Pages

komli

Thursday, 17 March 2016

Al-fatihah untuk Cikgu Adnan Abu Hassan

Adnan Abu Hassan Meninggal Dunia

Adnan Abu Hassan Meninggal Dunia : Komposer terkenal, Datuk Adnan Abu Hassan, 57, menghembuskan nafas terakhir pada jam 2.17 pagi tadi di Hospital Selayang,

Adnan Abu Hassan Meninggal Dunia

 Adnan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) di hospital berkenaan tengah malam semalam kerana serangan angin ahmar, diabetes dan kegagalan buah pinggang dan hanya bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

Jenazah Adnan akan disembayangkan di Masjid Al-Falah dan dikebumikan di Sungai Ramal, Kajang.

Keadaan kesihatan komposer yang pernah mencipta kegemilangan pada era 1980-an hingga awal dekad 2000 itu mula diperkatakan apabila dirinya dilihat lemah ketika muncul pada Anugerah MeleTOP, dua tahun lalu untuk memberi penghormatan kepada penyanyi tersohor, Datuk Siti Nurhaliza.

 Komposer berpengaruh yang pernah menaikkan nama penyanyi seperti Fauziah Latiff, Siti Nurhaliza, Misha Omar dan Liza Hanim itu dikenali menerusi karyanya yang meraih pengiktirafan termasuk Teratai Layu Di Tasik Madu, Jerat Percintaan, Bunga-Bunga Cinta serta Puncak Kasih. Sumbangan besarnya dalam industri hiburan melayakkan Adnan menerima pengiktirafan Anugerah Wirama pada Anugerah Industri Muzik (AIM) ke-17 pada tahun 2010.

-sumber Berita Harian-

Kisah tikar McD.

Tuesday, 8 March 2016

Buat malu je

Aku ni macam lelaki normal yang lain juga. Suka kat orang perempuan. Nak kekasih atau bini lawa. Orang perempuan selalu tanya, kenapa lelaki nak dekat perempuan yang cantik je. Abis tu, diorang pun kalau nampak benda cantik dan mampu beli, takkan diorang taknak sambar? Normal la tu, manusia. Btul dak?

Aku ni dah banyak kali minat kat perempuan. Tapi perempuan yang aku minat tu tak pernah suka kat aku. Sadis tol. Seingat aku, kali pertama aku cuba menguji kelakianku dengan cara memikat wanita adalah pada umur ku seawal 14 tahun. Aku dah baligh dah pun masa tu. Sebenarnya bukan aku pikat, tapi aku minta tolong kawan aku pikat untuk aku. Pikat tau pikat? Ngorat!!

Tapi, harapkan pagar. Pagar makan padi. Kawan aku yang baru berusia 12 tahun masa tu telah dengan jujurnya memberitahu bahawa dia pula yang jatuh hati dengan budak perempuan yang aku minta tolong dia ngorat tu. Kami sebenarnya bukan jumpa pun budak perempuan tu depan2. Kami call guna public phone. Zaman tu mane ada lagi handphone canggih2. Tiga tiga sekupang pun belum lagi wujud. Memang lama dah woi. Ni bukan citer bebudak baru akil baligh. In fact yang tengah menulis ni pun dah umur 33 tahun. Yang dah kawin, berumahtangga, sedang bercinta atau pernah bercinta disarankan tak payah la baca citer yang best ni. Sebab korang punyer citer sekarang lagi best dari aku.

Berbalik kepada kisah tadi. Actually no phone budak perempuan tu aku dapat daripada kawan aku jugak. Maksud aku kawan yang lain. Tak sangka pulak kawan aku yang lain tu ada kaitan sedara dengan budak perempuan yang aku minat tu. Apa lagi, alang2 dah kenal.. Aku tanya la kot2 dia ada no phone budak tu. RUpanya memang ada. Apa lagi. Aku tak tunggu, terus mintak la. Sejak tu la aku suruh kawan aku tu tolong ngorat......(kawan aku, bukan kawan aku yang lain. Faham? Tak faham sudahhh)


Diringkaskan cerita. Kawan aku tu kerap juga call budak perempuan tu. Kadang2 dalam diam2 dia call tanpa pengetahuan aku. Memang kurang asam sungguh. Satu hari tu, aku suruh dia call budak tu depan aku. Aku suruh dia pass phone kat aku . Budak perempuan tu pun sama juga sundal, dia boleh layan dengan kawan aku tu. Bila kawan aku dah pass phone kat aku, aku pun dengan nervousnya terus bertanya, ni XXX ker?  Tetibe budak tu jawab dengan nada marah. Pada hal kawan aku tu dah pernah sebut nama aku kat dia. Kawan aku tu siap cerita yang aku suka kat dia. Tapi kenapa masa aku tanya dia buat pertama kali, dia terus marah??? Aku keliru. Terus aku letak. BUAT MALU JE....


Kawan aku pun tanya aku,"dia cakap apa?" Aku pun dah tak ingat apa berlaku lepas tu. Yang aku ingat,  lepas tu bersoal jawab dengan kawan aku tu. Last2 aku pun marah dia. Sejak tu, aku tak call dah budak perempuan tu...



Masa form 5 pun aku ada berkenan dengan sorang perempuan jugak. Aku tak pernah tengok perempuan secantik tu. Memang cun gila. Tapi aku cuma boleh memendam rasa je la . Sebab 2 faktor. Pertama kerana aku dengar dia dah ada boyfriend. Yang kedua sebab walaupun sebaya, aku ni pangkat junior ja sebab aku second batch di sekolah yang penuh berprestij pada aku waktu tu. Asrama penuh beb. Asrama penuh. Penuh tak penuh tak tau la. Dah macam sardin. Tapi asrama penuh bantuan kerajaan la. Nak up juga tu. Bf dia first batch. So aku tak berani....


Abis SPM, aku sambung lagi belajar. Minat lagi dengan perempuan. Kali ni memang menjadi. Siap dapat sokongan penuh lagi daripada kawan-kawan. Aku memang tak segan dah sebab semua sama batch. Lagipun aku dengan kawan-kawan kami semua first batch. Masa tu lecturer lambat masuk. Kawan aku bagi idea mengorat dengan cara pergi ke hadapan (sebab budak tu selalu duduk paling depan, budak pandai la katakan) dan menyerahkan sekeping nota kepadanya. Aku pun follow seperti yang dirancangkan sambil diberi semangat oleh kawan-kawan di belakang. Aku cakap XXX, ni ada nota dari bla,bla, bla. Aku dah tak berapa ingat. Lepas tu, tetiba dia tersenuym sambil ketawa. Kawan2 dia pun mula riuh sebab telah dipikat oleh kumbang seperti aku . Lepas tu aku terus blah. Aku tak pasti apa perasaan aku waktu tu. gembira juga la kot sebab dapat reaksi positif macam tu.

Di luar kelas, kawan2 aku dah siap tunggu. Sebenarnya masa tu bukan semua yang nampak, sebahagian saja. Lecturer pun masih belum datang. Jadi kawan aku tu pun cerita la kat kawan aku yang lain apa yang berlaku. Sebab lepas bagi nota tu, kelas jadi hangat seketika. 'Hangat'. Bukan hangat takda air cond. Faham? Tak faham sudahhh...


Tak lama lepas tu, aku tak buat apa2 tindakan susulan. Aku hanya menunggu. Mungkin kerana peluang untuk aku mendekati budak tu kurang. Maksudnya aku kurang berpeluang la nak mengorat dan melakukan rancangan lain. Atau mungkin juga kerana aku tertunggu-tunggu , apa pula yang budak perempuan tu nak buat. Sekali tu, ada perjumpaan kat kampus. Aku tak terlibat. Tapi sorang kawan aku terlibat.




IS Cuba Culik Saya, PM dan Hishamuddin



IS Cuba Culik Saya, PM dan Hishamuddin


Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri  hari ini memberitahu Dewan Rakyat, terdapat cubaan untuk menculik Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada tahun lalu oleh kumpulan militan Daesh.

Kumpulan pengganas tersebut turut menjadikan beberapa orang pemimpin tertinggi negara sebagai sasaran mereka untuk diculik.

"Kumpulan ini (Daesh) turut menjadikan beberapa orang pemimpin tertinggi negara sebagai sasaran mereka untuk diculik.


"Pada 30 Januari 2015 seramai 13 orang dengan elemen Daesh telah merancang untuk menculik pemimpin termasuk perdana menteri, menteri dalam negeri dan menteri pertahanan," katanya.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan Datuk Abdul Manan Ismail (BN- Paya Besar) mengenai kejayaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam menggagalkan plot rancangan serangan pengganas IS di negara ini.

Sementara itu, Zahid juga memberitahu Dewan Rakyat bahawa terdapat beberapa cubaan serangan yang dilancarkan termasuk cubaan untuk mengebom Putrajaya dan sebuah bangunan di Bukit Jalil pada April 2015.

Malah, anggota parlimen Bagan Datoh itu juga memberitahu, 11 militan juga didakwa cuba untuk memusnahkan pusat hiburan, pusat maksiat dan perjudian di Kuala Lumpur pada April tahun lalu.

Mereka juga cuba merompak van keselamatan yang membawa wang dari Genting Highland, tambah Zahid.


Menurut Zahid lagi, cara pelaksanaan yang dilakukan oleh kumpulan pengganas itu termasuk cuba untuk mencuri senjata api dari kem tentera, merompak wang dan membuat bahan letupan.

"(Bagaimanapun) tidak ada cawangan Daesh di Malaysia," katanya yang turut menyatakan bahawa percubaan-percubaan yang telah dilakukan pada tahun lalu itu dibuat oleh kumpulan yang mempunyai elemen Daesh.

Selain itu, Zahid juga memberitahu tentang kejayaan program pemulihan 'deradicalisation' oleh kerajaan apabila 97.5 peratus pengikut Daesh serta pengikut lain-lain kumpulan militan telah pulih.

Zahid juga mendedahkan, terdapat segelintir rakyat Malaysia yang pergi ke Iran dan Syria dengan harapan mereka dapat memegang senjata dan pergi ke medan perang tetapi akhirnya menjadi pencuci tandas dan tukang sapu di jalanan.

sumber

Panas badan anak masih belum berkurang!

Monday, 7 March 2016

Gerhana matahari dijangkakan pada esok hari!

http://ift.tt/1MGDfea

Gerhana Matahari 2016. Maksud gerhana matahari. Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer (sumber wikipedia).

Tarikh Gerhana Matahari 2016.


Baiklah. Rasanya semua dah sedia maklum mengenai hebahan gerhana matahari yang dikatakan akan berlaku pada esok hari (09/03/16). Fenomena Gerhana Matahari Separa ini dijangkakan akan berlaku sekitar jam 7:24 pagi hingga 9:31 pagi. Fenomena ini bukanlah satu "keseronokan" kepada kita semua, sebaliknya kita perlulah ada perasaan takut di dalam diri kita.

Mengenai kisah Rasulullah yang menjadi sangat takut kepada kejadian gerhana matahari ini:

Matahari telah gerhana pada suatu hari. Para sahabat telah meninggalkan pekerjaan mereka masing-masing. Kanak-kanak kecil yang sedang berlatih memanah berlari-lari menuju ke masjid untuk mengetahui apa yang akan dilakukan oleh  Nabi Muhammad s.a.w.


Nabi Muhammad s.a.w. telah mendirikan sembahyang dua rakaat yang sangat panjang sehingga ada orang yang jatuh pengsan. Dalam sembahyang itu  Nabi Muhammad s.a.w. telah menangis sambil berkata:"Ya Tuhanku, engkau telah berkata yang engkau tidak akan menyiksa (umatnya) selagi aku berada bersama mereka dan selagi mereka meminta keampunan engkau."

Disini jelaslah yang  Nabi Muhammad s.a.w.. merujuk kepada ayat Al-Quran yang bermaksud:

"Tetapi Allah tidak akan mengazabkan mereka selagi engkau ( Nabi Muhammad s.a.w.) bersama mereka dan DIA tidak akan mengazabkan, mereka meminta keampunan."
(surah AL-ANFAL-33)

Kemudian dia mengucap kepada para jemaah:

"Kamu hendaklah bersegera melakukan solat apabila berlaku gerhana bulan atau matahari. Kalau kamu tahu tanda-tanda hari Kiamat sebagaimana aku ketahui tentu kamu banyak menangis dan sedikit ketawa. Peristiwa-peristiwa seperti ini memerlukan kita bersembahyang, berdoa kepada Allah s.w.t. dan bersedekah kepada fakir-miskin."

Cara Solat Gerhana Matahari


SOLAT SUNAT GERHANA MATAHARI

Sunat dilakukan Solat Sunat Gerhana Matahari secara berjemaah. Ia mengandungi 2 rakaat, 4 al-Fatihah , 4 Ruku' dan 4 sujud, seperti berikut : 

RAKAAT PERTAMA

Lafaz niat :
+
أُصَلِّى سُنَّةَ الكُسُوْفِ رَكْعَتَيْنِ لِلهِ تَعَالَى

Yang bermaksud : Sahaja aku solat sunat gerhana matahari dua rakaat kerana Allah Taala

1. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
2. Ruku'
3. I'tidal
4. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
5. Ruku'
6. I'tidal
7.Sujud dan seterusnya seperti  solat biasa 

RAKAAT KEDUA

1. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
2. Ruku'
3. I'tidal
4. Baca Surah al-Fatihah dan surah secara perlahan
5. Ruku'
6. I'tidal
7. Sujud
8. Tahiyat Akhir

Sunat membaca 2 khutbah selepas solat sunat gerhana sebagaimana dua khutbah Jumaat dari segi rukun dan syarat-syaratnya.

Friday, 4 March 2016

7 Makanan yang boleh menaikkan nafsu wanita.

http://ift.tt/1MGDfea


7 Makanan yang boleh menaikkan nafsu wanita. Hahaha. kenapa aku gelak? Sebabnya harini, topik aku lain daripada yang lain. Ianya adalah mengenai pendidikan seks. Secara jujurnya, Pendidikan Seks Di Malaysia boleh dikatakan masih lagi belum menyeluruh. Sebab tu kita boleh lihat banyak kes buang bayi dekat sini. Dalam entry aku hari ini, aku bukanlah nak fokus pada pendidikan seks tu, tapi aku nak cerita mengenai beberapa makanan yang mampu menaikkan nafsu wanita. Jadinya entry ini adalah khas untuk orang wanita. Dannn, aku adalah lelaki sejati ya! Jangan ada yang fikir bukan-bukan pulak nanti.

Orait. kenapa aku tiba-tiba nak kongsikan cerita pasal nafsu ni? Jawapan dia mudah je. Sebab aku terasa nak menulis pasal benda tu! Hahaha. aku memang macam ni, apa yang aku terasa nak tulis, aku tulis je dekat blog ceritaejoy nih. Baik. Ada ke Makanan Untuk Menaikkan Nafsu Wanita nih? Ya! Ada. Ayuh lanjutkan bacaan anda!

Makanan Yang Dapat Meningkatkan Nafsu Seks Wanita.

Orait, ilmu yang aku dapat ni adalah perkongsian daripada seorang rakan. Makanan-makanan ini bukan sahaja berfungsi untuk kesihatan tetapi mempengaruhi juga kehidupan seseorang. Orait, cukup mukadimah setakat ini, jom kita tengok 7 Makanan yang boleh menaikkan nafsu wanita.

1.Bayam.

Bayam dikatakan mempunyai fungsi untuk meningkatkan peredaran darah di kawasan Miss V sehingga wanita lebih mudah mencapai orgasme.

2. Minuman anggur merah.

Jika ingin meningkatkan nafsu dengan segera, cuba minum segelas minuman anggur merah. Antioksidan pada anggur merah akan membuatkan tubuh badan menjadi lebih santai dan dapat melancarkan peredaran darah ke seluruh badan.

3. Daging merah.

Kekurangan zat besi adalah salah satu faktor penyebab kurangnya nafsu ketika bersama pasangan. Pengambilan makanan seperti daging merah ini baik di dalam meningkatkan kadar zat besi di dalam badan.

7 Makanan yang boleh menaikkan nafsu wanita.

4. Ikan.

Ikan kaya dengan lemak omega 3 dan minyak dapat meningkatkan perasaan bahagia. Secara tak langsung ianya juga boleh mencetuskan keghairahan seksual.

5. Teh hijau.

Minum 2 cawan teh hijau dalam sehari dipercayai dapat meningkatkan ghairah seksual pada wanita. Ini adalah kerana, teh hijau mempunyai manfaat untuk meningkatkan peredaran darah.

6. Coklat gelap.

Coklat gelap mempunyai kandungan yang sangat baik bagi kesihatan. Selain itu, ia juga dapat mengurangkan lemak pada tubuh dan sekaligus menjadikan wanita lebih berkeyakinan untuk melakukan hubungan seksual.

7. Kacang pain.

Walaupun sukar di cari di pasaran, kacang pain mempunyai manfaat yang sangat luar biasa di dalam meningkatkan ghairah seksual wanita. Kesannya sama dengan tiram yang dikatakan mampu menaikkan nafsu seksual wanita.

Powered by Jasper Roberts Consulting - Widget