm lebih kurang..

“pedang…?” aku terdengar suaranya berbisik sambil matanya di bulat2kan sebesar2nya sambil mendekatkan lagi ‘pedang’ kecil itu ke matanya..
tiba2 dia menjerit dengan kuatnya:

TAHI HIDUNG!!!!!

Aku terkejut, dia terkejut, F├ítimah turut terkejut, cikgu lagi terkejut, seluruh kelas di siluputi kejutan…
Cikgu suruh dia cerita..dia cakap takde apa2…
“kenapa kamu menjerit: tahi hidung?” Tanya cikgu..
aku menahan ketawa..air mata berahi meleleh dipipiku..lawak..sengguh lawak…
dan si supian ni tak cerita kerana cover malu..ha ha ha!
Supian, kiranya kau terbaca blog ini..aku nak mintak maaf sangat2..Aku dah mintak maaf kat engkau dulu..la ni aku nak mintak maaf lagi…

Maafkan aku kawan
Maafkan aku wahai makhluk tuhan…

(moral: bila korang gentel tahi hidung, ianya terbentuk seakan2 sebilah pedang)

NIKMAT KOREK HIDUNG

Korek hidung adalah di antara nikmat Allah pada manusia…baru jap tadi aku korek hidung..aku terfikir..:

apakah tujuan dan rahsia Tuhan menciptakan tahi hidung?..lalu timbul soalan..

-benarkah tahi hidung rasanya masin?

-Bagaimanakah sunnah mengorek tahi hidung?

-Jari manakan yg lebih afdal?

-Apakah hukumNya mengorek hidung dalam masjid?

Semua soalan2 tu aku tak tahu jawapannya..oh..betapa jahilnya aku…kepada korang yg tahu, silalah bagitahu-OK!

Masa aku kecik..aku cukup suka korek hidung..aku rasa kecewa bila tahi dalam hidung habis…dan bila aku tahu dalam shurga boleh mintak apa saja..aku yg berumur 10 tahun waktu tu..bercita2 apabila masuk shurga nanti ingin dikurniakan hidung yg tahi hidungya tak pernah habis-habis..maka bolehlah aku korek hidung puas-puas ha ha ha ha!
Sekali Allah bagi ilham pada aku…akan tujuan di ciptaNya tahi hidung..
Jeng jeng jeng!

RAHSIA DI SEBALIK TAHI HIDUNG

Korang perasan tak? Tahi hidung ni datang dari mana?..
Dari habuk2 yg bertebangan dan terlekat di bulu2 hidung yg mana setelah berkumpul lama atau lama- kelamaan, maka akan terbentuklah makhluk yg dinamakan tahi hidung…(maaf, aku jahil sains, aku aliran vokasional…mungkin tak tepat, penerangan ini..oh)…

Apa yg aku nak bagitahu adalah , ada makhluk yg tak dapat korek hidung walaupun tahi hidung penuh dalam hidungnya…siapakah makhluk tu?

itulah mayat!, yg mana bila masuk dalam kubur, tanah akan masuk ke dalam setiap rongga tubuhnya..bermakna, apabila korang korek hidung, itu bermakna korang masih hidup, masih boleh buang tanah yg masuk dalam hidung..dan masih sempat untuk buat amal soleh!

Jadi time korang korek hidung tu..ucapkanlah..

“alhamdulillah, hari ni masih sempat aku korek hidung..masih sempat aku buat amal kebaikkan..akan tiba nanti, bila hari aku menjadi mayat..aku dah tak boleh korek hidung..oh..hambaMu bersyukur dengan nikmatMu ini ya Allah..oh…(amin)”

3 JENIS MAYAT

bercerita pasal mayat, tahukah korang bahwa ada 3 jenis mayat dalam dunia ini…2 di antaranya memang kita akan jadi, dan satu di antaranya tak boleh jadi..err..maksud aku, memang celaka bila jadi mayat yang ketiga tuh!memang kecelakaan dalam hidup di dunia dan akhirat jika jadi mayat no 3 tuh…apakah 3 jenis mayat2 itu?

Jenis Mayat Pertama:

Mayat kekal.

Ni semua org akan jadi, macam selalu aku cakap:

Semua orang akan menjadi Mayat . Kalau korang kaya, korang akan menjadi Mayat orang Kaya, Kalau korang miskin, korang akan menjadi mayat orang miskin. Mayat tempatnya dalam tanah, dan kubur akn hisap darah korang!Ha Ha Ha!

Ada dua cara nak tahu hakikat mayat kekal ini..:

1-kalau tangannya dalam keadaan sedang mengengam, cuba korang lurutkan tangannya perlahan2..maka korang akan dapati tangannya akan terbukak terus dan tak akan mengengam lagi, mengikut teori sains, keadaan ini berlaku disebabkan motor2 pada otot tangannya telah terputus hubungan dengan otak yg mana sel2 otaknya telah mati akibat tiada mendapat darah/udara yg sepatutnya di hantar oleh jantung disebabakan jantung juga telah berhenti berdenyut..bla bla bla (jangan ponteng kelas sains), akan tetapi mengikut pakar ugama bahawa, tangannya terbukak terus apabila dilurutkan adalah kerana hatinya sudah tidak cinta lagi kepada dunia…senang cakap: kau nak harta aku?,..ambiklah..aku dah jadiiiii mayat.(pun).

2.cara kedua nak tahu mayat ni kekal atau tidak, korang sepak punggungnya sekuat2 hati korang..kalau tak bangun gak..memang sahlah bahawa sipulan adalah mayat kekal.

Jenis Mayat kedua

Mayat sementara

Ni pun semua org akan jadi, bila kita letih..mata mengantuk, aku nak tidur..ha! tidur adalah saudara kepada mayat…org yg tidur adalah mayat sementara..hari2 korang bersaudara ngan mayat, buat donno jer..ingat! org yg paling bijak adalah org yg mengingati mayat, er..maksud aku: mengingati mati.

Ada dua cara nak tahu hakikat mayat sementara ini..:

1-kalau tangannya dalam keadaan sedang mengengam, cuba korang lurutkan tangannya perlahan2..maka korang akan dapati tangannya akan kembali mengengam, mengikut teori sains, keadaan ini berlaku disebabkan motor2 pada otot tangannya masih membuat hubungan dengan otak yg mana sel2 otaknya masih hidup akibat mendapat aliran darah yg lancar di hantar oleh jantung yg masih berdenyut..bla bla bla (jangan ponteng kelas sains), akan tetapi mengikut pakar ugama bahawa, tangannya kembali mengenggam apabila dilurutkan adalah kerana hatinya masih cinta kepada dunia…senang cakap: kau nak harta aku?,..nak mampos, ambiklah..langkah mayat aku dulu!ha ha ha!

2.cara kedua nak tahu mayat ni sementara atau tidak korang sepak punggungnya sekuat2 hati korang..pasti bangunlah sipulan ini..ha ha ha! .nak lebih best, korang pijak kepala dia…dah azan subuh pun masih tak bangun!!!!

Nota: Sebarang kejadian yg tidak diingini berlaku ketika korang menjalankan eksperimen di atas adalah bukan tanggung jawab penulis..harap maaf, he he he.

Jenis mayat ketiga

Hati mayat..

Dalam hadith bagitahu ‘hati mati’..ni paling bahaya..sebab, walaupun ustaz ceramah atau aku yg bukan ustaz tulis panjang berjela2, tapi kalau hati dah jadi mayat, sedikitpun tak akan bagi kesan..kerana peringatan itu hanyalah bermanfaat untuk org2 yg beriman…org cam gini kalau Nabi sendiri datang dan bagi peringatan pun, hatinya tetap akan menolak..macam abu jahal, macam firaun, Haman, Namrud, Qarun dan macam setan!!!

Antara ciri2 org yg hatinya mati adalah mempunyai pendirian salah yg tetap…aku ulangi:

MEMPUYAI PENDIRIAN(salah) YANG TETAP…

Macam abu jahal, bila Nabi Allah belah bulan atau buat batu lahirkan unta…apa dia cakap?

“Oh..hebatnya sihir engkau,”

“Itu sahaja?”

Orang yg hatinya mati, bila ada makhluk Tuhan yg tampil untuk tegur dia, maka dia mulalah pandang si penegur atas-bawah, dan sekiranya si penegur ada sedikit keburukkan…maka dia membuat kesimpulan: KAU TAK LAYAK TEGUR AKU..!

Macam setan yg benci di tegur…walaupun Allah yg menegur..nauzubillah…! inilah tanda hati yg mati..(oh..Tuhan, selamatkanlah kami dari penyakit hati)

Setiap org perlu kepada “penyedar”…walaupun ia seorang Nabi…apatah lagi aku, korang dan semua ummat manusia..sangat perlu kepada ‘penyedar’..dan penyedar yg paling baik adalah diri sendiri…di sini aku ucapkan ribuan terima kasih kepada mereka2 yg secara tidak langsung menjadi ‘penyedar’ aku…oh..terharunya..

Penyedar adalah manusia biasa yg mempunyai kesilapan juga…maka memang satu larangan ugama supaya kita tidak melihat kepada penyedar semata2, tapi lihatlah apa yg mereka sedarkan…

Jadi hari ini penyedar korang bukanlah aku, tapi adalah tahi hidung..ha ha ha!

“Ya Allah, Tuhan yg membolak balikkan hati manusia… janganlah kau matikan hati kami, setelah Kau beri petunjuk..tolonglah kami Ya Allah”

ps: “alhamdulillah, hari ni masih sempat aku korek hidung..masih sempat aku buang tanah dari hidung…masih sempat aku buat amal kebaikkan..akan tiba nanti, bila hari aku menjadi mayat..aku dah tak boleh korek hidung..aku dah tak boleh buang tanah dari hidung..oh..hambamu bersyukur dengan nikmatMu ini ya Allah..oh…(amin)”

(benarkah tahi hidung rasanya masin?)

Jangan Panik Jika Minyak Kereta Dah Menyala di Julat E

Jangan Panik Jika Minyak Kereta Dah Menyala di Julat E



Jangan panic jika indicator fuel anda menyala di julat E.

AUTOMOTIVE ENGINEERING

Menurut Dato' Ir Hj Mohamad b Dalib (Pengarah Kejuruteraan Automotif JPJ) melalui sedutan di radio IKIM FM Isnin lepas :

1. Tangki kenderaan mempunyai rizab minyak sebanyak 4.5 liter selepas penunjuk aras minyak melepasi 'E' tidak kira apa jenis kuasa kuda (cc) atau jenis enjin. Dengan simpanan sekitar 4.5 liter ini, kenderaan masih mampu berjalan sejauh sekurang-kurangnya 60km. E bukan bermaksud Empty tapi ia bermaksud Enough.

2. Jika pendingin hawa dipadamkan (off), ia mampu memberi tambahan lagi 10km.

3. Tambahan lagi 10km jika anda memandu sekitar kelajuan 50km/jam secara konsisten.

*Nota - Simpanan atau rizab minyak sebanyak 4.5 liter adalah piawaian yang dikeluarkan oleh standard antarabangsa.

sumber

Nazri Aziz Mahu Keahlian Umno Muhyiddin Digantung

Nazri Aziz Mahu Keahlian Umno Muhyiddin Digantung


Datuk Seri Nazri Aziz, Ahli Majlis Tertinggi Umno akan membuat cadangan agar keahlian timbalan presiden parti itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin digantung pada mesyuarat tertinggi (MT) parti akan datang .

Ini katanya, berikutan serangan berterusan Muhyiddin yang dianggap melampau ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga adalah presiden Umno.

“Beliau kena ingat bahawa beliau bukan ahli biasa. Beliau adalah timbalan presiden.

“Mengikut perlembagaan parti, beliau sepatutnya membantu presiden.

“Bagaimanapun, saya berpendapat kali ini beliau sudah melampau,” kata Nazri yang juga adalah menteri pelancongan yang dipetik portal The Star Online.

Beliau juga mahu parti itu bertindak keras ke atas Muhyiddin kerana lantang membidas pemimpin Umno secara terbuka.

Menurut Nazri Muhyiddin juga seharusnya berundur jika tidak lagi boleh bekerja dalam satu pasukan.

"Jika beliau fikir dirinya (adalah) betul, beliau sepatutnya letak jawatan dan lawan secara terbuka.

"Saya fikir tindakannya kali ini agak keterlaluan,” katanya yang dipetik portal itu.

Muhyiddin pada Sabtu lalu ketika berucap pada satu majlis di Port Dickson mengingatkan MT Umno supaya jangan sekali-kali berani untuk mengambil tindakan terhadapnya jika tidak mempunyai bukti.

"Saya nak ingatkan setiausaha agung dan semua yang berada di atas, jangan berani-berani mahu ambil tindakan ke atas saya melainkan cukup bukti menyatakan apa saja yang saya lakukan salah dari segi pandangan dan perlembagaan," katanya.

Muhyiddin digugurkan daripada jawatan timbalan perdana menteri pada Julai 2015 selepas menyuarakan pandangan kritikal terhadap operasi 1MDB dan ‘derma’ RM2.6 bilion dalam akaun bank peribadi Najib.

sumber

“Ada ke yang nak baca apa aku tulis ni”?

Sunday, 21 February 2016

Segmen Bloglist Azhafizah.com Mar & Apr 2016

Tak lama nak masuk bulan March, makanya senarai bloglist untuk January & February akan bertukar bila masuk bulan March. So nak cari bloglist baru untuk March dan April. Jemput sertai Segmen Bloglist Azhafizah.com Mar & Apr 2016.
Klik banner untuk sertai  Segmen Bloglist Azhafizah.com Mar & Apr 2016
Segmen simple sangat. Cuma perlu buat entry dan copy & paste je. Pemilihan 10 blog melalui random.org.

TAMAT : 28 FEBRUARY 2016

Langkah Penyertaan Segmen
1. Buat entry bertajuk : Segmen Bloglist Azhafizah.com Mar & Apr 2016
2. Copy & paste coding dalam kotak bawah ni di ruangan HTML entry
3. Publish dan tinggalkan link entry dalam kotak komen di entry asal Segmen Bloglist Azhafizah.com Mar & Apr 2016

Terima kasih atas sokongan semua ^__^

Mudahnya buat duit dengan 8Share.

http://ift.tt/1MGDfea

Mudahnya buat duit dengan 8Share. Rasanya aku baru je cashout duit 8Share ni. Walaupun tak banyak, tapi itulah duit pertama aku sejak melibatkan diri dalam blog ni. Aku bukanlah blogger sepenuh masa yang dapat income riban-riban hanya dengan blog. Dapat RM50 pun dah rasa bersyukur sangat daripada tak dapat langsung. Kan?

8share Malaysia Penipu.

Aku kurang pasti bila ada yang cakap pasal 8Share ni menipu. Mungkin disebabkan mereka merasakan mereka sudah iklan semua iklan yang ada pada 8Share tapi mereka tidak memperolehi apa-apa income darinya.

Suka aku ingatkan ya, 8Share juga mempunyai syaratnya yang tersendiri. Mana-mana medium pengiklanan di internet juga mempunyai syarat yang tersendiri. Jangan sesekali lakukan "fraud click" kerana ianya sememangnya salah. Kalau dengan Adsense, habislah. Silap-silap terus kena block. adoi!

Orait. berbalik kepada tajuk utama aku, Mudahnya buat duit dengan 8Share ni. 8share Adalah boleh dikatakan satu-satunya medium pengiklanan blog yang menawarkan bayaran yang tinggi pada 1 klik. Untuk 1 klik pada setiap iklan yang korang kongsikan, 8Share akan bayar RM0.20! Kira tinggi la tu kan? Ada medium pengiklanan lain yang bayar dalam beberapa sen sahaja bagi 1 iklan yang di klik. Ish!


http://ift.tt/1MGDfea

Korang nampak tak jumlah tu? Dah berjumlah RM4.80 dengan tambahan RM1.00. Walaupun tak banyak tapi ianya menunjukkan peningkatan yang agak tinggi pada aku. Rasa macam cepat je naik. Seronok pula hati ni. Hehehe. Kalau nak cashout, kena tunggu jumlah tu cecah RM50. Ini kalau aku rajin lagi share iklan dari 8Share, confirm hujung bulan ni leh cashout macam sesetengah blogger yang lain. Tapi jumlah ni tak sama dengan diarang lah, ada blogger yang dapat ratusan ringgit dengan 8Share ni. Aku bukan tipu ya, cuba korang cari. Memang ada blogger yang dapat banyak income dari sini.

Yang sebenarnya, boleh kalau nak dapat macam blogger lain tu. Tapi aku kena buanglah sifat malas yang ada dalam diri aku ni. Dah tau diri malas tapi ada hati nak dapat income besar dari blog, memang tak lah kan? Hehehe. Tapi kan, ikhlas aku cakap, tak susah mana pun nak buat iklan dengan 8Share ni. Diarang siap bagi korang ayat lagi macam mana nak buat iklan, kalau dah takda idea sangat, guna je ayat yang diarang kasi tu. Ha, mudah kan?

Aku kongsikan dengan korang, contoh-contoh iklan daripada 8Share. Korang boleh tengok dekat sini < Contoh iklan 8share & cara kongsikan di laman sosial>

Cara Buat Duit Dengan 8share.


Aku paling suka bila orang tanya, macam mana nak Buat Duit dengan 8share ni. Jawapan aku mudah je. Iklankan dekat blog dan facebook. Sebab itu jelah jawapan yang kebanyakkan orang akan kasi. Tapi apa yang kebanyakkan orang taknak kasitau adalah, macam mana nak beriklan dengan betul. Ha! Kalau kena dengan cara yang betul, silap-silap bukan ratus, ribu pun boleh dapat. Yeker? Hahaha.

Orait. orang kita, eh tak nak guna istilah orang kita, orang malaysia ni, mereka suka dengan ayat-ayat yang membuatkan mereka tertanya-tanya. Bila mereka tertanya-tanya, mereka akan terus klik iklan tu. Ha! lagi satu, nombor! Biasakan diri korang untuk gunakan nombor-nombor ganjil. Aku sendiri tak pasti kenapa ganjil dan bukannya genap. Tapi betul tau, orang akan lebih tertarik dengan tajuk-tajuk yang menggunakan nombor ganjil. Tak percaya, cubalah.

Cara Daftar 8share


Dah penat-penat bercerita pasal Buat Duit Dengan 8share ni, kenalah kasitau juga macam mana caranya nak register 8Share ni. Sebelum tu, korang kena tahu ya, 8Share ni ada banyak, ada 8share Indonesia, ada 8share Philippines, jangan tersilap register ya! Korang tengok dekat url dulu, pastikan ada MY dekat belakang, itu menunjukkan korang register dekat 8Share Malaysia.

Atau cara yang paling senang, korang klik je dekat URL ni. <http://ift.tt/1QaPFMK; dan isikan detail yang diperlukan. Yang paling penting, nama mengikut kad pengenalan dan no akaun bank. Jangan letak no akaun bank orang lain sudahlah yer. hehehe. Selepas itu, selamat beriklan dan menikmati income dari blog! hehehe.

Tips Sebelum Beli Iphone Secondhand



Tips Sebelum Beli Iphone Secondhand


1) Paling utama check status Apple ID pastikan di ruangan Icloud tiada emel owner. Jika ada minta seller supaya sign-out dahulu. Jika seller beri pelbagai alasan untuk tidak sign out Apple ID jangan beli walaupun seller offer harga murah.

2) Check Touch Screen & display
Caranya drag icon application ke seluruh permukaan skrin untuk pastikan semua 'touch point' berfungsi dengan baik.
Jika display kelihatan warna putih kekuningan di sekeliling bahagian tepi skrin kebiasaannya Iphone pernah dimasuki air@lembapan.

3) Check semua button volume, vibrate/ringer, On Off dan Home button.
- Untuk Iphone 4@4S pastikan imej 'volume bar' keluar semasa menekan button volume up/down. Jika imej volume bar tidak kelihatan bermakna ada kerosakan pada charging port.
- Untuk Iphone 5S @ 6 pastikan function Thumb Print berfungsi.

4) Check loud speaker (buzzer)

5) Check line (carrier) & data dengan masukkan simkad. Lihat pada Coverage bar pastikan ada 3G/4G. Jangan beli jika coverage bar menunjukkan 'Searching' @ 'No Service'.

6) Check wifi connection.

7) Check charging port & status bateri.
Lihat pada port mengecas di bawah Iphone jika didalamnya kelihatan kotor,hijau berlumut biasanya Iphone tersebut pernah dimasuki air.
Status bateri:
Caranya turn on 'battery percentage' dan sambungkan cas pada powerbank. Biar lebih kurang 1 minit. Jika peratus bateri naik dengan cepat contoh dari 10% terus naik ke 20% @ 40% atau full charge menunjukkan bateri bermasalah.
Bateri yang sihat level percent nya akan bertambah sekitar 2% sahaja setiap seminit semasa mengecas.

8) Check Speaker & Mic dengan membuat panggilan.

Lain-lain pemeriksaan termasuklah:

-Check region model Iphone di ruangan setting.
Iphone keluaran Japan (J/A) dan Korea (KH/A) tak boleh silent shutter kamera.
Ada juga sesetengah model import refurbish tak support rangkaian 4G. Seeloknya cari Iphone set Malaysia (MY) ataupun Singapore (ZA).

-Pastikan kedudukan skrin Iphone berada rapat pada body. Jika skrin renggang@terangkat kemungkinan berpunca daripada bateri kembung ataupun Iphone tersebut pernah jatuh.

-Lihat juga pada dua biji skru kecil di bahagian bawah Iphone adalah sama jenis dan masih elok. Tujuannya nak elakkan terbeli Iphone yang dah pernah baiki macam macam.

-Goncang Iphone tepi telinga anda. Jangan beli jika ada bunyi. Semua komponen original dalam Iphone dipasang dengan baik dan kemas.

Pendek kata jadilah pembeli Iphone yang cerewet supaya anda tak rugi.


sumber

Pencapaian PM Menjadi Kebanggan Rakyat Pahang dan Pekan

Pencapaian PM Menjadi Kebanggan Rakyat Pahang dan Pekan


PEKAN - Pencapaian Datuk Seri Najib Tun Razak sepanjang 40 tahun penglibatannya dalam politik dan pentadbiran kerajaan menjadi kebanggaan rakyat Pahang, khususnya di Pekan.

Tengku Mahkkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah perjalanan Najib daripada seorang anggota Parlimen, Menteri Besar Pahang, menteri di peringkat kerajaan pusat dan akhirnya sebagai Perdana Menteri membawa nostalgia tersendiri.

"Pencapaian ini membawa nostalgia yang besar maknanya kerana 40 tahun dahulu, saya dan beliau (Najib) tidak ada rambut putih dan hari ini, rambut dan kening sudah total white (putih sepenuhnya).

"Ini menunjukkan banyak pengalaman telah dilalui beliau. Banyak turun naiknya tapi kita kena bangga banyak pencapaian yang dilakukannya," titah baginda yang turut mengucapkan tahniah kepada Najib.

Tengku Abdullah bertitah demikian semasa merasmikan Universiti Automotif Malaysia DRB-Hicom di sini hari ini, yang turut dihadiri Najib dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Majlis perasmian itu turut dihadiri Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob; Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh dan pengarah urusan Kumpulan DRB-Hicom Berhad, Tan Sri Mohd Khamil Jamil.

Pada majlis itu, turut menyaksikan Tengku Abdullah dimasyhurkan menjadi canselor pertama DHU dengan istiadat pemasyhuran disempurkan oleh Mohd Khamil.

Tanggal 21 Februari 2016 menjadi detik bersejarah kepada Najib kerana menandakan genap 40 tahun penglibatan anak sulung Tun Abdul Razak Hussein dan Tun Rahah Muhammad Noah dalam arena politik.

Najib bertanding Pilihan Raya Kecil Parlimen Pekan pada 21 Februari 1967 pada usia 23 tahun sebelum dilantik menjadi Menteri Besar Pahang pada 1982 sekaligus melakar sejarah sebagai menteri besar termuda iaitu pada usia 29 tahun. - Bernama

sumber

Penulis BLOG Wajib Mendaftar Dengan SKMM Untuk Mengawal Penulisan Fitnah dan Tidak Bertanggungjawab



Penulis BLOG Wajib Mendaftar Dengan SKMM Untuk Mengawal Penulisan Fitnah dan Tidak Bertanggungjawab


JOHOR BAHRU - Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mencadangkan undang-undang digubal supaya penulis blog wajib mendaftar dengan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) sebagai usaha mengekang bahan penulisan berunsur fitnah dan tidak bertanggungjawab.

Timbalan Menterinya, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, cadangan kepada KKMM itu bertujuan memastikan mutu bahan penulisan dalam laman blog atau pengguna laman sosial dibuat secara betul, sah, beretika serta tidak menyalahgunakan internet.

Beliau berkata KDN hanya mengawal penerbitan akhbar melalui Akta Mesin Cetak tetapi ia tidak cukup untuk mengawal penulisan blog berunsur fitnah dan tidak beretika.

"Jadi kita (KDN) hendak bantu kementerian berkaitan dalam usaha mereka menggubal undang-undang baharu bagi tujuan tersebut," katanya kepada pemberita pada majlis rumaah terbuka Terbuka Tahun Baharu Cina 2016 di Kompleks Tan Sri Mohamad Rahmat, di sini hari ini.

Beliau berkata banyak negara termasuk Singapura turut menguatkuasakan pendaftaran itu dan tidak menolak kemungkinan model yang diguna pakai di negara jiran terbabit dijadikan panduan dalam menggubal undang-undang baharu tersebut. - Bernama

sumber

Faktor Kebangkitan Turki, Erdogan Menjawab "Aku Tidak Mencuri"

Faktor Kebangkitan Turki, Erdogan Menjawab "Aku Tidak Mencuri"


Pencapaian Turki bawah pemerintahan Recep Erdogan:

- Kembalikan kelas pengajian Al Quraan dan Hadis di sekolah kerajaan secara pilihan lalu 90% anak murid memilih untuk mempelajarinya.

- meningkatkan kedudukan Turki dalam indeks negara terkaya di dunia dari anak tangga 27 ke anak tangga 17.

- Meningkatkan jumlah pertukaran perdagangan: dari U$D 250 bilion ke U$D 780 bilion.

- Meningkatkan purata pendapatan individu dari U$D 3,300 ke U$D 11,000.

- Turki telah mecipta kereta kebal, kapal laut perang, pesawat tanpa pemandu, dan satelit untuk tujuan ketenteraan yang pertama.

- Dalam 9 tahun kebelakangan ini Turki telah membina 89 Sekolah dan 510 Hospital baru.

- Hutang yang ditanggung oleh Turki untuk dibayar kepada Tabung Kewangan Dunia: dari
U$D 23,5 bilion ke U$D KOSONG !

Apabila Erdogan ditanya bagaimana beliau boleh mencapai Revolusi Ekonomi yang menyeluruh, beliau menjawab:

AKU TIDAK MENCURI !!!


sumber

Warkah Dari Belia Buat TPM Kesayangan Rakyat Malaysia


Warkah Dari Belia Buat TPM Kesayangan Rakyat Malaysia


Dengan alasan 'belia pemalas' dan anak beliau pula melontar kata kata seolah dirinya well educated level dewa.Jom Baca warkah dari belia malaysia kepada TPM






sumber

PM Dipuji Orang Ramai Kerana Kesabaran Beliau

PM Dipuji Orang Ramai Kerana Kesabaran Beliau


Datuk Seri Najib Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia  mungkin dipuji oleh ramai orang kerana kesabaran beliau, satu sifat yang beliau sendiri akui dimilikinya.

Tetapi di bawah semua kesabaran dan sifat toleransi yang dikatakan itu, Najib mengakui bahawa beliau juga ada hadnya dan akan bertindak kalau ia melampaui batas.

Bercakap di majlis memperingati 40 tahun penglibatan beliau dalam politik, Najib menjelaskan bahawa keupayaannya untuk meneruskan kerjanya dalam politik mungkin disebabkan oleh sifat kesabarannya.

"Tetapi saya nak bagitau, saya penyabar tetapi ada had juga.

"Jangan fikir boleh buat sesuka hati. Jangan fikir saya tak akan bertindak kalau melampaui batas," katanya di majlis itu anjuran Kelab Sahabat Najib Razak (N87).

Najib menegaskan bahawa apabila beliau bertindak, "ia mestilah berdasarkan kepada fakta, parti dan kerajaan".

Walaupun tidak menyebut sebarang nama, tetapi beliau dengan jelas merujuk kepada pengkritiknya dalam Umno.

Selepas kritikan semakin meningkat terhadap pengendalian Najib dalam krisis 1MDB, bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas menteri Datuk Seri Shafie Apdal telah dipecat daripada jawatan masing-masing pada tahun lepas.

Manakala bekas menteri besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir juga disingkirkan daripada jawatannya sebagai menteri besar dan pengerusi badan perhubungan Umno negeri kerana kritikan yang sama terhadap Najib.

Manakala Gabungan Ketua Cawangan Umno Malaysia (GKCM), pula sedang menunggu tindakan disiplin daripada parti kerana mendesak pengunduran Najib.

Sementara itu, Najib berkata kalau hendak menegur, ada tempat dan caranya untuk berbuat demikian.

"Jangan tegur merosakkan parti. Dah lah cukup dengan musuh di luar.

"Jangan pula ada musuh dalam selimut, musuh dalam seluar lagi teruk," katanya.

Najib juga menegaskan bahawa beliau tidak pernah cuba untuk "menjatuhkan" sesiapa semasa pemilihan parti.

"Bila ada kekosongan baru tawarkan diri untuk bertanding."

Najib juga berkata bahawa beliau tidak pernah membeli undi untuk mendapatkan sokongan ahli parti.

"Kalau tak percaya, tanyalah (Timbalan Perdana Menteri) Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi. Beliau adalah setiausaha politik saya pada tahun 1986," kata Najib.

Mengambil contoh pemilihan parti pada tahun 1993, Najib berkata terdapat mereka dari pasukan Wawasan yang cuba untuk berbuat demikian dan pada hari ini cuba menunjukkan "moral yang tinggi".

Katanya, beliau diberitahu oleh Allahyarham Datuk Jamaluddin Jarjis mengenai apa yang berlaku.

"Saya punya jawapan, Allahyarham Tun Abdul Razak bina parti Umno, saya takkan jadi anak yang merosakkan parti," katanya.

sumber




Saturday, 20 February 2016

Perang Dunia Ketiga sudah bermula!

http://ift.tt/1MGDfea


Perang Dunia Ketiga sudah bermula! Nampaknya dah banyak cerita mengenai Perang Dunia 3 ini di kongsikan samada di blog mahukan di facebook. Banyak juga gambar-gambar yang dikongsikan. Aku sebenarnya sedikit takut dengan cerita ini. Ini adalah kerana bacaan-bacaan aku dari blog ke blog yang menafsirkan mengenai perang yang dikatakan perang terakhir di muka bumi!

Perang Dunia Ketiga Rusia

Perang Dunia Ketiga ini dikatakan di antara beberapa negara dengan negara syria. Kita semua sudah sedia maklum dengan apa yang berlaku di syria kini. Dah banyak gambar yang dikongsikan di media massa. Aku tak mahu kongsikan gambar-gambar tersebut di dalam blog ceritaejoy. Jika kalian mahukan, kalian boleh search sahaja Konflik Suriah Dan Akhir Zaman.

Baiklah, dalam pada aku sedang menulis mengenai cerita Perang Dunia Ketiga ini, dikatakan juga pertempuran sedang berlaku! Itu aku kurang pasti kerana aku sekadar membaca melalui laman sosial dan bukannya berada di lokasi pertempuran. Cuma apa yang aku ingin kongsikan adalah mengenai kisah Perang Syria 2016 ini yang dikatakan Perang Syria Tanda Kiamat semakin hampir.


Perang Dunia Ketiga Menurut Islam



“Rasulullah SAW bersabda “Rencana ALLAH SWT untuk kebangkitan islam akhir zaman telah berlaku zaman kenabian atas kamu, maka berlakulah zaman kenabian itu sebagaimana yg ALLAH SWT kehendaki. Kemudian ALLAH SWT mengangkat zaman itu. Kemudian …berlakulah zaman kekhalifahan (Khulafa’ur Rasyidin) yg berjalan seperti kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana ALLAH SWT kehendaki. Kemudian ALLAH SWT mengangkatnya pula. Kemudian berlakulah zaman penindasan dan penzaliman (pemerintahan liberal/diktator/demokrasi) dan berlakulah zaman itu sebagaimana yg ALLAH SWT kehendaki. Kemudian berlaku pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan nabi Isa AS) yg berjalan di atas cara hidup zaman kenabian.” kemudian baginda nabi SAW diam.” [HR. Ahmad) ﴾ Ath Thariq:15 ﴿.

Banyak cerita yang dikongsikan yang mana, berceritakan mengenai 3 peperangan besar yang berlaku di dalam dunia. 2 darinya sudahpun berlaku dan ini dikatakan perang yang terakhir sebelum segala macam petanda akhir zaman berlaku. Aku bukanlah ustaz mahupun ulama yang hebat bercerita mengenai agama. Cumanya dari mata kasar aku sendiri, sudah banyak petanda akhir zaman yang berlaku di zaman ini.


Tanda Akhir Zaman Dalam Al Quran.


Cerita mengenai kiamat, ianya terbahagi kepada 2 iaitu Kiamat Kecil (Sugro), kiamat yang hanya terjadi pada individu atau dalam wilayah tertentu, contoh kematian, bencana alam dll dan Kiamat Besar (Qubro), kiamat yang terjadi di alam semesta sebagai tanda berakhirnya kehidupan dunia.

Mengenai apakah tanda-tanda kecil kiamat yang dikatakan sudah pun berlaku itu, kalian boleh cari di google. boleh sahaja gunakan kata kunci Tanda Kecil Kiamat Menurut Islam. Apa yang boleh aku katakan, ianya hampir lengkap kerana semuanya sudahpun terjadi. Ini yang menakutkan bukan sahaja aku malah hampir semua orang.


Ulama-ulama juga banyak menceritakan mengenai hal ini di dalam ceramah mereka kini. Apakah keterlaluan jika aku katakan kehidupan di dunia kini semakin huru hara? Nyawa manusia semakin tidak bernilai? Manusia berbunuh-bunuhan di sana sini. Hinggakan kita merasakan berita itu seperti berita biasa.

Mengenai hal Perang Akhir Zaman Menurut Hadits Nabi adalah perang di mana semua orang kembali menggunakan senjata-senjata lama seperti pedang. Bukan lagi senjata-senjata moden seperti senapang dan roket. Dikatakan juga, umat yang berada di penghujung zaman akan kembali menjalani kehidupan sama seperti kehidupan manusia beribu tahun dahulu!

Jadi apa kaitan cerita aku ini dengan Perang Dunia Ketiga ni? Ya! Ianya adalah permulaan kepada kehidupan seperti yang aku ceritakan di atas! Tidakkah kalian semua menjadi gusar memikirkannya? Jika mereka yang alim merasakan terlalu takut bila memikirkan hal ini, bagaimana pula dengan kita?

Allah masih membuka ruang untuk mereka yang berdosa bertaubat. Dan aku sekadar ingin kongsikan yang mana pintu taubat tidak selamanya akan terbuka. Ada 2 keadaan di mana pintu taubat akan tertutup:

1. Ketika nyawa manusia sudah berada di kerongkong. Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah yang Maha Mulia lagi Maha Agung menerima taubat seseorang sebelum nyawanya sampai di kerongkong." (HR Tirmidzi).

2. Ketika matahari terbit dari tempat terbenamnya. Rasulullah SAW bersabda, "Barang siapa bertaubat sebelum matahari terbit dari barat, nescaya Allah menerima taubatnya." (HR Muslim).

Dan sedarlah, bila mana matahari mula terbit dari barat, maka itulah di antara petanda kiamat semakin hampir. Apa yang aku mampu kongsikan sama seperti apa yang aku kongsikan dalam entry aku sebelum ini adalah:


"Bertaubatlah kerana mungkin ajal kamu sekejap lagi"

Mangkuk hayun!


Pagi-pagi rasa macam nak marah tersangat lah marah! Baru kejap tadi aku baca dekat 1 blog rakan blogger, mengenai tindakan seorang bapa yang menikam mati anaknya kerana berang dengan tindakan isterinya meminta wang untuk membeli barang keperluan dapur! Dah kenapa!! Kalau pun dia beli barang dapur tu, untuk masuk tekak sapa?? Dan apa salah anak kecil tu?? Banyak sangat ke dia makan?? Kalau pun dia makan banyak, dia siapa? Anak kamu juga!

Sungguh aku tension benda macam ni! Kenapa mesti anak-anak yang jadi mangsa? Dan sekali lagi, bila berlaku kes macam ni, mesti ada unsur pengaruh dadah! Adoi, ramai sangat ke yang ambil dadah sekarang ni? Lupa aku nak kasitau, yang benda ni terjadi dekat negara jiran. Tapi tak kisahlah dekat mana pun dia berlaku, yang pentingnya kenapa anak yang jadi mangsa? Kenapa?


Sungguh aku rasa nak marah! Wife aku kalau marah anak aku pun, aku akan naik hantu. Walaupun itu salah anak aku. Tapi kalau ianya adalah kesalahan yang besar, aku akan biarkan sahaja wife aku marah anak aku. Tapi ikhlas di dalam hati aku, wujud 1 perasaan tak suka. Tapi tidaklah perasaan itu keterlaluan, sebab aku pun tak boleh nak manjakan anak aku sangat.

Tapi sekarang masalahnya, kau bunuh anak kau! Itu anak syurga! Kenapa kau bunuh anak kau! huh! Kenapa? Kau tikam dia bertubi-tubi! Apa kau rasa kalau orang lain pulak buat kau macam tu? dah terang-terang banyak ayat manis yang akan keluar dari mulut kau! Dan walaupun kau dalam pengaruh dadah sekalipun, kalau orang datang nak tikam kau, mesti kau akan rasa takut! Macam itulah perasaan anak kau tu! Kau tau tak?

Huh! Aku memang tak boleh baca or tengok apa-apa yang melibatkan anak kecil ni. Sungguh boleh naik hantu dibuatnya! Geram semua ada. Lagi pulak kalau melibatkan kes macam ni! Inilah yang orang cakap, kita benar-benar dah berada di dalam akhir zaman. Bila mana nyawa manusia dah tak bernilai lagi. Bila mana terlalu ramai orang gila kat dalam dunia ni! Allahurabbi! Allahurabbi! Allahuakbar!

Friday, 19 February 2016

PENCARIAN BLOGLIST THEATHRA


Lama dah tak join segmen-segmen mudah macam ni. Bila dah berjumpa, haruslah aku join ye tak? hehehe. Segmen mudah kali ini, adalah segmen PENCARIAN BLOGLIST THEATHRA. Aku pernah kongsikan apakah kelebihan blog kita apabila berada di dalam bloglist rakan lain. Oleh yang demikian, mahu juga aku cuba nasib untuk berada di dalam bloglist rakan blogger Ain Athirah nih. orait guys..Jom ramai-ramai join segmen ni dengan click link ini <PENCARIAN BLOGLIST THEATHRA>

Bertaubatlah kamu kerana mungkin ajal kamu sekejap lagi.

Jemputan menjadi penulis jemputan di blog.

Thursday, 18 February 2016

Kes bunuh diri di jitra kedah.

Lokasi Hiking paling best dan mencabar di Malaysia.

1.5 Juta Bangladesh Akan Dibawa Masuk Adalah Tidak Benar Sama Sekali



1.5 Juta Bangladesh Akan Dibawa Masuk Adalah Tidak Benar Sama Sekali


Malaysia akan membawa masuk 1.5juta pekerja Bangladesh adalah tidak benar sama sekali. Datuk Richard Riot, Menteri Sumber Manusia  menyangkal dakwaan yang negara ini akan membawa masuk 1.5 juta pekerja Bangladesh.

Bercakap pada satu sidang akhbar hari ini, Richard berkata persepsi itu adalah "tidak betul".

Sebaliknya, angka 1.5 juta pekerja Bangladesh itu sebenarnya bilangan mereka yang telah mendaftar.

Memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani semalam oleh Malaysia dan Bangladesh, katanya, adalah seperti mana-mana MoU lain.

Apabila diberitahu yang Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi adalah orang yang mengumumkan angka itu, Richard berkata beliau lebih suka "berpegang kepada jawapannya".

Katanya, beliau berpegang kepada jawapannya bahawa angka 1.5 juta itu sebenarnya bilangan pekerja Bangladesh yang mendaftar di negara ini dan bukannya bilangan yang akan dibawa masuk.

Anak TPM - Ikon Belia atau Ikon Bonggol Kaki Instagram?

Anak TPM - Ikon Belia atau Ikon Bonggol Kaki Instagram?







 Baca juga : Anak TPM Tukar Nama IG Selepas Teruk Dikecam





Powered by Jasper Roberts Consulting - Widget